Частина 25

23 2 0
                                    

Заклопотаний усілякими господарськими справами, розмовами з послами та складанням листів у відповідь, Сірко не потребував свого джури біля себе повсякчасно. Тож, поприбиравши в отаманському курені та принісши свіжої води, Семен мав вдосталь вільного часу, не знаючи, чим себе зайняти. Однолітки продовжували його цуратися, але й Шевчик сам відчував нехіть до шибеництва та витівок, ураз подорослішавши. Зауважив, що його більше вабить до старих дідів, аніж до ровесників, тому не цурався ні Гаврила, ні Нечуйвітра. Після застороги Сірка став одмовчуватися на улесливі підлабузування, і, зрозумівши, що Шевчик – не Михась Масний, ті запорожці, яким конче треба було знати, чим дихає кошовий, дали молодшому сину Данила Вернидуба цілковитий спокій.

Коли пригріло сонечко, разом із знахарем хлопчина копав корінці, обривав квітки, сушив молоде листя й стебла трав, мотаючи на вус (який щойно прорізався) усе, що проказував дід:

– Подивися, Семене, на цей ось підбіл, який шептухи по селах ще мати-мачухою називають. Листя у нього з одного боку прохолодне й тверде, а з вивороту – м'яке й ніжне. Він зацвітає жовтими дрібними язичками майже одразу, як тільки сніг зійде. А чи знаєш, яку силу має? Якби не підбіл, якого я завбачливо насушив ще минулого року, ми Хасана від смерті не порятували би. При кашлі й хворобах легень ці квіти й листя дива роблять – виводять те мокротиння, яке на душу тисне. Помічні й від хвороб середини – запалиться щось у животі, заколе в боці, почне кислим аж до горла віддавати – запарюй мати-мачуху, не прогадаєш. І коли на яснах та на язиці гнійні пухирці з'являються, треба полоскати рот настоянкою з підбілу. Зелене листя можна прикладати до гнійних ран та опіків – загоїть. А коли волосся ламким стало та посипалося з голови, як пух із тополь – треба втирати в залишки чуприни настій із листя. Заклало носа так, що й дихнути годі – лі і на те є. Надуси кашки з молодого листя та закапай її в кожну ніздрю – за день-два сопітимеш в обидві дірки, як ні в чому не бувало. Щоб запастися мати-мачухою на цілий рік, квіти зривають одразу після того, як тільки вони з'являться. А от листя треба заготовляти на початку літа – тоді в ньому найбільше поживи й ліку...

І молочай, який жовтими квітками зацвітає та стає пухнастим і легким, не тільки худобі та кролям смакує. Він помічний при хворобах печінки й нирок, молодить кров. І заїдів біля губ та під носом можна позбутися, якщо раз на тиждень упродовж всього цвітіння молочаю з'їдати по десять золотистих квіток.

Куди стелиться доріжка? Битим шляхомWhere stories live. Discover now