Bab 21

316 18 0
                                    

"MAKANLAH sikit." pujuknya lembut. Perlu ke nak pujuk pujuk?

"Fiqa tak nak lagi. Nanti Fiqa makanlah. Janganlah nak paksa paksa." aku menggeleng perlahan. Dia meletakkan mangkuk berisi bubur di atas meja. Sakit hati aku bila teringat waktu dia ke tandas tadi, Lieya ada call dia. Aku tau sebab dia tinggalkan phone dia atas meja sebelah katil.

Phone dia tak henti henti berbunyi. Aku tak taulah berapa puluh ribu kali minah muka lantai tu call. Kenapa lantai bukan tembok? Sebab tembok tu gah. Berdiri tegak tak kira panas hujan. Tetap teguh. Kuat semangat dan kuat pegangannya. Sebab tu aku tak kesah kalau orang nak cakap aku ni muka tembok. Tapi, jangan lantai. Sebab lantai tu memang diciptakan untuk dipijak dan berada di kaki tak kira masa.

"Dah sampai mana tu? " pipi aku dicuit menyebabkan aku tersentak.

"Fiqa... Can I ask you some questions?" perlahan dia bertanya. Aku mengangguk.

"Kenapa tak bagitau pasal baby?" tanyanya lagi. Aku mengeluh perlahan. Tak habis lagi ke, pasal ni? Aku dah letih, lah!

"Sebab Fiqa takut."

"Maksud Fiqa?" soalnya hairan.

"Dengan keadaan kita sebelum ni, tak mustahil awak akan suruh Fiqa gugurkan kandungan Fiqa. Fiqa tak nak! Tapi... Sejauh mana pun kita nak elakkan, kalau dah takdir tu, tetap jadi jugak. Fiqa takut awak suruh Fiqa gugurkan baby. Tapi, tak sangka pulak awak yang 'tolong' gugurkan baby." aku memandangnya.

"Ke.. Kenapa pulak abang nak suruh Fiqa gugurkan baby? Baby tu anak abang tau..." dia kelihatan kesal.

"Dahlah... Tak payah cakap pasal ni dah. Fiqa dah malas, lah! Lagipun awak baik ngan Fiqa sebab Fiqa keguguran aje, kan? Sebab semua ni dah jadi sebab awak. Stop pretending, please? I'm tired with all of this! Worst!" aku mengeluh perlahan.

"Laa Yukallifullahu Nafsan Illa Wus'aha. Sesungguhnya Allah tidak akan membebankan seseorang hamba itu melainkan diatas kemampuannya." dia berkata senafas. Aku terpegun. Wow! Pandai! Tapi peluk cium pompuan ajnabi macam makan kacang! Macam tak takut dosa!

"Nak makan..." aku memandang Danish. Actually, aku cuba untuk lari dari tajuk tu.

"Abang suap, ye?" dia bertanya lembut. Aku menggeleng pantas.

"Kalau tak, abang tak kasi mangkuk ni!" dia mengugut.

"Dah tu, biar Fiqa pergi ambik kat dapur sendiri, lah! " aku merengus perlahan sambil bergerak untuk turun dari katil. Kelam kabut dia menahan.

"Fiqaaaa..." suaranya meleret. Gaya memujuk. Errr... Campur manja sikit. Huh!

"Please, sayang? Mana tau kalau ini kali terakhir abang suap Fiqa?" dia memandang lembut.

"Ape awak merepek ni?" aku bertanya jengkel.

"Abang mana ada merepek. Betul! Tak tau bila abang nak pergi." dia tersenyum manis sambil mendekatkan sudu ke mulut aku. Dada aku berombak kuat bila dia sebut perkataan 'pergi' tu. Perlahan lahan, aku mengangakan mulut.

"Makan banyak sikit. Biar sihat cepat cepat. Nanti boleh bagi abang baby lagi." dia tersengih. Aku terhenti dari mengunyah.

