PART 2

888 56 1
                                    

Aku tak berapa nak pasti dia sakit apa. Maksu mintak aku shira dan mawar untuk temankan dia memandang dia hanya sorang-sorang. Anak-anak maksu masih lagi kecik-kecik belaka. Memandangkan aku sememangnya tak ada masalah, aku hanya menurut. Rumah maksu dengan rumah mak timah agak jauh sedikit dan rumah maksu dan paksu shira agak tercorok sedikit dan dikelilingi oleh pokok-pokok tebu. Hanya satu-satu rumah maksu. Rumah orang lain ada tetapi agak jauh sedikit.

Malam tu dirumah maksu dan paksu shira, alhamdulillah tak ada apa-apa yang berlaku. Tapi yang aku agak pelik, bilik di tingkat atas (rumah maksu rumah papan dua tingkat.) bilik di tingkat atas hanya satu yang boleh dibuka. Lagi satu maksu larang. Jangan sesekali dibuka. Aku mawar dan shira berpandangan sesama sendiri. Tak apa lah. Kitaorang tak buka lah.

Around berapa aku tak ingat. Shira kejut aku mintak teman dia pergi ke tandas. Sampai sekarang aku ingat tandas kat rumah maksu. Tandas dia tu ya allah. Bagi aku amat menyeramkan lah. Tandas dia jauh kebelakang. Dan belakang rumah maksu tu ada anak sungai dan hutan. Kalau angin kuat, dahan pokok yang berdekatan dengan zink rumah maksu akan berbunyi berkeriok. Seram cuk.

"J, teman aku." Ucap shira.

Aku yang tengah mamai bersandar dekat tepi pintu antara ruang tamu dan dapur.

"Yelah aku tengah teman kau lah ni."

"Teman aku masuk dalam bilik air sekali."

Aku yang mata hampir nak terpejam terus terbuka luas. "Kau gila?" Tanya aku.

Shira tepuk dahi.

KOLEKSI KISAH BENAR 2Where stories live. Discover now