في اليوم التالي.
أردفت مليكة بحماس:يلا ياسليم خلاص أنا جهزت.أردف سليم وهو يتفحص ملابسها:تمام يلا.
أمسك يديها وهبطوا للأسفل.
أردفت سجى بمرح وغمزة لمليكة:ايوة ياعم والعة معاك خروجات بقا و.......لم تكمل سجى كلامها حتى قاطعتها.
قاطعتها مريم وهيا تهتف بإبتسامة:سليم حبيبي وحشتني أوي.أردف سليم بهمس وهو ينظر لها بصدمة شديدة:خيربت.
فذهبت اليه مريم سريعًا وقامت بإحتضانه.أردفت مليكة بصدمة وغيرة:مين ديه ياسليم؟
أردف سليم وهو ينظر لها بتوتر:دي، دي تبقا مريم السكرتيرة بتاعتي في الشركة وزي أختي.
خرجت مريم سريعًا من أحضانه وأردفت بصدمة شديدة:أختك! أختك إزاي يعني؟!
أردف سليم وهو يمسك يد مريم ويسحبها خلفه متجهًا لمكتبه:معلش يامليكة بعد إذنك ثواني عاوز بس مريم في كلمتين.
فأومأت مليكة رأسها بصدمة وإستغراب.
ثم تابعت بتساؤل لسجى:مين مريم ديه؟أردفت سجى بتوتر:ها، ماهو سليم قالك يامليكة السكرتيرة بتاعته وزي أخته.
فأردفت مليكة بسخرية:وهيا الي زي أخته بتيجي تحضنه وتقوله سليم حبيبي وحشتني، ياخي حبها برص.
أردفت سجى بخبث وهيا تبتسم:ايه ده ايه ده احنا بنغير ولا ايه؟!
أردفت مليكة بتوتر:طبعًا لازم اغير مش جوزي وحبيبي.
أردفت سجى بخبث:حبيبك أيوة ياعم والعة معاك.
أردفت مليكة بغضب:ياشيخة اسكتي والله انا حاسة عينك ديه هيا السبب في كل الي بيحصل.
فهتفت سجى بمرح:أنااا إخص عليكي يامليكة والله ده انا نسمة، ملاك كدة قاعد معاكم في البيت ده.
************************
في المكتب.
أردفت مريم بغضب:يعني إنتَ كدة إتجوزتها صح؟أردف سليم بهدوء:أيوة.
فأردفت مريم بغضب شديد:إزاي ياسليم إزاي؟ طب وأنا فرح حبيبتك خلاص نسيتني، كنت بتضحك عليا بكلامك ده كله.
أردف سليم بجمود وصرامة:مريم إنتي عارفة إني مش كدة خالص وأظن أنا وضحتلك سبب جوازي منها، دلوقتي كل إلي عايزه منك إنك تتعاملي معايا على أساس إنتي سكرتيرتي وزي أختي بالظبط، ثم تابع وهو يضغط على كلامه:فاهمة زي أختي.
زفرت مريم بخنقة وأردفت:فاهمة فاهمة.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
خرج سليم من غرفة المكتب وخلفه مريم التي تنظر لمليكة بغضب شديد وتوجه إلى مليكة وأمسك يديها وأردف بهدوء:أعرفك يامريم مليكة مراتي.
أنت تقرأ
نيران قلبه
Romanceحياته باردة لكن مع عائلته شئ آخر، يخاف منه الجميع. لكن ماذا سيحدث عندما تتسلل إلى حياته تلك الفتاة المشاغبة...؟!