البارت السابع

8K 232 5
                                    

البارت السابع.
في الصباح.
إستيقظت مليكة كعادتها، وهبطت للأسفل فوجدت يزيد وفارس فقط يجلسون على مائدة الطعام.
أردفت مليكة بتساؤل:أومال فين سليم؟

أردف يزيد وهو يأكل:النهاردة المباراة فهو راح يتمرن شوية قبليها وإحنا هنخلص فطار وهنروحله.

أردفت مليكة بحماس:الله بجد طب يلا خلصوا فطار بسرعة وأنا هطلع ألبس على شان نروح، يلا بسرعة.

أردف يزيد بتساؤل:تروحي فين معلش؟

أردفت مليكة بحماس:هروح على شان أشوف سليم وهو بيلعب وأشجعه.

أردف يزيد بخوف:لأ طبعًا إنتي عايزة سليم يموتنا ولا إيه.

أردفت مليكة بإستغراب:يموتكوا! ليه يعني؟!

أردف فارس بخوف:هو موصينا إنك أول ماتصحي تفطري ومتشربيش نيسكافيه على شان غلط وتاخدي الدوا بتاعك وبعد كدة تستريحي، و وصانا برده إن إحنا مناغديكيش المباراة لأنه غلط عليكي وممكن تتعبي.

أردفت مليكة بهدوء:اه قولتيلي بقا، ثم تابعت وهي تجلس على المقعد ببرود:بس على فكرة أنا شربت نيسكافيه.

أردف يزيد بخوف:شربتيه كله.
أومأت مليكة رأسها.

فأردف يزيد بخوف:طب فطرتي قبل ماتشربيه.
هزت مليكة رأسها بلا.

أردف فارس بخوف:وأكيد طبعًا ماخدتيش الدواء.
أومأت مليكة رأسها بإبتسامة برود.

فأردف يزيد بخوف:خلاص إتخرب بيتي ده سليم هيشعلقنا، يشعلقنا إيه ده مش بعيد يموتنا.

أردف فارس بخوف ورجاء وهو يبتسم إبتسامة مهزوزة:طبعًا مليكة شطورة وهتقوم تفطر دلوقتي وتاخد الدوا.
فتابع يزيد بإبتسامة مهزوزة من الخوف:وطبعًا مش هتقولي لسليم إنك شربتي نيسكافيه من غير فطار صح.

وقفت مليكة وذهبت بإتجاهم وأردفت ببرود:طبعًا هفطر وأخد الدوا ومش هقول لسليم إني شربت نيسكافيه من غير فطار.
زفر يزيد وفارس براحة.
فتابعت مليكة بإبتسامة برود:بس بشرط.

أردف يزيد بإستغراب:شرط إيه؟!

أردفت مليكة بإبتسامة برود:هتخدوني معاكم المباراة وأشوف سليم وهو بيلعب وبيتصارع.

أردف يزيد وفارس بصوت واحد:لأ طبعًا مستحيل.
************************************
أردفت مليكة وهيا تغلظ صوتها محاولة تقليد أصواتهم:لأ طبعًا مستحيل.

أردف يزيد بغيظ:أسكتي بقا، حكم القوي هنعمل إيه.

أردف فارس مشيرًا لغرفة سليم:ديه أوضة اللبس بتاعت سليم يلا إدخليله، ثم تابع برجاء وخوف:بس مليكة إياكي تجيبي سيرتنا في أي حاجة أنا عارف إنك شطورة وبتسمعي الكلام.

أردفت مليكة بسخرية:هو إنتَ بتكلم بنت أختك، ماتنشف يالااا مالك كدة.

أردف فارس بخوف:أنشف، مانتي ماجربتيش سليم وعصبيته.

نيران قلبهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن