17

12K 151 18
                                    

Bosannya..

Dari selesa terus jadi tidak selesa aku duduk atas sofa. Ni bila nak habis ni?

Mata aku memerhatikan Aqil yang sedang mengangguk membincangkan tema warna majlisnya nanti. Yasmeen pula bukan main seronok tersenyum sambil memeluk lengan sasa bakal suaminya.

Terukir senyuman nipis di bibir aku melihat kegembiraan yang Yasmeen tunjukkan. Bila aku nak dapat kebahagiaan macam akak Yas?

"Mama setuju sangat kalau kita buat tema Gold and black, lebih classic plus elegant"  Wanita itu mengangguk beriya.

"Yasmeen pun setuju mama, i'm sure Aqil pun mesti setuju kan?" Yasmeen mengusap lengan kulit Aqil.

Lelaki itu hanya mengangguk setuju dengan dua wanitanya. Mata Aqil menjeling sesaat ke arah aku sebelum kembali menatap telefon sendiri.

"Ain? Bosan ke ni?" Papa yang sedari tadi diam di sebelah mula menegur.

Mungkin sebab aku dan mula melentok-lentok tak reti duduk diam.

Cepat-cepat kepala aku menggeleng. Em.. aku tersengih.

Revenge time.

Lantas tangan papa aku rangkul kemas dan meletakkan kepalaku di atas bahunya.

"Sayang.." papa meletakkan kepalanya di atas kepalaku.

Aku tahu papa melting.

Tangan papa menepuk lembut pipi aku sambil menghayun perlahan tubuh ke kiri dan kanan. Entah bermaksud memujuk atau selesa..

"Rapat betul Ain dengan Encik Hariz." Suara daddy Fattah mencelah.

Astaga suara dia. Boleh pitam, sedap sangat..

"I'm glad she is" papa ketawa. Daddy Fattah juga ikut ketawa.

Aku membalas dengan satu senyuman manis sahaja.

"Abang, tengok la ni. Tema warna anak kita ni" Suara mama mencelah dengan wajah tidak senang.

Mata mama merenung aku seolah menyuruh aku untuk berhenti menganggu perbincangan malam ini.

"Mana-mana pun saya setuju" papa menjawab ringkas.

"Er, Encik Fattah macam mana? Setuju ke tema majlis anak-anak kita tu nanti warna Gold and black?" Lembut sungguh suara mama bertanya pada ayah Yasmeen.

Berlainan dengan nada sewaktu dia bercakap dengan suaminya tadi.

Bluerk!

"I'm fine with anything" Daddy Fattah mengangguk sambil tersenyum. Wuish, ada dimple kecik kat pipi kiri dia..

Ehek..

Kring! Bunyi telefon papa yang agak ketinggalan zaman bergema kuat.

Lelaki itu terburu-buru mengeluarkan telefon dari poket seluarnya.

"Ah, ni bos papa. Sekejap ya sayang" bingkas papa bangun menuju ke luar rumah, meninggalkan aku yang terpinga-pinga.

"Ain" Daddy Fattah mengubah posisi duduknya. Lelaki segak itu mula duduk mendekati aku. Merapatkan jurang antara kami.

"Yes daddy?" Aku mengangkat kening.

Bibir nipis daddy Fattah tersenyum mendengar panggilan aku kepadanya.

"I nak pergi tandas, could you please show me where is it?" Sopan lelaki itu meminta tolong.

Kepala aku mengangguk. "Jom, ada dekat dapur" aku bangkit.

Terasa seperti ada mata-mata yang memerhatikan aku.. lantak kau.

Daddy mengekori langkah aku masuk ke dalam dapur rumah yang luas. Aku tunjukkan sudut hujung di tepi dapur.

ADIKWhere stories live. Discover now