JELAS Baba terkejut melihat aku di muka pintu rumah Atok. Begitu juga dengan aku yang terkejut dengan kehadiran Baba yang secara tiba tiba itu. Aku belum bersedia untuk berjumpa semuka dengan Baba.
"Ryn??"
"Macam mana Ryn boleh ada kat sini?"
Aku membuat muka nak tak nak layan tapi tak terlalu jelas memandangkan aku memakai niqab. Sejujurnya hati aku masih tidak boleh memaafkan Baba.
Bila teringatkan apa yang dia dah buat hati aku akan menjadi panas tiba tiba. Atok dalam kesusahan pun tak boleh buat apa. Jadi apa function dia sebagai anak?
"Ryn siapa yang datang tu. Kenapa tak ajak naik?" laung Atok dari ruang tamu.
"Ye kejap Atok" balas aku.
"Masuklah" pelawa aku acuh tak acuh. Soalan Baba aku biarkan tidak berjawab.
"Ryn tak nak jawab soalan Baba ke? Sampai bila nak buat Baba macam ni? Ryn memang tak nak bercakap dengan Baba ke?"
Tidak betah untuk menjawab soalan Baba aku terus meninggalkan Baba dan bergerak ke dapur. Lebih baik aku tidak menjawab, kalau aku menjawab nanti tak pasal pasal aku akan menjadi biadap.
"La kamu rupanya Izham. Kenapa tak call dulu Ayah sebelum balik?" Soal Atok apabila melihat Baba menapak ke ruang tamu.
"Orang dah call Mak tadi, dia cakap dia kat luar ada hal dengan geng usrah dia. Tak sangka dapat jumpa Faiq dengan Farid kat sini sekali"
"Haa alang alang kamu dah balik sini, ada benda sikit Ayah nak cakap dengan kamu ni"
"Pasal apa Ayah macam serious je?"
"Sebenarnya harini Farid dengan Faiq datang ni sebab nak bincang pasal hutang tu. Rupanya mereka dah tolong langsaikan semua"
"Allahurabbi, betul ke ni Farid? Besar sangat pertolongan kau ni. Malu aku sebagai anak tak mampu nak tolong Ayah aku sendiri"
"Alah jangan lah rasa macam tu Iz, aku tolong sekadar mampu je. Aku faham keadaan kau sekarang ni sebab kau pun banyak nak guna duit kan"
"Mungkin Allah tengah nak uji aku satu family sekarang ni. Bisness aku pun sekarang ni tak sekencang dulu. Isteri aku pun asyik keluar masuk hospital sejak lepas accident. Dengan dugaan orang buat onar dekat pusat tahfiz Ayah aku lagi. Tiba tiba dapat tahu kau yang langsaikan semuanya, Allah je tahu perasaan aku sekarang ni Yed. Aku malu dengan kau"
"Allah tu maha kaya Iz, dia bagi ujian sebab dia sayang. Sekarang aku tolong kau, nanti depan hari mana tahu aku pulak yang kena musibat. Jadi tak salah kalau aku tolong yang mana mampu"
"Macam mana lagi aku nak balas jasa kau Yed. Dah banyak sangat kau tolong Ayah aku"
"Eh jangan la cakap macam tu, aku bukannya mengharapkan balas semata. Tapi kalau ada rezeki kita dapat jadi besan pun apa salahnya kan, orang kata lagi merapatkan silaturrahim" seloroh Uncle Farid
Atok dengan Baba saling berpandangan penuh makna. Faiq pula hanya berdiam dari tadi hanya mendengar orang tua berbual.
꧁꧁꧂꧂
Aku menekan loceng rumah dua kali sebaik tiba di alamat yang Encik Rizran bagi.
Seketika muncul seorang wanita berkulit cerah yang masih memakai baju tidur.
"You must be Irene right? Encik Riz ada bagitahu I yang you akan masuk sini harini"
"Yes, I'am. Nama you apa?"
"Oh lupa nak kenalkan, nama I Maya Natasha. Boleh panggil Maya. Eh jomla masuk"
Aku memandang sekitar dalaman rumah, nice. Macam biasa rekaan rumah Encik Rizran jarang mengecewakan. Perfect!
YOU ARE READING
YANG TERTULIS
RomanceSTATUS: COMPLETED RATED: 18+ Berasal dari 'broken family' membuatkan kehidupan seketul Irene Darissa berantakkan. "Irene boleh tak jangan ego? You jangan ingat you sorang je yang ada masalah paling besar dalam dunia ni. Please lah Ryn jangan selfish...