13

589 118 13
                                    

"Anuck pungut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Anuck pungut. Pagi-pagi ni nak ke mana?" tanya  Lia. Aku yang sudah tergesa-gesa untuk ke kedai terhenti seketika. Bukan apa, stokin aku sudah hilang entah ke mana. Mungkin monyet daripada hutan sebelah curi.

"Pergi kedai. Kenapa?" tanya aku. Lia menunjuk sebuah text di dalam telefon nya. Jelas sekali tertera nama Renjun di situ. Apa lagi anak monyet itu mahu?

"Jeles ka? ALOLOLOLOLOLO SIAN DIAAA." bawah dagu aku digeletek. Apa sudah rakan ku merepek inii.

"Jomlah. Keluarga dia kaya wei. Sponsor  tiket kapal terbang lagi. Tulah, kau layan dia macam sampah hari tu. Tengok sekarang, dia nak kawin dah—"

"Aku pergi dulu." kata aku dengan sepantas kilat. Langkah aku dibawa ke kedai serbaneka. Terasa seperti sesuatu menusuk di hati. Lahh, drama sudahhh. Jangan merepekkk.

"Eyy. Kenapa perlu fikir pasal diaaa?" tanya aku kepada diri sendiri. Dada aku dipukul-pukul persis seekor gorila. Aku perlu bersemangat!

"Huwaa, kenapa tak boleh dapat semangattt." raung aku sekuat mungkin.

*************

"Jangan bermasam muka sayang ku. Kita nak pergi majlis orang." pipi aku dicuit-cuit oleh Lia. Aku terpaksa ikut memandangkan ibu yang memaksa. Selalu nya ibu tidak benarkan.

Entah apa yang merasuki ibu, hingga tegar membiarkan aku.

Telefon aku berdering menandakan sebuah panggilan masuk. Entah kenapa, nama lelaki yang tertera di skirn telefon itu membuatkan aku makin marah dan sakit.

"Yuhuu, sudah sampai ka?" aku menghembus nafas berat. Malas pula mahu menjawab. Mana tahu bakal isteri nya disebelah ke.

"Yahhhh! Kenapa diam? Esok jangan lupa tau datang majlis perkahwinan tu. Jangan lambat!" jerit Renjun. Ah, ini makin malas mahu melayan. Silap hari bulan, aku bunuh juga dia ni.

Sejujurnya, hati aku sakit.

(lahhh cliche)

"Ok, esok awak nak makan apa? Nasi minyak? Nasi briyani?" tanya Renjun. Haih, terpaksa jugalah aku jawab. Jika tidak, sampai esok panggilan ini tidak dimatikan.

"Ice Cream cake." jawab aku. Alang-alang dia mahu belanja makan sebelum majlis perkahwinan dia, baik aku minta sesuatu. Lagipun lepas ini, nak mintak apa pun tidak mampu lagi.

Kembali lagi kita di dalam rancangann saya single, saya tabah.

"Ogheyyyy, esok datang ya. Pakai baju lawa-lawa." kata Renjun lalu mematikan panggilan dengan sepantas kilat. Lahai, bakal isteri panggil kah? Erm.

"Hidup single."

our wedding day. rj✔Where stories live. Discover now