DARREN setia menunggu aku di ruangan menunggu. Sebaik melihat aku ditolak di atas wheelchair oleh seorang nurse, Darren pantas bergerak menghampiri aku.
"Darren, I kena jumpa Obygyn (pakar sakit puan) untuk further check up. I think you should go back first. Sorry sebab dah susahkan you"
"Eh it's okay takkan I nak tinggalkan you kat sini. Takpa I will wait utill you are done with your check up. Lagipun I free je sekarang ni"
Seketika aku ditolak masuk ke bilik dokter Obygyn untuk pemeriksaan lanjut. Dalam hati aku berdebar tak usah cakap lah ditambah dengan rasa sakit lagi haa macam macam aku tak overthinking.
Aku berfikir kalau sakit aku ni tak serius kenapa sampai perlu refer dekat Obygyn.
Sebaik menyelak helaian dokumen kesihatan yang diserahkan nurse tadi, Dokter Emily tersenyum sendirian.
"Are you Malaysian?"
"Yes, I am"
"So boleh lah I cakap melayu dengan you?"
"Boleh. Doktor pun asal Malaysia ke?"
"Ye betul. Orang Malaysia tapi bertugas dekat sini" balas Dokter Emily yang masih tersenyum manis.
"Come here, baring atas katil ni so I can do some check upon you"
Aku hanya menuruti sahaja, sambil dibantu oleh nurse tadi.
Hampir 5 minit membuat pemeriksaan Dokter Emily kembali menyoal aku.
"Awak dah kahwin ke belum?"
"Belum"
"Selalu ke rasa sakit dekat pelvik? Sebab saya dapat rasa macam aku benjolan kecil dekat bahagian kiri ni"
"Benjolan? Is it serious Doctor?" Soal aku sedikit panik.
"Kejap lagi kita scan then baru tahu serius ke tak. Awak jangan panik okay. Everything would be fine. Trust me"
"Dah lama ke selalu rasa sakit macam ni? Ada tak rasa pening dengan muntah muntah ke?"
"Biasanya masa first day period selalu sakit macam ni. Tapi lately rasa makin kerap pulak sakit menyucuk. Kalau pening dengan muntah tu selalu rasa bila dua tiga hari sebelum period"
"Period awak okay ke every months? Ada rasa tak macam perut macam membesar ke?"
"Period saya tak menentu kejap okay kejap tak. Kejap lambat kejap terlebih awal. Kadang tak teratur. Tak perasan pulak Doctor sebab kadang saya ni makan banyak"
"Okay kalau macam tu biar saya buat scan dekat bahagian perut awak dulu, sebab dari simptom ni mungkin awak menghidap cyst"
"Cyst?" Terus terbutang mata aku.
"Now you see here kat belah kiri pelvik awak, we need to remove it sebab dia macam dah membesar. Once dia membesar dia akan kacau ovari awak. Kalau ovari rosak, kita kena buang ovari awak sekali" jelas Dokter Emily yang membuat scan di bahagian perut aku. Weh dah rasa macam pregnant pulak siut.
"I bukan nak takutkan you tapi bila dia dah besar pastu pecah kalau you datang hospital time tu kita akan terus buat surgery which is not good for you"
Aku menelan liur mendengar penjelasan Dokter Emily.
"Habistu apa yang saya patut buat Doctor? Kena buat surgery?"
"Yes, exactly. We need to remove it for the sake of your health"
"Bila boleh buat? Sekarang boleh proceed ke?"
YOU ARE READING
YANG TERTULIS
RomanceSTATUS: COMPLETED RATED: 18+ Berasal dari 'broken family' membuatkan kehidupan seketul Irene Darissa berantakkan. "Irene boleh tak jangan ego? You jangan ingat you sorang je yang ada masalah paling besar dalam dunia ni. Please lah Ryn jangan selfish...