البارت الثاني وعشرون

4.4K 147 12
                                    

بعد مرور يومين.
في المساء.
كان يقف خالد بجانب مليكة وباقي العائلة ويقوم بتوديعهم.
فأردف مليكة بتحذير:متنساش ياحبيبي كل إلي قولتلك عليه.

زفر يزيد بملل ثم أردف:خلاص يامليكة بقا هو حفظ وإحنا حفظنا هو مش بيبي ورايح المدرسة .

أردفت مليكة بغضب:اسكت إنتَ ملكش دعوه، ثم تابعت بتحذير:فاهم ياخالد.

أردفت خالد بإبتسامه:فاهم ياحبيبتي، مش هنسى أي حاجه من إلى قولتيها خالص.

إبتسمت مليكة بحنان ثم أردفت:شطور ياحبيبي، متنساش برده لما توصل تكلمني على شان تطمني عليك.

صاح يزيد بملل:خلاص يلا ياخالد روح شوف إنتَ رايح فين، يلا ياحبيبي مع السلامه بقالنا ساعتين واقفين الواقفه ديه.
قهقه خالد عاليًا ثم قبل رأس مليكة ورحل.

أردف سليم بهدوء:تصبحوا على خير ياجماعه.
ثم جذب مليكة وصعد إلى غرفته.
***********************************
في مركز الشرطة.
أردف معتز بتفكير:بقولك إيه هو إحنا لو خلينا حد من الخدامين يقولنا أخبارهم هيرضوا؟

نظر له محمود بتفكير ثم أردف:تؤ مش هيرضوا، لأن بابا خيره عليهم وهما بقا هيفضلوا يقولوا إحنا مش ناكرين جميل حد والجو ده كله، مش هيرضوا، وبعدين كنت هتقولهم إزاي أصلًا وإحنا محبوسين الحبسه ديه؟

أردف معتز بضيق:ماتفكر شويه يامحمود أكيد يعني كنت هخلي حد من رجالتي يروحلهم بس من غير ماحد يعرف، كده يبقا هيفضل الراجل زي ماهو بيراقبهم.

أردف محمود بهدوء:طب وهتعمل إيه بعد كده.

قهق معتز ثم أردف:هعمل كل خير، هو أنا صح مقولتلكش مش سليم وإبنك فرحهم بعد شهر.

ظل محمود يلعنهم، فأردف معتز بإستغراب:إنتَ بتشتم ومتضايق كده ليه؟

أردف محمود بضيق مصطنع:ولاد ال*******معزمونيش.

قهق معتز عاليًا ثم أردف من بين ضحكاته:لأ إتصدق طلعت ظريف.

أردف محمود بإبتسامه:مايتجوزوا ولا يتنيلوا أعملهم إيه يعني؟

نظر له معتز بإشمئزاز ثم أردف:ونعم الأب بصراحه.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
في غرفة سليم ومليكة.
كانت تنام مليكة بجانب سليم على الفراش تنظر للفراغ بشرود ثم أردفت:سليم إنتَ نمت.
همهم سليم وهو مغلق عينيه، فتابعت مليكة:تفتكر خالد وصل ولا لسه؟

نظر سليم لها بصدمه ثم أردف:مليكة خالد لسه ماشي مكملش ساعه.

أردفت مليكة بصدمه:بجد ساعه بس! برده المفروض يكلمني يطمني.

إحتضنها سليم ثم أردف بحنان:أنا عارف إنك قلقانه عليه بس خالد مش صغير يامليكتي خالد كبير وبعدين هو مش أول مره يسافر.

أردفت مليكة بقلق:عارفه إنه مش أول مره يسافر وهو كبير، بس أنا مش عارفه ليه قلقانه عليه أوي كده وقلبي مقبوض.

نيران قلبهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن