16 || Rahsia

2K 42 5
                                    

AKU perasan sejak aku balik sini, Atok dengan Opah sepertinya dalam keresahan dan tak ceria macam dulu. Seperti ada sesuatu yang mereka cuba sembunyikan dari aku.

Tekak aku tiba tiba haus di tengah malam sebegini, jadi aku mengatur langkah ke dapur tapi langkah aku terhenti sebaik terdengar perbualan Atok dengan Opah di ruang tamu.

"Abang, sampai bila kita nak sembunyikan semua ni dari Ryn? Kesihatan abang pun tak menentu akhir-akhir ni. Imah rasa kita patut bagitahu Ryn pasal semua ni"

Hatiku berdetak laju memikirkan rahsia apa yang Atok dan Opah sembunyikan dari pengetahuan aku. Aku berdiri di belakang langsir untuk mencuri dengar sebelum aku bertindak untuk bertanya kepada mereka.

"Abang taknak tambahkan risau dihati Ryn. Awak pun tahu kan selama ni Ryn dah banyak terluka. Sampaikan dia bawa diri jauh ke Auckland. Cukup cukupla cucu kita terseksa, saya taknak dia terbeban dengan masalah kita" sayu Atok bersuara.

Aku serba salah. Macam tu sekali Atok taknak biarkan aku terbeban. Besar sangat ke masalah yang Atok dengan Opah terpaksa hadapi?

"Tapi Abang, takkan kita nak bergantung dekat keluarga Farid je? Dah banyak sangat dia bantu kita, lagi lagi Faiq. Sepanjang Ryn takda kat sini, boleh kata setiap bulan dia jenguk kita selalu tanya khabar. Tak cukup dengan tu siap cari penderma lagi untuk bantu pusat tahfiz ni"

"Ye Imah, Abang tahu semua tu. Abang tahu Faiq buat semua ni sebab dia sukakan Ryn tapi dalam masa yang sama dia ikhlas. Abang pun dah naik malu dengan bantuan dari keluarga dia. Tapi nak buat macam mana, Abang pun dah buntu Imah. Cuma satu satunya pilihan untuk selesaikan masalah ni dengan jual tanah pusaka moyang Abang"

Aku mengetap bibir disebalik langsir diburu rasa bersalah. Jadi rupanya selama setahun aku tinggalkan Malaysia ni rupanya Atok dengan Opah mengalami kesusahan. Tapi sikit pun mereka tak bagitahu aku sebab tak nak aku risau. Jadi rupanya Faiq yang banyak tolong selama ni.

"Tapi sayang la Abang. Tanah tu luas harta turun temurun. Sayang kalau kita jual. Mungkin kita boleh bincang dengan Ryn buat seketika waktu ni?" Opah cuba memujuk Atok.

"Abang risau lah Imah. Abang taknak susahkan dia. Lagipun dia kat sini dua minggu je. Biar jelah dia tenangkan fikiran dia dulu. Masalah kat sini biar kita selelsaikan dengan cara kita. Jangan kita tambahkan masalah dia"

Aku sudah tidak dapat menahan rasa lagi. Sungguh aku rasa kecewa dengan diri aku sendiri. Sampai macam tu sekali Atok tak nak tengok aku terbeban padahal dia sendiri dalam kesusahan.

"Masalah apa Atok, Opah? Ada apa apa yang Ryn perlu tahu ke?" Aku akhirnya mencelah dari sebalik langsir.

Atok dan Opah terkejut. Dua dua terdiam dengan aku yang tiba tiba muncul.

"Cakaplah Opah, Atok jangan buat Ryn rasa bersalah sebab abaikan Opah dengan Atok selama setahun ni. Ryn memang cucu yang tak guna kan?" Aku mulai sebak.

"Tak, bukan macam tu Ryn. Ryn cucu Atok yang baik. Kan setiap bulan Ryn bagi je duit belanja dekat Opah dengan Atok. Cumaa.." Atok berjeda seketika, seakan sukar sekali untuk dia katakan.

"Cuma apa Atok? Besar sangat ke masalah Atok sampai Atok dengan Opah rahsiakan dari Ryn? Jangan buat Ryn rasa bersalah sebab dah tinggalkan Opah dengan Atok setahun ni"

Atok dan Opah saling berpandangan. Dua dua berwajah sayu.

"Sebenarnya hujung bulan depan, pusat tahfiz ni dah kena tutup sebab kita kekurangan dana. Atok dah takda pilihan lain Ryn. Sebab duit yang ada sekarang ni tak mampu nak menanggung 150 orang pelajar kat sini. Nak bayar gaji tenaga pengajar dengan pekerja am lagi. Makan pakai mereka, bil api air lagi, fasiliti lagi banyak Ryn nak kena pakai duit. Sekarang pun dah cuba jimat dan kurangkan bajet tapi kesian pulak dekat budak budak tu"

YANG TERTULISWhere stories live. Discover now