Nagyon sokszor beleesünk egy hiába, ami nagyban befolyásolja azt, hogy boldogok legyünk, illetve azt is, hogy elérjük a céljainkat. Tesszük mind ezt úgy, hogy fogalmunk sincs mi ez a hiba, ha egyáltalán lehet-e ezt hibának nevezni. Nem másról beszélek, mint a rögzült és haladó gondolkodásmódról.
Biztosan sokan hallottatok már róla, de aki még nem annak röviden elmagyarázom, mint jelen ez az egész. Bizonyos szemszögből vizsgálva a pszichológia kétféle gondolkodásmódot különböztet meg. A rögzült gondolkodás módú embereknek gyerekkoruktól kezdve képességeiket dicsérik, még a haladóknak a kitartásukat. És, hogy ez milyen kihatással van felnőtt korukra, rögtön megmutatom.Kísérletek, tanulmányok támasztják alá, hogy a rögzült gondolkodásmódúak, akik csak olyasmi dicséreteket kapnak, hogy okos vagy megtudod csinálni, egy nehezebb feladatnál rosszabbul teljesítenek, mint a haladóak, akiket úgy dicsérnek: ha elég kitartó vagy megtudod csinálni.
Ez azért lehetséges, mert ha a rögzült ember képességei nem elegendőek azt adott feladatra, már is feladja, míg a kitartó akkor is végig csinálja, még ha nem is lesz jó.
És még mielőtt mindenki besorolná magát, valamelyik csoportba, fontosnak érzem elmondani, hogy szerintem, (és még nagyon sok szakember szerint), a gondolkodásmódot nem lehet ilyen élesen elválasztani. Magyarán nem úgy működik, hogy ilyen vagy olyan vagy és kész. Illetve van egy másik jó hírem is, bármilyen gondolkodásmódod is legyen, bármennyi éves is legyél tudsz rajta változtatni, fejleszteni. Hogy honnan tudom? A saját példámból.
Kiskoromban, ha valami nem sikerült mindig másokat okoltam. Ha valaki jobb volt nálam valamiben, azt gondoltam, neki könnyű mert ilyennek született. És ha valaki építőkritikát fogalmazott meg velem szemben, én azt személyes támadásnak vettem. Azt gondoltam, ez az ember biztos utál engem. Ezek tipikus jellemzői a rögzült gondolkodásmódú embereknek.
Volt egy osztálytársam, aki elképesztően rajzolt, és festett, én pedig egy igazi Rentai Renáta voltam, csak még rosszabb. (SZJG)
És hosszú éveknek után rájöttem valamire: Oké, ő ügyesebb nálam, mert ezt a tehetséget kapta, viszont ő sem úgy született, hogy már rögtön tájképeket festett. És, amúgy is még én azon siránkoztam, hogy milyen béna vagyok és bezzeg de jó neki, addig ő folyamatosan gyakorolt. Vázlatokat készített, festett órákon keresztül. Szóval teljesen érthető, hogy jó benne. És inkább tanulhatnék tőle, ahelyett, hogy azon töröm a fejem, hogy tud ilyen szépen festeni.
Persze ez az átállás, nem egyik napról a másikra történt, és bizony még ma is vannak ilyen pillanataim, de akkor felidézem ezt az esetet, és megyek tovább. Haladó gondolkodás módúként, elmondhatom, hogy boldog vagyok. Imádok tanulni, fejlődni. És ami régen elképzelhetetlen volt, azt megtudtam/ tudom valósítani, a kritika pedig rávilágít arra, hogy miben kell még fejlődnöm.Gondoljátok hány olyan sportoló, író, hány olyan színész, autóversenyző, festő volt/ van, aki kapott az élettől egy nagy pofont vagy akár többet is, ám nem adta fel, harcolt ment tovább, kitartó volt. És mára, nincs olyan ember, aki nem ismerné a nevüket. Engem ezek az emberek elképesztően inspirálnak.
Ők sem olyannak születtek, bármennyire is tehetségesek egy adott területben, hogy minden elsőre sikerült nekik.
És ha már így a vége felé tartunk hadd osszak meg veletek pár tanácsot, ami esetleg segíthet nektek, gondolkodásmód váltásban: :)
1. Az a kishang, érzés a fejedben, ami azt mondja úgy sem tudod megcsinálni, legyen egy másik személy, akinek megmutatod, hogy csak azért is képes vagy rá.
