Bab 15: Malam 4 (Sundew)

493 24 11
                                    

Glosari

Sundew: Pokok yang menarik perhatian serangga dengan mengeluarkan cecair yang manis, yang juga berfungsi seperti gam apabila disentuh serangga.

Serangga yang tertarik pada cecair ini kemudian akan melekat pada sesungutnya, lalu menjadi makanan.

---------------------------------------------------------

Bunyi caklempong terus bertali arus tanpa henti.

Ting-tingtingtingting-ding-ting-
tingting!

Boy, Amri, Bang Mat dan mat2 rempit lain mula gelisah.

"Aku rasa tak sedap hati la bro," ujar Boy.

"Korang... sure takde dewan sekolah dekat2 sini? Kot2 diorang praktis kebudayaan?" tanya Amri.

"Gila apa ada orang nak main benda macam tu malam2 ni,"bantah Bang Mat.

Di luar mulai mendung seperti hendak ribut. Bunyi angin menderu2 masuk melalui celahan bumbung dan lubang udara, terkadang perlahan seakan2 bunyi siulan kecil yang terhasil bila angin dihembus dari dalam badan melalui celahan gigi depan. Adakalanya pula nyaring seakan bunyi siulan.

"Jom kita gerak. Kerja kita kat sini pun dah setel. Dah nak hujan dah ni," kata Bang Mat.

"Tapi mamat bogel tu macamana?" tanya Amri.

"Nanti aku suruh budak2 aku bawak dia masuk dalam van. Sorok dulu dia kat mana2, sebelum bawak jumpa Black dengan Burn esok," jawab Bang Mat.

"..... Jimi," Bang Mat memberi isyarat.

Jimi faham maksud arahannya. Dia mengangkat satu tangan, mengajar beberapa orang bawahan mara bersamanya ke arah Bang Joe yang terkulai layu.

"~🎶 Izinkan akuuu...... "

Langkah Jimi terhenti.

"Dah apsal kau tercongok situ pulak, Jimi?" tanya Bang Mat, mengangkat sebelah keningnya.

"A.. Abang dengar tak suara tu?" Jimi terketar2.

Bang Mat pelik.

"Suara apa pulak?" fikirnya. Dia memandang Boy dan Amri tapi kedua2 mereka menjungkit bahu. Mat2 rempit lain pula ada yang mendakwa turut terdengar sementara yang lain tak perasan apa2 bunyi.

Bulu roma Bang Mat mula berdiri, namun dia cuba mengabaikannya. Dia hanya melirik kepada Jimi untuk menyelesaikan apa yang disuruhnya tadi.

Jimi akur, dia kembali maju ke arah tubuh Bang Joe.

"PSsSTtTtTtT~" satu bisikan kuat menerpa telinganya.

"Shitttt!!!" Jimi terkejut besar sehingga tertoleh ke satu arah dan terduduk di atas lantai gudang. Mukanya pucat sambil cuba memerhati kiri dan kanan, mencari punca bisikan tadi. Tapi apa yang ada di kelilingnya hanyalah gengnya.

"Kau OK tak bro?" seorang mat rempit menghulur tangan ke arahnya.

Bang Mat meludah ke tepi.

"Kau ni harap je konek panjang , tapi pengecut! Kerja macam ni pun nak kena harap aku jugak!" tingkah Bang Mat.

"Woi, tolong aku angkat 'sampah' ni," katanya lagi, memberi arahan kepada anak2 buahnya yang lain.

"🎶Izinkan aku...." bisikan lagu mula menerpa cuping telinga Bang Mat. Kini giliran dia pulak terpaku.

"Psttttttt~"

Bang Mat memandang sekelilingnya. Ternyata kali ini bukan hanya dia yang mendengarnya. Yang lain turut sama tercari2 punca suara bersenandung itu.

Punca:Tolong Aku Keluar (Amir #2) [BxB]Where stories live. Discover now