الفصل الحادي عشر

245 12 2
                                    


في ذلك القصرالفخم الذي يشبه قصور باريس لا أناقته وغلب الثراء أركانه ، يجلس علي احدي الارائك المزخرفة من الذهب الخالص في زهو وتكبر وهو يحدث الحارس بامر :راقبت عيلته وتحركتهم ولا لأ ؟
الحارس بطاعة : حصل يابرو
الشخص :ونفذت اللي قولته عن قريبته ؟
الحارس بطاعة : حصل يابرو وهي طلبت مهلة شهر وأنا قلتلها أسبوع بس زي ما أمرت يااما هيترحموا عليها بدري .
الشخص بمكر : قلل أكتر من كده عشان لما ننفذ غصب عنها توافق
الحارس : إللي تؤمر بيه يابرو .. أشار بيده للحارس للانصراف وهو يتمتم : هانت ياابن عزالدين ..

💐💐💐💐💐

تبكي لوالدتها بعد تأزم الوضع عليها : ياماما اخر مرة
سهام بصرامة ونفي : لأ ياريهام كل مرة تقولي اخر مرة وانتي ضيعتي فلوسنا علي القمار ..

ريهام بتوسل : ياماما بيهددوني

سهام بنفس التعبير وقوة : كل مرة نفس الغلطة ومش بتتعلمي لازملك قرصة ودن واتحملي تصرفاتك ..

لما تتحمل وانفجرت في بكاء مرير وهي تمسك يد والدتها وتمتم بالتوسل وانها ستكون الاخيرة .. حتي رق قلب أمها
سهام بعد وقت قصير وشفقة: خلاص يابنتي بس تيجي معايا نعيش في الفيلة بتاعت اسر وأكملت بمكر :عشان ينولنا من الحب جانب

💐💐💐💐💐
بعد مرور يومان علي نفس الأحداث

سهام بصوت عالي وهي تيقظ ابنتها : ما تقومي ياريهام مش هفضل طول النهار اصحي فيكي يلا احنا بقينا العصر .. يلا عشان نروح عند اسر
ريهام بتأفف : يا ماما سبيني مش انهاردة ..
سهام بزعيق : بقالك يومين بتأجلي لكن لا .. هتقومي ورجلك فوق رقبتك يااما مافيش فلوس وانتي حرة ..
وأكملت بصراخ :يلا اتحركي ..
جلست علي السرير وهي تحاول أن تفتح عيناها وهي تتأفف ..
بعد مرور بعض الوقت يقفا أمام القصر العملاق وهم يروا ذلك القصر الابيض الفخم بالوسط وأمامه نافورة كبيرة ذهبية مشعة تحت خيوط الشمس فتضيفها رونقًا وأما امامه وخلفه وبجانبيه فهي حدائق مزروعة بها كافة الزهور الثمنية واخرون بعض اشجار الفواكه ..
ريهام باعجاب من روعة المكان : إيه ده كله .. كل ده بيت ده احنا ماكناش عايشين ؟

سهام بمكر وابتسامة : مش بقولك يا هابلة اسمعي كلامي عشان يكون لينا من الحب جانب ، ده انتي شوفتي البيت بس لما يكون عامل كده يبقي الباقي ايه؟؟؟

رنت الجرس حتي اتت الخادمة وورائها الجدة ..
الجدة باستغراب : سهام !؟
سهام بابتسامة وحنين مزيفان : وحشتيني أوي ياماما واحشني اسر فجيت اشوفكم أنا وريهام ونقعد معاكم كام يوم ..
الجدة بترحاب : تنوروا يابنتي .. أهو تونسوني شوية بدل ما انا لوحدي
قطع حديثهم اعلان هاتف ريهام عن وصول رسالة جديدة ..
مغزاها : المعاد اتغير واخرك آخر الاسبوع يعني معاكي ٤ أيام يا اما هنفذ إللي قولته ..

