Bab 12

546 68 8
                                    

Kuih yang dijual pada petang itu habis dengan cepat. Awal kami tutup kedai. Pukul enam suku tadi dah licin semua.

Aku lihat duit dalam poket aku. Dua puluh ringgit. Bolehlah nak belikan adik-adik makanan banyak sikit.

"Yusra? Tak nak balik?"

Faaeq tanya aku.

"Kalau awak nak balik dulu, baliklah. Saya nak beli makanan untuk adik-adik."

But kereta ditutup. Faaeq mengunci keretanya.

"Jom, aku teman kau."

"Tapi Faaeq kalau awak rasa penat, nak balik dulu..."

"Kau datang dengan aku, balik pun dengan aku. Okay?"

Aku memandang Faaeq. Kenapa dia semakin lembut dengan aku?

"Jangan termenung kat sini, nerdy. Jom tengok makanan."

Lamunan aku mati dan kami masuk ke dalam bazar. Masih ramai orang walaupun sudah pukul enam setengah.

Biasanya kan, kalau aku berjalan dekat tengah-tengah bazar, mesti aku rasa aku akan berlanggar dengan orang.

Tapi, kenapa aku rasa lapang sikit?

Aku memandang Faaeq yang berada di belakang aku.

"Hey! Kenapa kau pandang belakang? Mengganggu orang nak berjalan."

Ternyata...

Faaeq yang menghalang sekeliling daripada dekat dengan aku. Tangannya itu dibuka sedikit dan diletakkan di sekeliling pinggang aku supaya aku tidak berlanggar dengan orang yang turut membeli.

Aku kembali memandang ke hadapan dan mencari makanan untuk dibeli.

Kenapa hati aku terlalu gembira?

***

Tali pinggang dibuka. Aku memandang Faaeq.

"Terima kasih sebab teman saya kar bazar harini."

"Sama-sama."

Faaeq tersenyum manis.

Ya allah, macam mana aku nak buang perasaan ni kalau Faaeq terlalu baik pada aku.

"Esok kau tak payah berniaga tau. Tolong ibu buat kuih je."

"Kenapa pulak?"

"Esok kan last day kita cuti. Lusa dah kena balik. Kau duduklah rumah spend time dengan family kau. Kalau nak makan apa-apa, kau mesej je aku. Aku boleh belikan."

Aku memandang tepat ke dalam mata Faaeq.

"Kenapa? Awak kesiankan saya lagi ke?"

"Yusra, kau cakap apa ni?"

"Awak pernah cakap yang awak kesiankan saya. Sebab tu awak tolong saya. Kan?"

"Yusra, aku rasa kau dah salah faham ni. Aku maksudkan apa yang aku cakap tadi. Aku ikhlas nak jadi orang yang rawat hati kau. Aku nak nama aku ada tempat istimewa dalam hati kau."

Aku menghela nafas berat.

"Nama awak memang dah ada tempat istimewa di hati saya, Faaeq. Tapi saya tak mampu nak terima semua ni. Saya masih rasa awak buat semua ni hanya sebab awak kesiankan saya."

"Yusra, aku..."

Aku terus keluar daripada perut kereta Faaeq dan masuk ke dalam rumah.

***

"Yeay ada ayam!"

Suka betul Yumna dan Yazid.

"Kakak dapat duit dari mana nak beli semua ni?"

✅ Hanya Dengan Nama Aku Jatuh Cinta Where stories live. Discover now