"Perasan! Saper nak kasi baby kat awak? Tak nak arr Fiqa!" aku menjulingkan mata ke atas. Dia tergelak kecil.

"Habis tu baby tu?" dia mengangkat kening.

"That was an accident! Awak punya pasal lah tu! Dahlah paksa paksa! Tarik baju Fiqa, nasib baik baju tu tak koyak! " aku menjelingnya tajam. Dia terseringai.

"Rugi betul! Dah hilang sorang! Rugi besar tu! Bukan senang nak jadi. Nak buat tu pun dah satu hal. Dah lah nak buat tu pun susah!" dia menggelengkan kepalanya berkali kali.

"Eeii, tak payah lah nak cakap pasal tu!" aku menundukkan muka yang terasa membahang. Dasar Danish! Aku sepak jugak kang mamat ni! Ayat camtu jugak dia nak guna! Ayat pervert!!! Kalau boleh, aku memang tak nak cakap langsung pasal baby. Cukup sampai semalam aje! Tapi hari ni dia cakap lagi pasal tu! Arghhh! Lantak dia, lah Fiqa! Lagipun tu anak dia. Tak salah pun, haihh!

"Sedap?" dia menyoal. Aku menggeleng pantas.

"Masin. Tak sedap! " aku menggeleng lagi.

"Betul ni? Eh, tak payah makanlah!" cepat cepat dia melarikan mangkuk. Hisyh! Kata nak suap?! Mangkuk ayun betul! Mangkuk yang dia pegang tu pun lagi cun dari dia!

"Dah kenape?" dahiku berkerut. Pelik campur tak selesa dengan pilis kat atas dahi ni, haihh! Tak suka betul nak berpilis! Tapi mama ngan umi paksa aku! Hukhuk! Huwaaa!

"Abang masak tadi. Umi tak kasi tapi abang nak masak jugak. Alih-alih, bila Fiqa makan yang abang masak, tak sedap." dia kelihatan bersalah. Mata aku membulat. Gila, arr! Sedap siott dia masak! Kalah aku masak! Uwuu, kasi lah mangkuk tu,mangkuk ayun oii!

"Err.. Mesti sayang lapar, kan? Err... Jap! Biar abang turun amik bubur yang mama masak!" pantas dia bangun dari katil sambil memegang mangkuk berisi bubur nasi yang dia masak. Pantas, aku memaut lengannya. Dia berpaling.

"Nak mangkuk tu?" aku membuat puppy face.

"Tapi, sayang... "

"Takyah nak tapi, tapi... Bagi jer! " aku menadah tangan.

"Tak sedap!" dia menggelengkan kepalanya berkali kali.

"Bagi jelah!" aku mengerutkan muka. Dia menggeleng lagi.

"Bagilah... Kalau awak bagi mangkuk tu, ape awak nak, semua Fiqa bagi!" aku mengusap lengannya lembut.

"Betul?" matanya bersinar kegembiraan. Aku mengangguk.

"Janji tau? " dia menjongketkan keningnya.

"Ye..." mengangguk laju.

"Urmmm... Nak..." dia terhenti.

"Nak ape?" aku menyoal.

"Nak... Baby? " dia tersenyum senyum. Aku tergamam.

"Erk! Eh, dah kenyanglah, awak! Sorry, sebabkan Fiqa tak makan bubur tu.... Jadi, Fiqa tak bolehlah kasi awak baby, ye?" aku berbaring membelakangkan Danish. Kedengaran dia menghela nafas panjang. Mangkuk diletakkannya ke atas meja.

"Tadi dah janji... " aku sempat menangkap gumamannya. Tak lama, kedengaran pintu bilik dibuka dan dia keluar. Fuhh... Nasib baik dia blah! Tak larat dah aku nak layan mamat ni punya kerenah! Mengada-ngada!

Maa Sweet BadboyWhere stories live. Discover now