12

599 115 13
                                    

Rambut aku yang serabai dibiarkan ditiup angin

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Rambut aku yang serabai dibiarkan ditiup angin. Sudah beratus kali aku betulkan. Kali ke 180, aura dia lain macam. Mampu ke kerajaan langit ayoh pink.

"Yah yah yah..nak biarkan rambut tu macam pontianak ke? Baik kau betulkan sebelum ada lecturer nampak. Tak pasal-pasal kena bebel." kata Lia. Aku menghembus lemah.

"Kau cari siapa? Daripada tadi berdiri terpacak dekat sini. Nak jadi tunggul kayu ke?" tanya Lia lagi. Aku menggeleng laju  Mata aku digosok-gosok akibat terlalu banyak habuk masuk.

Selalu nya lelaki miang itu akan tiba pada waktu ini, sekarang...tiada pula?

Eh, apa sudah aku merepek ini.

"Ouh. Renjun balik China kan? Jeno bagitahu..." kata Lia. Aku terdiam. Iya juga. Baru haritu Renjun kata pada aku. Bagaimana lah otak aku boleh lupa pula.

"Aihh, nampak nya sudah ada orang rindu." kata Lia sambil menjongketkan kening nya. Rindu? Mungkin tidak. Aku cuma tertanya kenapa lelaki itu balik ke China.

"Jomlah masuk kelas. Sudah lambat."

***************

"Ouh, hai." ucap aku. Jeno menoleh kebelakang. Nampak nya dia seperti menunggu seseorang. Teman wanita kah? Dalam waktu hampir malam begini, apa yang dia lakukan?

"Tunggu Jaemin. Hari ni kan pertandingan bola sepak antara universiti. Jaemin gantikan Renjun." kata Jeno. Aku mengangguk faham. Kenapa lah Renjun perlu ke China? Dia menyusahkan semua orang.

"Kenapa dia balik China?" tanya aku.

"Dia kena set up majlis perkawinan d— ala, dah call dah jaeminah ni. Oklah, aku pergi dulu." kata Jeno sambil menunduk hormat. Aku terkedu seorang diri.

Aku dengar majlis perkahwinan dia? Eh, ke telinga aku kotor sampai aku silap dengar?

JADI BETULLAH MAJLIS PERKAHWINAN DIA.

"Dasar buaya darat dan laut. Kalau dia ada sekarang, dah lama aku potong kepala dia." kata aku. Batu kerikil di tepi jalan aku sepak dengan penuh perasaan marah

"Ah! Pabo!"

our wedding day. rj✔Where stories live. Discover now