الحلقة العشرين

10.7K 319 47
                                    

الحلقة العشرين ....
محاكمة شيطان الحب 🖤 (الجزء الثاني من عشقني شيطان ) .
بقلم / دنيا رشاد أمام (دونآ)

عندما اختارتك ، لم اختار الحب 🖤 ولكني اختارت قلب يحس بي .

حور باستغراب ...انت قصدك ايه ياادم ؟!

ادم بقلق وخوف وحزن ومشاعر مختلطة ...بقول أن فهد راح للموت برجليه من غير حتي مايقولي او حتي رعد يبلغني انه .!!!

حور بقلب مقبوض ....من غير ايه ياادم انطق ؟!!!

ادم وهو يمسك يد حور ....اهدي ياخور انهاردة فرح مليكة مش عايزينها تحس بحاجة ولانضيع فرحتها اهدي .

حور وعلامات القلق والتوتر بدأت تظهر عليها.  ..ماشي ياادم هاهدي لحد مانمشي من هنا .

ظلت حور وادم ينظرون لبعضهم البعض من وقت للآخر لاتعرف حور لماذا هذا الشعور بالخوف علي فهد !! هل هي تشعر فقط بالشفقة عليه بعدما قرات كتاباته !! ام انها تقلق علي والد أطفالها !! لاتعرف لماذا هذا الشعور ؟!!
احتمال أن يكون هناك شعور غريب يتولد داخل حور بعدما رأت فهد غير الذي كانت تعرفه وجدت شخص هادئ !! الحزن دائما بات يظهر علي وجهه وملامحه ، هل يعقل أن تكون أحبته ؟!!
نفت حور هذه الفكرة من رأسها واقنعت نفسها انها مجرد شفقة عليه ولا شيء آخر .

بعد وقت طويل من فرح مليكة وزين وسعادتهما التي يراها الجميع وبالأخص ايات وادم لانهما كانو يعرفان مدي حبهما لبعضهما .

مليكة بحب ...انت بتحبني يازين ؟!

زين وهو يقبل يد مليكة ....دا سؤال!! الحب ده كلمة قليلة متعبرش عن احساسي نحيتك !! خلاص من انهاردة مش هاتبعدي عني ولا لحظة مفيش حزن ومفيش قلق مفيش غير اهتمام وسعادة ومليكة وبس !!!

مليكة بضحك ....هههههه بحبك يازين .

زين ببتسامة ...وانا بحبك اكتر ياقلب زين ، هو احنا هانفضل هنا طول الليل ولا ايه ؟!

مليكة بعدم فهم ...عايز ايه ؟! انت جعان ؟!

زين بضحك ...ههههه اه جعان بس مكسوف اقولك جعان ياختي يارب صبرني علي مابلتني !!

مليكة بغيظ ....هو انا بلوه يازين والله اسيبلك الفستان وانادي الماذون يطلقنا .

زين بضحك ....هههههه يابنت المجنونة اقعدي انتي هبلة يابت لما صدقت اتجوزك هاطلقك دا انتي جبلة اوي ياخربيت حلاوتك ياشيخة .

مليكة ببتسامة ...ايوه كده اتعدل ، مبتجيش غير بالعين الحمرا ياقلبي .

زين بضحك ....ههههه بمناسبة اللون الاحمر امبارح كان عيد الفلانتين ومعرفتش اجبلك هدية ، والزفته الي مشيت جبتلها ..

مليكة بفرسة من زين وحركاته ...انت عايز تفرسني ولا ايه !! انت عايز يوم فرحنا يتقلب خناقة ولا ايه ؟!!

محاكمة شيطان الحب  (الجزء الثاني من رواية عشقني شيطان )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن