"Adik nak jugak!"
Aku menghentak-hentakkan kaki sekuat kaki.
Saja nak protes..
"Ain..Ain janganlah macam ni, nanti mama belikan lah" Puan Roshidah menggeleng kepalanya. Pening dengan sorang anak dara dia ni, macam budak-budak.
"Hish, Adik dah lama mintak kan! Mama ni tipu je, dah dua hari adik tanya. Mama kata esok, esok. Mana ade mama tunaikan pun!" Aku peluk tubuh sendiri. Bukan nak biadab tapi nampaknya mama makin tak peduli dengan aku, selalunya aku mintak esok terus dapat tau tak.
Ala, aku mintak kasut sneaker baru je pun. Bukan aku nak sangat tapi aku cuma nak pastikan betul ke tidak perkara yang sedang aku andaikan tengah berlaku dalam rumah ni.
"Ya Allah Ain.. Mama kata nanti, nanti lah. Dahlah macam budak kecik la kamu ni. Dah masuk 19 tahun pun masih mengada-ngada!" Puan Roshidah mencerlung tajam. Tangannya masih sibuk menaip di telefon, entah apa yang bizi sangat pun tak tahula.
Aku terdiam. Mama dah tak sayang aku la tu. Kenapa ek semua orang dalam rumah ni? Semalam aku mintak kat papa, acuh tak acuh je dia layan aku. Apa masalah semua orang ni?
Aku berlari naik ke tingkat atas dan masuk ke dalam bilik hujung. Bilik aku la sape lagi.. sob sob..
Pintu aku kunci. Tingkap dalam bilik aku buka seluas mungkin, lantak ah nak masuk nyamuk pun masuk ah! Maleh aku nak pikir.
Kerusi di depan meja belajar aku tarik dan letak di hadapan tingkap. Angin sepoi sepoi je malam ni. Hmm.. rasa macam masuk habuk pulak mata ni..
Aku labuhkan punggung di atas kerusi sambil tongkat dagu tengok luar. Rasa macam nak menangis tapi.. takpelah.
Tuk tuk..
Aku pusing pandang pintu. Em.. papa la tu...
"Adik.." Lembut suara Encik Hariz memanggil.
Halah nak pujuklah tu.. aku mencebik. Taknok!
"Ain sayang.. bukalah pintu. Kan papa dah janji nak belikan Ain kasut tu?"
Kalau ikutkan hati, aku bukan nak sangat kasut tu tapi.. sebenarnya semalam hari jadi aku.. yang paling menyedihkan, dorang tak ingat langsung...
Kenapa macam ni? Tahun lepas meriah tau sambutan hari jadi aku walaupun sambut bertiga je kat rumah.
"Ain?" Pintu diketuk semula.
Haih.. aku mengeluh. "Papa, ain tengah tidur. Papa pergilah telefon kawan papa tu sembang je sampai pagi, takpe ain okay" kecik pulak hati aku.
Ni yang pantang kena pujuk ni. Makin menjadi pulak rasa nak majok..
"Eh orang tidur mana boleh menyahut. Tu ain menyahut tu mesti ain tak tidur lagi kan?" Encik Hariz ketawa dibalik pintu. Puterinya yang sorang ni memang suka buat hal lah.
Fine! Aku bangun. Tombol pintu aku capai dan pulas laju. Tersembul muka papa yang masih tersenyum memandang aku.
"What?" Aku bertanya bosan. Sempat jugak mata aku menjeling ke belakang papa, yelah mana tau mama ade ikut pujuk aku sekali kan.
huhu harapan je la. Mama sekarang mana kesah pasal aku dah.
"Alolo puteri papa ni... maaf tau papa dengan mama terlupa yang semalam hari jadi Ain" pipi aku dicubit.
Auch! Aku mula buat muka monyok. Muka kena main peranan gais. Ha pujuk la lagi..
"Sebenarnya semalam kami sibuk siapkan hadiah paling besar untuk Ain. InsyaAllah esok hadiah Ain sampai" Encik Hariz mengangkat keningnya. Teruja sangat riak wajah dia.
Aku berkerut. Okay.. hadiah besar takpe jangan yang kecik sudah...okay. Aku mengangguk setuju.
"Orait, papa masuk tidur dulu ye sayang" satu kucupan singgah di dahi aku sebelum papa beredar.
Entahlah.. yang penting esok aku dapat hadiah. YES! Aku tersenyum suka.
Ayuh tidur ain.. finally..
______________
YOU ARE READING
ADIK
Short StorySalah ke kalau minat abang sendiri? well dia abang aku kan? abang.. adik? kalau ikutkan.. akulah adik. Tu nama panggilan aku sejak dulu. Aku anak tunggal tau, mak dan abah anugerah yang paling hebat aku pernah ada. Sepanjang aku hidup, setiap hari a...