Bab 4

535 68 3
                                    

[FLASHBACK]

Masa form 5...

Aku dan Lisa baru sahaja pulang daripada kelas tambahan petang. Masa ni, kami dah tahun terakhir persekolahan. Lisa cakap dia teringin nak ajak aku ke rumah dia. Jadi, sebulan sebelum SPM, aku pun ikut Lisa balik rumah.

Masuk je dalam rumah agam Lisa...

"Lalisa Manuban!"

Satu suara tua bergema di rumah itu. Kuat betul.

Ouh ye. Lisa ni keturunan thailand islam. Tu yang nama dia pelik semacam.

Dengar je suara orang tua tu, kami berdua berdiri tegak. Takut siut!

Orang tua itu berjalan mendekati kami berdua.

"Siapa ni? Kan aku dah cakap jangan bawak balik mana-mana orang yang terkutuk!"

Pergh! Orang terkutuk dia gelar aku?

"Tok Bah ni suka-suka je gelar orang. Dia ni kawan Lisa. Suka hati Lisalah."

Pang!

Kepala Lisa terteleng sekali mengikut arah tamparan itu. Terkejut aku dibuatnya. Sudahlah baru pertama kali datang ke sini, macam ni adegan yang diterima?

"Tok Bah ni! Berapa kali Lisa kena cakap dengan tok bah? Jangan kacau hidup Lisa lah!"

Suara Lisa mula memetir dan bergema satu rumah. Aku jadi takut. Tak pernah-pernah aku tengok adegan macam ni depan mata. Biasanya dalam drama je.

"Kenapa kau ni degil sangat? Nak malukan aku ke?!"

"Malu apanya?! Apa yang hina sangat nak kawan dengan orang biasa?!"

"Sebab mereka tu golongan terkutuk! Sebab tu aku tak suka ada orang jijik macam ni ada dalam rumah aku!"

Dang!

Aku rasa macam kena tampar.

Golongan terkutuk?

Orang jijik?

Hina sangat ke aku ni?

Lagi satu, Lisa dengan atuk dia ni memang suka menjerit ke? Pekak telinga aku dengar mereka berbalah.

"Lisa, takpelah. Atuk kau tak suka aku ada dekat sini. Kita jumpa dekat sekolah."

"Tak! Aku nak bawak kau pusing satu rumah sebab aku bosan hidup dalam rumah ni bercakap dengan dinding macam orang bodoh."

Lisa memegang tangan aku.

"Tok Bah jangan masuk campur lagi dalam urusan Lisa. When i said no, its mean a big no!"

Lisa menarik aku untuk mengikut langkahnya masuk ke biliknya.

Tapi...

"Kau cabar aku kan?!"

Tangan Lisa pula yang ditarik dan dia diheret masuk ke dalam satu bilik. Lisa lepaskan pegangan tangan aku.

"Yusra! Tolong aku!"

"Lisa!"

Pintu dikunci. Aku mengetuk pintu itu berulang kali.

"Bukaklah pintu ni, pakcik tua!"

Sedang aku mengetuk pintu itu berkali-kali, aku terdengar...

"Sakitlah, tok bah! Sakit!"

✅ Hanya Dengan Nama Aku Jatuh Cinta Where stories live. Discover now