Sabar hati.
Dup dap dup dap..
Aku memegang dada yang semakin berdetak laju. Aku ni kenapa masalahnya ni?
Mata aku masih memerhatikan wajah Yasmeen yang sedang baring di sebelah dengan posisi menghadap ke arah aku.
Dia ni betul-betul dah tidur ke? Sengaja aku lambaikan tangan di hadapan wajah Yasmeen.
Tidak ada tindak balas.
Em, sah dah lelap ni.
Aih, tangan aku mula mengurut kepala yang agak berdenyut. Pening nak memikirkan keputusan yang patut aku buat..
**Flash back **
"Fattah serius ke nak suruh Ain duduk rumah Fattah ni?" Papa memandang Daddy dengan wajah berkerut. Ada reaksi terkejut di air muka tua papa..
Mungkin tidak percaya dengan apa yang dia dengar barangkali..
Bersilih-ganti dia memandang aku dan daddy Fattah di sebelahku.
Aku tersenyum paksa. Tak tahu nak beri reaksi macam mana...
Daddy Fattah mengangguk dengan senyuman kecil di bibir mungil miliknya.. Sempat dia menjeling ke arah aku sesaat sebelum kembali memandang papa.
"Saya serius. Kalau tak ada orang nak jaga Ain, biarkan saya yang jaga dia" Suara Daddy Fattah menyakinkan.
Eh, biar betul? Aku menoleh ke arah lelaki di sebelah ku.
Tiada satu garis senyuman pun di wajah Daddy. Bapak ah, dia betul-betul serius do!
"Dad-daddy..Aa Ain hee er.." aku mula tergagap dah ni. Astaga, awkward sungguh rasanya Ya Allah!
Kini semua mata tertumpu pada aku. Oh fak Ain, apa aku nak jawab ni..
...
Good, time sekarang jugak otak aku tak function. Shet!
Erm.. aku menelan air liur. Tak masalahnya sekarang ni apasal semua pandang aku?!
"It's fine, saya cuma bagi cadangan. Selebihnya keputusan Ain dan abang sebagai papa dia. Saya hanya orang luar" Daddy Fattah bersuara kembali seolah ingin menolong aku yang sudah mati kata.
Sempat lelaki itu tertawa kecil di hujung percakapannya.
Aku merenung wajah papa. Muka tua itu sedikit berkerut memerhatikan Daddy di sebelahku.
Entah apa yang papa fikirkan sekarang ni..
Janganlah dia fikir yang bukan-bukan tentang aku. No, aku taknak hilang papa selepas mama...
Spontan bibir bawah aku gigit kuat. Fikiran negatif perlahan-lahan mula menguasai akalku, risau dengan papa yang masih diam.
"Thank you"
Eh?
Sekejap, Aku salah dengar ke apa?
Lama aku perhatikan mulut papa. Kut-kut aku ni pekak, tu yang salah dengar tu..
"Abang tak sangka Fattah sanggup buat macam tu untuk Ain." Mata papa kelihatan berair.
Oh shet papa? Takkan menangis?!
"Abang lega sangat kalau ada orang yang sanggup nak tengokkan Ain. Abang tak boleh nak jaga dia macam dulu, keadaan sekarang dah tak sama macam waktu mula-mula abang bawa Ain balik rumah." Jari papa mengesat air jernih di pipinya.
What? Papa cakap ape ni? Aku mula pelik. Berkerut seribu dahi aku cuba menghadam apa yang papa ucapkan.
"Saya tak tolong apa pun" Daddy mula merendah diri. Mungkin dia pun pelik tengok papa menangis.
"Ain, papa tak tahu apa keputusan Ain. Tapi papa setuju sangat kalau Ain tinggal dengan uncle Fattah ni" beriya orang tua tu mengangguk pada aku.
Wat?..
Blur pulak aku..
"Em, Ain pergi ambik kan air untuk papa dengan uncle Fattah. Papa nak cakap sikit berdua dengan Fattah"
Aku tersentak. Eh, amboi halau aku pulak.
Aku bangun tanpa banyak soal, berjalan menuju ke pintu rumah seperlahan mungkin.
Mestilah aku nak dengar apa yang papa bualkan dengan daddy.
Satu langkah..
..
..
Dua langkah..
..
..
Aku masih cuba memasang telinga. Asal tak dengar apa-apa? Ni kalau aku toleh ke belakang ni, kantoi tak?
"Ain Maisarah, yang awak jalan lambat-lambat tu dah kenapa?"
Tersentak sekali lagi aku mendengar suara papa. Terus berlari aku masuk dalam rumah.
Cis!
**End Flash back**
"Patut ke aku setuju duduk dengan daddy? Tapi takkan kami berdua je?" Aku menggaru dahi sendiri.
Dahlah Daddy tu hot, buatnya aku ni yang ada niat tak baik. Habis Daddy tu kena dengan papa..
Hee.. spontan bibir aku tersenyum senget.
Eh, Astaghfirullahalazim. Aku menggeleng kepala laju. Membuang bayangan negatif.
Aku menjeling ke arah Yasmeen. Lena betul anak daddy Fattah ni tidur..
Aku nak lelap pun tak boleh sekarang ni. Aduhai, mata oh mata lelaplah cepat..
Haih, aku menjeling ke arah jam dinding yang bercahaya neon.
Dah pukul 3.50 pagi. Astaga Ain, ni pagi ni konfem lalok aku ni..
Haih..
/ Selamat hari raya ke-4 semua ♥️/
YOU ARE READING
ADIK
Short StorySalah ke kalau minat abang sendiri? well dia abang aku kan? abang.. adik? kalau ikutkan.. akulah adik. Tu nama panggilan aku sejak dulu. Aku anak tunggal tau, mak dan abah anugerah yang paling hebat aku pernah ada. Sepanjang aku hidup, setiap hari a...