💐💐💐💐💐

حمد لله علي السلامة يابنتي .. كان ذلك ماقاله عم سيد لنور بفرحة بعد بدئها التفاعل معهم والحديث فقد مضي علي افاقتها مايقرب من اسبوع يجلس بهم معاها الطبيب النفسي ذلك الإياد الذي علمت منه انه يكون صاحب من أنقذها السيد اسر الذي هو نفسه يكونُ رب عمل عم سيد ، فمن اليوم ابلغهم الطبيب عن بدء تحسن حالتها النفسية بل وبدأت تستجيب لهم وتتحدث معهم ..
نور بابتسامة : الله يسلمك .. معلش تعبتك معايا
عم سيد بعشم : أنا زي ابوكي يابنتي
نور بابتسامة : طبعًا يابابا

لقاطع كلامهم دقات علي الباب أعقبها دخول رضوي مترددة يظهر جليًا علي وجهها التوتر ..

عم سيد بابتسامة : تعالي يا رضوي قولي لاختك حمد لله علي السلامة الدكتور طمني وقالي انها بقت بخير ..
رضوي بابتسامة تكاد تري : حمد لله علي السلامة يانور
عم سيد بتساؤل : في حاجة يابنتي؟؟
رضوي : لأ أبدًا يابابا

عم سيد بتدارك : طيب أنا هنزل اصلي العصر وأجي .. وأكمل وهو ينظر لرضوي : خلي بالك من أختك ماتتعبيهاش .. وتركهم وغادر تاركًا رضوي لاتعرف بماذا تبدأ

نور بتساؤل وتعب : ازيك يا رضوي ، وحشاني
رضوي بنفس التعبير السابقة يزيدها البسمة التي تكاد تري : انتي اللي عاملة ايه خضتينا عليكي..

نور بتساؤل : مالك يا رضوي ؟
رضوي بتهرب : مافيش حاجة بس كنت قلقانة عليكي
نور بتساؤل: وبس؟؟
رضوي بكذب: اه
نور بعدم تصديق : ماشي
💐💐💐💐💐💐

تحاول الاتصال بالشخص حتي تطلب منه التأخير وبعثت له الكثير من الرسائل ولكن لايوجد رد ..

ريهام ببكاء وهي تلقي الهاتف علي الارض بقوة : اعمل ايه .. اعمل اييبيه
وترمي نفسها علي السرير وتنفجر بالبكاء بقوة .. ادخل والدتها عندما سمعت صوت وقوع شيي ولم يفوتها تغيير ملامح ابنتها بعد تلك الرسالة وانسحابها سريعًا لغرفتها .

سهام وهي تطبطب علي ريهام بحنو : حصل ايه ياريهام .. ايه اللي حصل خلاكي تعملي كل ده ..

ريهام بنبرة متقطعة من البكاء : غيروا المدة ياماما خلوها بعد ٤ ايام بس يا اما الفلوس أو هيقتلوني..

سهام بهدوء : ما أنا قولتلك هدهوملك مش فارقة يقدموا أو ياخروا مش فارقة ..

ريهام ببكاء وحسرة : لا فارقة عشان احنا مش معانا المبلغ ده أساسًا عشان لقيت حسابنا في البنك مايكلمش حتي مليون ....

سهام بتساؤل وترقب : هو انتي عايزة كام يعني ؟؟
ريهام بخوف : عايزة ٥ مليون
سهام بعصبية : ايييييه .. انتي اتجننتي وصل بيكي جنانك انك تلعبي بالمبلغ ده..

ريهام بنفس التعبير : ياماما مكنتش في وعيي
سهام بنفس التعبير : مكنتيش في وعيك تلبسينا كلنا في الحيط

ريهام بتوسل : اخر مرة دول هيموتوني

سهام بجمود : واعملك ايه أنا مش معايا المبلغ وانتي عارفة وزهقت من القرف ده أساسًا.. ضيعتي فلوسنا علي الرهان .. وكل مرة بتخسري ياريتك كنتي بتكسبي عشان أقول بتعوض ..

ريهام بتوسل وبكاء : ياماما عشان خاطري اقفي جمبي ومش هعملها تاني أنا خايفة منهم

سهام بعد صمت قصير تطالعها به : موافقة بس مافيش غير حل واحد هو إللي هنعرف نجيب الفلوس منه ..

ريهام بأمل : إيه

سهام بابتسامة غريبة : اسر ابن خالتك .!!

💐💐💐💐💐💐

وفي الختام : صلوا علي سيد المرسلين❤️

معاني الحب ❤️حيث تعيش القصص. اكتشف الآن