sambungan..
"AIN!"
Tangan kiri aku dipegang. Terus aku tepis dan aku tolak kuat tubuh Aqil ke belakang.
"Puas hati? Mana janji kau tadi? Nak backup aku sangat? Hah backuplah! Backup! Bodoh!" Aku bangun dan terus berlari naik pergi ke bilik aku. Sumpah aku bengang sangat sangat.
Aku nak keluar dari rumah sial ni. Baju dalam almari aku tarik keluar dan aku gumpal terus masuk ke dalam beg roda.
Semua buku-buku belajar dan barang-barang yang aku beli guna duit aku. Duit aku sendiri, satu sen pun tak minta duit papa mama sebab aku terus kerja lepas je habis paper spm. Aku kumpul untuk beli barang-barang yang aku nak.
"Ain?!" Aqil menerpa masuk. Risau riak lelaki tu.
"Ain nak pergi mana ni? Jangan buat macam ni. Mama tak sengaja ain" muka Aqil bersungguh sungguh yakinkan aku sambil tangan dia keluarkan semula barang yang aku masukkan dalam beg tadi.
Siot lah. "Kau blah boleh tak?!" Tubuh Aqil aku tolak sekuat hati. Tersungkur mamat tu jatuh kat tepi katil.
"Ain jangan. Ain tak kesian dekat abang ke? Papa? Tolonglah jangan macam ni" seakan merayu mamat tu melutut depan aku. Kaki aku dipegang erat dengan tangan dia.
Ei.. ade makan penampar aku kang..
Bulu mata Aqil yang lebat kelihatan sedikit basah. Mata kuyu lelaki itu berkelip beberapa kali memandang mata aku yang masih merenung lama wajah dia.
"Ain" kaki aku digoyangkan perlahan.
"Jangan tinggalkan Aqil" Tangan Aqil naik menggosok matanya.
Aqil? Biar betul mamat ni?
"Kau nangis?" Aku berkerut.
"Papa dah janji dengan Aqil. Kalau Aqil balik sini, Aqil akan ada adik" Air mata lelakinya perlahan mengalir ke pipi. Kalini jelas aku nampak yang air mata jantan lelaki ni.
Dah macam budak kecik pulak mamat ni.. aduh.. aku mengeluh.
Pandangan aku mula melilau ke setiap penjuru bilik. Nak cari idea untuk pujuk mamat ni..
Dah tuan rumah tak suka aku, takkan aku nak tebal muka duduk sini lagi. Ibu apelah sanggup fitnah anak sendiri..
"Ain" Suara Aqil perlahan panggil aku. Tangan dia yang berada di lutut aku mula beralih ke tangan aku. Erat genggaman tangan dia.
"Tapi mama tak suka Ain.." hati aku mula sebak tiba-tiba, teringat pulak waktu mama selalu gelak sambil borak-borak dengan aku dulu.
"Abang ade.. papa pun sama. Ain jangan ambik hati dengan mama please" Suara Aqil serak.
Muka Aqil aku pandang. Mata mamat tu aku cari, em kesian pulak aku tengok mata kuyu dia ni. Macam stim do.. menyempat kau Ain..
"Ain duduk je dalam rumah ni dulu. Jangan keluar, kalau.. kalau Ain nak keluar jugak, biar Aqi- abang carikan rumah" Aqil angguk laju. Dia bangun dan tolak perlahan bahu aku suruh duduk atas katil.
"Okaylah, esok Ain keluar dari sini. Malam ni Adik nak call papa" Aku angguk lemah. Malas nak berperang mulut lagi dah.
"Esok?" Terus tegak badan Aqil.
Air mata yang tersisa diusap laju."Okay, abang cari rumah untuk Ain malam ni jugak" Aqil senyum tawar dan terus tergesa gesa keluar dari bilik aku.
Hurm.. berjaya jugak rancangan mama nak halau aku keluar dari rumah ni eh?
YOU ARE READING
ADIK
Short StorySalah ke kalau minat abang sendiri? well dia abang aku kan? abang.. adik? kalau ikutkan.. akulah adik. Tu nama panggilan aku sejak dulu. Aku anak tunggal tau, mak dan abah anugerah yang paling hebat aku pernah ada. Sepanjang aku hidup, setiap hari a...