10 || Dah Penat

3.2K 51 7
                                    

Image : Supporting Cast - Farinna Airaa

DARI kejauhan aku dah nampak Faiq tersengih di muka bilik kerja kami.

"Morning Ryn" sapa Faiq sebaik aku tiba.

Sememangnya Faiq akan sampai lagi awal dari aku hampir setiap pagi.

"Morning Faiq"

Kelihatan satu papercup takeaway sudah terletak elok di atas meja kerja aku dengan sekeping nota siap ditulis tangan.

Addicted to me should be better than coffee isn't? :>

"Obviously coffee is better than you" balasku sebaik membaca nota yang ditulis Faiq dan segera menarik kerusi untuk duduk.

Hampir setiap pagi jugak aku akan terima sandwiches takpun coffee beserta nota dari Faiq. Dah banyak kali aku tolak tetap jugak dia berkeras. Katanya tolong hargai effort dia untuk mengorat punya pasal.

Faiq menayang senyum kambing dan mendekati meja kerja aku.

"Ryn can i ask you something?" Soalnya saat duduk menghadap aku di kerusi.

"Apa dia? Tanya jelah"

"Betul ke abang I cakap you kena sound dengan Nia?"

"Aik? Abang you?" Aku mengerutkan dahi kepelikan. Sejak bila pulak abang dia kenal aku?

"Haah dia terdengar yang Nia tiba tiba pergi warning you konon I ni boyfriend dia,  kebetulan masa kat Abang I pun tengah shopping dalam pasar raya yang sama"

"Oh yeke, tak perasan pulak I abang you ada dekat situ"

"Tapi semua tu tak betul Ryn, sumpah! I tak bercinta pun dengan Nia. She's not my girlfriend. Dia cuma kawan I je tak lebih dari tu" Beria Faiq menjelaskan.

"It's okay Faiq I dah masak dengan perangai Nia. I kenal dia macam mana. Lagipun I tak kisah kalau benda tu betul sekalipun and you don't have to explain anything to me"

"Memang lah you tak kisah, tapi I kisah. I kena explain dekat you yang I ni takde apa apa dengan Nia. Ye I tahu tak penting bagi you but kalau you salah faham nanti akan effect lah usaha I untuk tackle you. Kan tak pasal pasal you fikir I ni dah ada girlfriend pun nak menggatal lagi. Haa sebab tu I should explain the truth" Jelasnya lagi.

"Yelah yelah, I takda pun nak fikir sampai ke tahap tu. Dah dah sambung buat kerja, we still have a lot of works to be done. Tak kuasa lah I nak bercakap pasal Nia tu, tak penting" balas aku sambil tangan ku ligat menghidupkan PC dan mengeluarkan sketch.

"Nanti kalau you rasa nak tahu apa apa, you tanya je I direct. Jangan dengar kabar angin sebab I taknak you salah faham. I bukannya lelaki yang suka mainkan perasaaan wanita. I ni gentleman Ryn, tapi tulah you je tak bukak mata dengan hati you untuk nilai betapa gentle nya I ni"

Aku mencebik mendengar kenyataan angkat bakul Faiq.

"Okay Encik Faiq Aisar yang terpaling gentle. Shall I start doing my works now and can you please don't disturb me?" suara aku sengaja dilembutkan.

YANG TERTULISWhere stories live. Discover now