"Kakak."
Aku memandang Yusuf.
"Kenapa?"
Satu sampul surat dihulurkan kepada aku.
"Mujur Yusuf yang jumpa. Kalau abi?"
Aku membaca isi surat itu. Terbeliak mata aku. Dah macam mana surat ni boleh sampai sini? Dekan tak cakap apa-apa pun.
Haih!
Aku mengeluh berat.
Macam mana surat dendaan aku boleh sampai ke rumah?
"Kakak ada masalah ke kat kolej? Tak nak cerita kat Yusuf?"
"Kalau kakak cerita ni, Yusuf diam-diam je tau."
Yusuf hanya mendengar.
"Sebenarnya, duit yang kakak hantar tiap-tiap minggu tu duit upah kakak buat assignment orang lain."
Membulat mata Yusuf mendengarkan hal itu.
"Kak! Biar betul akak ni. Akak buat assignment orang lain?"
"Ya. Gaji hari-hari akak kerja dekat satu kedai makan ni akak simpan dalam bank. Kalau ada apa-apa, boleh guna duit tu."
"Habistu yang selama ni kakak cakap duit tu dari yayasan kolej akak, tipulah semua tu?"
Yusuf laju membidas apabila aku ingin berkata lagi.
"Ya. Yusuf, kalau ikutkan logik, mana ada yayasan nak bagi bantuan mingguan. Semuanya dilakukan secara bulanan."
"Tapi kak, upah assignment akak tu berapa? Setiap minggu akak hantar kat kami tu banyak tau. Empat ratus seminggu."
Aku mendiamkan diri kejap.
"Upah yang akak dapat bergantung kepada assignment mereka. Dan semua tu tak kurang tiga ratus."
"Tiga ratus?!"
Aku menekup mulut Yusuf. Apa ke sengal sangat nak jerit kuat sangat?
"Shhhh....diamlah! Nanti abi dengar."
Yusuf menolak tepi tangan aku.
"Patutlah banyak semacam kakak bagi kami. Kak, Yusuf okay dan nak ucap terima kasih sangat sebab kakak dah banyak berkorban untuk family kita. Tapi, kakak kena fikirkan diri kakak jugak. Yusuf tak nak kakak sakit."
Dapat aku lihat Yusuf ikhlas mengatakan itu. Haih! Teringat pula pada Faeeq.
Nak tahu apa yang jadi dekat pejabat dekan sebelum aku pulang ke rumah?
[FLASHBACK]
"Yusra."
Aku memandang Faaeq. Hrm, dia ni memang kemas macam ni ke? Selalu pakai t-shirt kolar, seluar pun ada line.
"Oit! Termenung apa?"
Faaeq memetik jarinya di hadapan aku.
"Mana ada termenung."
"Yalah tu."
Aku mencebik.
"Kenapa nak ajak saya jumpa dekan?"
"Jangan banyak soal. Ikut je aku."
Sampai saja depan bilik dekan, aku terkaku.
"Kau tak nak masuk ke?"
"Cakap dulu. Awak nak buat apa?"
"Aku nak cakap pada dekan untuk bagi keluarga kau bantuan yang sepatutnya."
YOU ARE READING
✅ Hanya Dengan Nama Aku Jatuh Cinta
Ficção Adolescente[2nd book of Hanya Series] ♡8 namanya terlalu indah sehingga melekat di fikiranku Dah tahu kisah Ad dan Syai kan? Ni kisah anak mereka pulak. Nur Faaeq Qutzam - Satu-satunya anak Syai dan Ad. Cantik nama tu. Terlalu cantik sampaikan... *** "Nur Faa...