FARISYA dan Farinna terus laju membelah jalan untuk cepat sampai ke rumah. Dia perlu memberi tahu Abi dan Uminya tentang apa yang baru dilihatnya sebentar tadi.
Sebaik mereka sampai, mereka terus meluru ke arah Abi dan Uminya yang sedang santai di ruang tamu sementara menunggu maghrib.
"Umi, Abi, kalau Risya cerita ni mesti Umi dengan Abi tak percaya" kata Farisya bersungguh.
"Betul Umi, cerita ni seratus peratus betul" tambah Farinna pula.
"Kamu berdua ni kenapa? Sampai termengah mengah nak bercerita. Cuba rileks dulu" balas Datin Fazana.
"Tadi masa Risya keluar dengan Rinna kitaorang terserempak dengan Kak Ryn dengan Abang Faiq tapi belum sempat nak pergi tegur ada sorang Aunty ni dah sound both of them"
"Sound? Siapa?" giliran Dato' Farid pula menyoal.
"Rinna rasa Aunty tu Ibu kak Ryn. Dia lawyer ke Abi?"
"Rasanya lah bekas isteri Uncle Izham dulu lawyer. Kenapa?"
"Tadi Risya dengar Abang Faiq bertekak dengan Aunty tu. Kami sempat dengar yang Aunty tu cakap Kak Ryn ni anak tak sedar diri. Anak pembawa malang macam tu lah lebih kurang. Kalau dengar dia cakap tu tak macam seorang lawyer pun, macam orang tak educated"
"Haa betul tu Umi, Abi mulut dia boleh tahan puaka jugak. Memang nampakla muka Abang Faiq bengang tadi sebab Aunty tu tak habis habis duk hina Kak Ryn. Haih macam manala boleh jadi peguam. Tapi betul ke dia tu ibu kandung Kak Ryn? Tengok gaya macam mak mak tiri dalam drama" gumam Rinna.
Dato' Farid dengan Datin Fazana saling berpandangan.
"Habistu Ryn macam mana?"
"Kak Ryn diam je Mi, macam beralah tak melawan sangat. Mungkin dia malu kena serang dekat tempat awam macam tu"
"Haih kesiannya Ryn. Lagi apa yang kamu dengar?"
"Kalau kami tak salah dengar tadi, Aunty tu dah buang Kak Ryn, dia tak mengaku Kak Ryn anak. Dia sempat pesan dekat Abang Faiq jangan menyesal kahwin dengan Kak Ryn takut terkena malang. Jahat kan Mi mulut dia"
Dato' Farid sudah menggeleng kepala mendengar cerita kedua anak perempuannya itu.
"Dah dah, kamu berdua pergi naik atas. Siap siap kejap lagi dah nak maghrib"
"Okay Abi"
"Betul ke perangai Dalina macam tu Bang?"
"Saya pun tak pasti sangat Yang. Tapi yang saya tahu Izham dengan bekas wife dia memang tak sependapat sebab tu mereka bercerai"
"Oh yeke? Patutla Dalina tak datang masa Ryn kahwin haritu. Rupanya mereka ada krisis"
"Mungkin ada benda kut yang jadi dalam keluarga mereka tu. Dahla kita tak payah amik tahu sangat"
"Patut ke saya call Faiq untuk tanya apa yang dah jadi?"
"Ish awak ni ke situ pulak. Nanti Ryn fikir kita ni sibuk nak amik tahu pasal keluarga dia"
"Hm betul jugak tu Bang. Takpelah biar jelah Faiq dengan Ryn selesaikan sendiri"
꧁꧁꧂꧂
Seperti yang dijanjikan, aku dan Faiq pulang ke rumah Umi dan Abi memandangkan pagi tadi kesemua mereka dah bertolak ke Melaka.
Suasana rumah kembali sunyi, hanya tinggal Mak Esah dengan aku. Faiq pula terpaksa keluar sebentar untuk mengambil kawan baiknya yang baru tiba dari England di airport.
YOU ARE READING
YANG TERTULIS
RomanceSTATUS: COMPLETED RATED: 18+ Berasal dari 'broken family' membuatkan kehidupan seketul Irene Darissa berantakkan. "Irene boleh tak jangan ego? You jangan ingat you sorang je yang ada masalah paling besar dalam dunia ni. Please lah Ryn jangan selfish...