"Yusuf cakap apa ni? Kakak tak faham."
"Abi masuk hospital, kak."
"Hah?!"
Jantung aku bagai gugur apabila mendengar hal itu.
Aku baru sahaja dihantar pulang oleh Faaeq selepas medical assistant dekat bilik rawatan tu sahkan aku boleh balik. Bila Yusuf call bertubi-tubi, aku jadi resah. Abi masuk hospital rupanya.
"Kakak balik sekarang. Yusuf jaga umi dengan adik-adik."
Aku terus mengemaskan barang-barang aku. Ketika ini aku buntu. Siapa yang harus aku minta tolong. Lisa dah pergi ke lapangan terbang. Nak naik bas, lambat aku sampai hospital.
Ketika itu, ada satu nama yang terlintas di fikiran aku.
"Faaeq."
Selesai berkemas, aku berlari keluar daripada bangunan asrama. Ketika itu, aku nampak kereta Faaeq masih berada di hadapan asrama aku.
Aku terus mendekati dia untuk meminta tolong. Cermin tingkap itu aku ketuk berkali-kali. Cermin diturunkan.
"Faaeq, abi masuk hospital. Boleh tolong hantarkan saya balik?"
Muka Faaeq kelihatan agak terkejut.
"Come in. Aku hantarkan."
Aku terus masuk ke dalam perut kereta dia. Dalam perjalanan pulang, aku tak henti berdoa agar abi dapat sembuh.
Ya allah, aku tak sanggup nak hilang abi. Kau jagalah dia, ya rabb.
***
"Yusuf!"
"Kakak."
Yusuf terus memeluk aku. Selepas itu, Yazid dan Yumna juga memeluk aku. Yazid minta didukung.
"Kakak, adik takutlah kalau abi takde."
Aku mengucup ubun-ubun Yazid.
"In sha allah, abi okay. Adik jangan risau, okay. Abi akan ada dengan kita."
Aku memandang Yusuf.
"Yusuf, macam mana abi boleh sakit?"
"Abi jatuh dalam tandas."
"Hah?! Macam mana abi boleh jatuh pulak? Yusuf tak jaga abi ke?!"
Yusuf dah tundukkan kepala bila aku naikkan suara. Ketika itu, Faaeq mendekati aku.
"Yusra, dahlah tu. Tak perlu nak tengking Yusuf macam tu. Kita dekat hospital ni. Perkara dah jadi pun. Takde guna pun kau nak marahkan Yusuf macam ni."
Aku menghela nafas berat. Betul kata Faaeq. Aku tak patut marahkan Yusuf. Kesian dia. Mesti dia pun tak sangka hal macam ni akan jadi.
Faaeq mengambil Yazid daripada dukungan aku. Aku duduk bersama Yumna dan umi.
Selang beberapa minit, doktor keluar daripada bilik rawatan. Aku terus meluru ke arah doktor.
"Macam keadaan abi saya, doktor?"
"Sebenarnya, retak pada tulang kaki Encik Ahmad tak parah. Tapi, kanser otak yang dah merebak tu tak mampu untuk dibendung. Saya tak boleh nak jamin apa-apa. Cuma yang boleh saya cakap, kita semua kena persiapkan diri dengan berita yang paling buruk."
Allahuakbar.
Aku terduduk kembali. Ya allah, aku tak sanggup untuk berpisah dengan abi lagi.
"Umi..." Yumna memanggil umi.
Aku turut berpaling ke arah umi. Mata umi tertutup.
"Umi..."
Aku menggerakkan umi. Kenapa umi tak buka mata ni?
YOU ARE READING
✅ Hanya Dengan Nama Aku Jatuh Cinta
Teen Fiction[2nd book of Hanya Series] ♡8 namanya terlalu indah sehingga melekat di fikiranku Dah tahu kisah Ad dan Syai kan? Ni kisah anak mereka pulak. Nur Faaeq Qutzam - Satu-satunya anak Syai dan Ad. Cantik nama tu. Terlalu cantik sampaikan... *** "Nur Faa...