Sambungan
"So Ain boleh pilih mana-mana bilik yang Ain nak, it's up to you" Aqil menunjuk ke arah 2 buah bilik di sebelah kiri dan 1 buah bilik di bahagian hujung.
Tangannya masih mengenggam erat tangan kanan aku. Aku dah tangkap jiwang dah ni mat. Adui..
Aku perhati je tangan kami. Aih.. Apa yang abang cakap pun dah tak masuk dalam kepala otak aku ni ha..
"Ain, are u listening to me?"
Hah? Segera bebola mata aku bergerak naik memandang wajah kacak abang.
Hehe, aku sengih. Laju kepala aku angguk. Konon dengarlah tu padahal.. em.
"What are you looking at?" Kening sebelah abang diangkat tinggil. Mata dia turun memandang tangan kami, terus terukir satu senyuman kecil di wajah abang.
Eh eh, senyum kenapa tu? Spontan aku menggigit bibir bawah.
"Ain dah pilih bilik?" Abang kembali pada topik asal.
Er, ya. Aku angguk, bantai jela.
Dah konfem-konfem aku ambik master bedroom. Haha.."Ain ambik master bedroom"
"Okay, kalau macam tu kita pindahkan barang-barang dengan baju Ain kat bawah tu naik atas" ujar abang sambil melepaskan genggaman tangan kami.
Argh, no!
Aku hanya mampu memendam jeritan batin. Cis, ingatkan nak turun sama-sama jugak.
"Cepatlah Ain, nanti malam abang nak pindah barang abang pulak!" Aqil menjerit dari tangga.
Hah?! Barang abang?!
Membulat mata aku.
What the hell? Aku dah tercengang kat situ.
Abang tinggal dengan aku ke? Takkan la kan? Takkan kut.. alamak kalau betul-betul macam mana?!
Laju kaki aku berlari menuruni anak tangga menuju ke tingkat bawah.
"Abang!"
"Abang!"Eh, mana pulak mamat ni pegi? Aduh.. Aku melangkah pergi ke dapur. Setiap ruangan dapur, dari tandas sampai ke tingkap luar aku intai. Tak ada pun bayangan mamat ni..
"Aqil!"
Senyap..
"Aqil Islander!"
"Hey, yes? Having fun calling out my name?" Suara Aqil muncul dari tingkat atas. Kepala lelaki itu menjengah sedikit dari dinding tepi tangga.
De hell?!
Aku kat bawah dah terkejut beruk. How-how.. ternganga mulut aku melihat susuk tubuh Aqil yang sedang menuruni satu persatu anak tangga.
"Abang.. bukan kat bawah ke tadi?" Aku mulai keliru.
Adakah.. ini bermaksud rumah ini 'berpenghuni'.
Oh dear, kalau betul lah, memang kirim salam la aku nak tinggal sini.
"Ain, okay tak? Why'd you look scared?" Aqil ketawa dan menggeleng perlahan sebelum mulai mengangkat kotak di tepi aku untuk dibawa naik ke tingkat atas.
"Abang.." Aku menelan air liur. Terus rasa seram sejuk.
"Cepatlah angkat barang-barang tu Ain" Suara abang menjerit dari tingkat atas memeranjatkan aku.
Terhenjut bahu aku dibuatnya. Argh! Kena baca yassin lah ni malam nanti.
Cepat-cepat aku angkat salah satu kotak kecil di tepi tangga dan berlari naik ke tingkat atas.
Abang.. apa yang jadi tadi?
YOU ARE READING
ADIK
Short StorySalah ke kalau minat abang sendiri? well dia abang aku kan? abang.. adik? kalau ikutkan.. akulah adik. Tu nama panggilan aku sejak dulu. Aku anak tunggal tau, mak dan abah anugerah yang paling hebat aku pernah ada. Sepanjang aku hidup, setiap hari a...