[Author pov]
Sedang Faaeq termenung di balkoni rumah, ada suara memanggil dirinya.
"Faaeq."
"Ibu, ayah."
Ibu dan ayahnya mendekati satu-satunya anak lelaki mereka.
"Ibu perasan sejak dua menjak ni anak ibu banyak termenung. Kenapa ni?"
Faaeq menghela nafas berat.
"Faaeq sayangkan Yusra tapi kenapa Faaeq rasa susah sangat nak dapatkan dia? Yusra pernah ucap kata cinta tu dulu tapi Faaeq pulak yang gelabah sampai tolak dia masa tu. Salah Faaeq ke ibu, ayah?"
Syai dan Ad tersenyum dengan jawapan anak mereka.
"Memanglah salah Faaeq kalau Faaeq pernah tolak Yusra dulu," kata Syai.
"Tapi tak bermakna kesalahan tu punca sebenarnya," sambung Ad.
Faaeq naik bingung dengan ayat ibu dan ayahnya itu.
"Maksudnya?"
"Faaeq tahu kan apa yang pernah jadi pada Yusra dulu masa dia dengan Firash?"
Dia menganggukkan kepala sebagai jawapan untuk soalan ibunya.
"Faaeq pulak pernah tolak dia. Mana dia tak rasa takut nak terima Faaeq. Yusra cuma takut yang hati dia akan terluka lagi. Apa yang jadi dalam hidup dia bukan hal yang mudah. Hilang umi dan abinya. Kena jadi pengganti mereka untuk adik-adik dia. Jadi, Faaeq kena buat Yusra rasa yang dia perempuan paling bahagia dan buatkan dia yakin yang Faaeq akan selalu ada dengan dia setiap masa."
Faaeq terdiam kejap selepas mendengar penjelasan Syai.
"Tapi bu, macam mana Faaeq nak yakinkan Yusra? Entah-entah cincin yang Faaeq bagi Yusuf tu pun dia tolak."
"Faaeq, apa guna ada ayah yang kacak dan bergaya ni? Ayah ni jarang bercakap pun ibu kamu terpikat. Inikan pula Faaeq yang memang ringan mulut. Nak tahu caranya?"
Faaeq memandang ayahnya dengan penuh minat. Moga-moga berjayalah rancangan yang ayahnya berikan itu.
***
[Yusra's pov]
"Ana! Kau bawak aku datang restoran apa ni? Kata ajak aku teman kau makan je. Ni bapak mewah punya tempat."
Brek tangan ditarik. Enjin kereta dimatikan.
"Hish kau ni bising sangat kenapa? Ikut jelah aku. Bukannya aku nak jual kau. Kalau jual, bukannya laku."
Amboi! Sedap mulut dia mengata aku.
Oh ya! Aku beraku kau dengan si Ana ni sebab dia yang paksa. Dia kata, aku ni bukan pakwe dia nak bersaya awak.
Ceh! Sama je macam Lisa.
Aku turun daripada kereta dan membontoti Ana.
"Lama ke kita kat sini? Aku risaukan adik-adik akulah."
Ana memberhentikan langkahnya dan memandang aku.
"Coy nyah! Kau fikir Yusuf tu tak reti jaga Yumna dengan Yazid ke? Kecik hati Yusuf nanti kalau dia dengar. "
"Ish, sengal! Bukan tulah maksud aku. Mana pernah aku keluar rumah malam-malam macam ni."
Ana tergelak kecil.
"Kau ni kan macam ada perintah berkurung je. Jomlah. Nak sampai dah ni."
Aku pun terus mengikut langkah Ana sehingga kami tiba di sebuah taman yang cantik dihias. Siap ada meja makan. Candle light dinner.
YOU ARE READING
✅ Hanya Dengan Nama Aku Jatuh Cinta
Teen Fiction[2nd book of Hanya Series] ♡8 namanya terlalu indah sehingga melekat di fikiranku Dah tahu kisah Ad dan Syai kan? Ni kisah anak mereka pulak. Nur Faaeq Qutzam - Satu-satunya anak Syai dan Ad. Cantik nama tu. Terlalu cantik sampaikan... *** "Nur Faa...