2. Magamból kiindulva a kritikát ne személyes támadásnak vedd, kivéve, ha valaki leszólja a ruhád vagy a hajad, akkor csapj oda neki. :)))
3. Higgy önmagadban és képességeidben. (Én hiszek benned!)
4. Fejleszd magad és képességeid. Kérdezz bátran bármiről, ami nem tudsz. Ez nem szégyen!
5. A kihívásokkal érdemes megbarátkoznod, kiismerned, hogy aztán letud győzni.
6. Légy szívós, kitartó.
7. Azt tedd, amit szeretsz és szeresd azt, amit csinálsz.
8. A gyerekeidnek persze nyugodtan mondhatod azt, hogy okos, szép meg hasonló, de ha azt szeretnéd, hogy kitartó legyen, akkor arra hívd fel a figyelmét. pl: Kicsit ferde ez a gyurma vár, de ha erősebben megtámasztod az alját, jobban összegyúrod, igazi kastélyod lesz. vagy: Oké ezt a fejezeted Wattpaden csak 30-an olvasták el, de ha jobban utána nézel a témának, esetleg helyesebben, részletesebben leírod, biztos vagyok benne, hogy legalább 300-an elfogják olvasni. Illetve más íroktól is rengeteget tanulhatsz. (Nem a plágiumra tanítalak! :) )
9. Tudd, hogy képes vagy rá, hogy miért mert én azt mondtam, nem, nem azért, jó egy kicsit talán még is, de azért is mert tudsz fejlődni, és megtudod csinálni! Én hiszek benned! És ha attól félsz, hogy elbuksz, nyugodtan írj rám, mesélek neked a bukásaimról és arról is, hogy álltam fel belőlük. :)
10. Ez az utolsó módszer nekem nagyon bevált, ezért merem ajánlani.
Nézz filmeket, amikben egy élettörténetet mutatnak be. Olyan ember életét, akit nagyot buktak, de sikerült nekik felállni. Jó hír, hogy rengeteg ilyen film, könyv és zene van.
ꜱᴢɪᴀꜱᴢᴛᴏᴋ! ɪꜱᴍÉɴᴛ ᴇɢʏ ᴋᴏᴍᴏʟʏᴀʙʙ ʜᴀɴɢᴠÉᴛᴇʟŰ ᴛÉᴍᴀ, ᴀᴍɪᴠᴇʟ, ʜᴀ ᴄꜱᴀᴋ ᴇɢʏ ᴇᴍʙᴇʀɴᴇᴋ ᴛᴜᴅᴏᴋ ꜱᴇɢÍᴛᴇɴɪ, ᴍÁʀ ᴍᴇɢÉʀᴛᴇ. ɴᴇᴍ ꜱᴢᴇʀᴇᴛɴÉᴍ, ʜᴀ ᴍᴏꜱᴛ ʙÁʀᴋɪ ᴀᴢᴛ Éʀᴇᴢɴɪ, ʜᴏɢʏ Ő ᴀ ,,ʀᴏꜱꜱᴢ" ᴄꜱᴏᴘᴏʀᴛʙᴀɴ ᴠᴀɴ Éꜱ ᴇᴢᴢᴇʟ ᴄꜱᴀᴋ ʟᴇᴊÁʀᴀᴛɴɪ ꜱᴢᴇʀᴇᴛᴛᴇᴍ ᴠᴏʟɴᴀ. ᴍᴇʀᴛ ᴇᴢ ɴᴇᴍ Íɢʏ ᴠᴀɴ! ɴɪɴᴄꜱ ᴊÓ Éꜱ ʀᴏꜱꜱᴢ ᴄꜱᴏᴘᴏʀᴛ! ᴄꜱᴜᴘÁɴ Éʀᴅᴇᴋᴇꜱ ᴛÉᴍÁɴᴀᴋ ᴛᴀʀᴛᴏᴍ, Éꜱ ꜱᴢᴇʀᴇᴛᴛᴇᴍ ᴠᴏʟɴᴀ ᴠᴇʟᴇᴛᴇᴋ ɪꜱ ᴍᴇɢᴏꜱᴢᴛᴀɴɪ.ʟᴇɢʏᴇɴ ᴄꜱᴏᴅᴀꜱᴢÉᴘ ɴᴀᴘᴏᴛᴏᴋ! ʜᴀᴍᴀʀᴏꜱᴀɴ Úᴊᴀʙʙ ᴋÖɴʏᴠᴠᴇʟ ʙŐᴠÜʟ ᴀ ᴄꜱᴀᴘᴀᴛ!
ESTÁS LEYENDO
Novelláim🖋
Historia CortaRövid, kalandos, romantikus, rejtélyes, ironikus, vélemény kifejtős történeteim egy könyvben. Az 1. Novellám már olvasható nyomtatott könyvben is.