9

15.6K 153 4
                                    

_________

"Abang?"  Ternganga kecil mulut aku. Gila apa mamat ni?

"Hmm" Dengan santainya abang sedang baring meniarap tidak berbaju di atas katil aku.

Lahai, nasib baik aku tak terus terjah lompat atas katil tadi.

"Abang bangunlah!" Kakinya aku tarik.

Seinci pun badan abang tidak bergerak. Haish..

Belum sempat aku nak bersuara lagi, mata aku terpandang badan abang yang sedang memusingkan badan ke arah aku. Eh, dia ada enam ketul roti la..

Terdiam sekejap aku, lama aku perhatikan badan abang. Weh boleh tahan HAHA..

"Ain pandang apa?"

Oh shet! Bulat anak mata aku pandang wajah abang yang sudah berkerut.

Alamak!

Berdebar-debar pulak dada aku ni Ya Allah..

"Err, ke-bangun lah!" Kaki aku laju menapak ke arah meja cermin. Mana nak sorok muka ni woi..

"Abang tanya Ain pandang apa tadi?" Suara Aqil berkeras sedikit. Lelaki itu sudah duduk di tepi katil sambil berkerut memandang ke arah aku dengan kedua tangannya mencengkam kuat cadar katil.

Lain macam pulak mamat ni..

Aduh..

Tolong hilangkan aku dari muka bumi ini. Ya Allah tak sanggup aku, malu!

"Ain mana ada pandang apa-apa, abang keluarlah. Ain nak rehat" Sedaya upaya aku menahan getaran suara yang hendak terkeluar. Rasa seram pula tiba-tiba.

Dari pantulan cermin aku dapat lihat abang masih memandang aku dengan mata kuyu dia. Ei blah la!

"Okay lah, abang nak keluar. Pergi ambil barang abang kat rumah mama. Ain jangan keluar sendiri-sendiri. Bahaya" Baju kemeja biru pekat di atas kerusi diambil dan disarung. Kunci kereta di atas meja cermin dicapai, sempat lagi dia hadiahkan senyuman sinis pada aku. Cis dia ni..

-------------

"Kenapa Ain paksa Aqil duduk dengan Ain?"

Aku menghela nafas, penat la layan drama mama ni..

Telefon di atas meja aku renung sekejap sebelum menarik nafas panjang.

"Ma, Ain tak ajak pun anak kesayangan mama tu duduk sini. Lagipun Ain tahu mama tak suka Ain sejak abang balik, kan?" Sengaja aku bersuara kuat. Biar mama faham sakit hati aku.

"Ain, mama jadi macam ni sebab mama sayang Aqil. Dia dari kecik tak dapat rasa kasih sayang mama sebagai ibu kandung. Ain kena faham, mama tak nak sesiapa pun sakitkan dia"

Nak tergelak aku dengar cakap macam tu. Kasih sayang? Mama kandung?

"Habis tu Ain ni siapa?" Aku renung gambar mama yang terpapar di dalam telefon. Geram pula.

"Mama minta maaf tapi Ain bukan anak kandung mama. Ain anak angkat kami.. mama marah sebab mama sayang.. sayang pada Aqil" perlahan suara mama di corong telefon.

Aku terpaku. Aku..aku anak angkat?

Ya Allah..

"Ain dah besar, mesti Ain dah boleh kawal diri Ain. Mama harap Ain tak bagitau Aqil dan papa yang mama bagitau rahsia ni"

"Itu Mama?"

Terhenjut kuat bahu aku apabila sepasang tangan merampas telefon di genggaman aku.

Laju kepala aku menoleh ke empunya tangan. Shit Aqil?!

"Rahsia apa ma?" Dahi lelaki itu berkerut sambil mencerlung tajam ke arah aku.

Terus tak berani aku bersuara. Mamat ni bapak seram sia..

"Aq-Aqil.." suara mama mula tersekat sebelum tuttt, telefon dimatikan.

Mama!! Geram pulak aku..habis tu dah konfem-konfem aku yang kena disoal jawab sekarang ni.

"Anything I need to know?" Aqil bersuara lagi. Plastik ditangan kanannya diletak di atas meja.

"Eh apa ni?" Aku pura-pura ketawa. Tangan aku ligat membuka ikatan plastik.Ada dua bungkus makanan didalam. Wow, sedapnya bau..

"Cepatlah Ain! Mama cakap rahsia apa tadi?" Tangan Aqil naik mencengkam lengan aku.

Eh, aku mula terpinga. Tak sabar pulak mamat ni kang aa.

Aku menggeleng. Perasaan aku mulai tidak enak. Rasa tak tenteram pulak apabila melihat wajah abang seakan ingin menerkam.

"Ain.."

"Ain apa?" Aqil mengangkat keningnya. Mengangguk-angguk perlahan kepalanya cuba mengikuti gerak bibir aku.

"Ain lapar"

"Cit.." Aqil membuang pandangan ke tepi. 

Nak tergelak pulak aku rasa. Tahan Ain tahan..

"Dah, jom makan" kerusi di depan aku ditarik dan badan aku ditolak supaya duduk.

"Papa kata Ain suka kuey teow goreng. Tu Aqil belikan"

Terus lebar senyuman aku. YES!
"Thanks abang! Ni yang sayang sangat kat abang ni"

Tanpa menunggu lama, plastik makanan terus aku bongkar. Lapar gais..

"Kalau sayang, mana ada rahsia" perlahan Aqil membalas tapi jelas kedengaran di telinga aku.

Adu,
____________

ADIKWhere stories live. Discover now