Pt. 3

10 2 2
                                    

"Ni nak berniaga atau nak makan?" abang Suho memandang troli dengan matanya yang kian meluas. "Kaira punya sikit je, selebihnnya Kai" aku menahan tawaku daripada terhambur keluar dek kerana gelagat abang Suho yang sedang menggaru kepalanya. Mesti dia tengah pening buat kira-kira bajet belanja. Sementara Kai pula hanya tersengih sumbing melihat abang. "Biarlah mereka, sekali-sekala. Tak apa, biar abang yang bayar semua ni" abang Luhan dengan baik hatinya menawar diri untuk membayar.

Ah~ hari yang memenatkan! Aku merebahkan tubuhku di atas katil. Mataku melilau-lilau ke siling kosong sambil membayangkan cabaran yang bakal aku hadapi di tempat ini. Sekarang aku perlu buka buku baru dan mulakan coretan pertama pada helaian pertama. Untuk buku yang lama, aku tak akan buang. Tapi aku akan simpan ia di dalam memoriku. Aku harap dengan berada di tempat baru ini, aku dapat menghasilkan sebuah cerita yang lebih indah dan tidak menyakitkan.

Ha~ aku menghela nafas lega setelah aku selesai berlari-lari anak disekeliling taman rekreasi. Aku melabuhkan punggungku di atas bangku berdekatan. Aku mendongak ke atas sambil menikmati sekumpulan kepulan awan yang gebu sedang berarakan. Pemandangan sebegini tak pernah gagal untuk menenangkan hatiku. Tambahan lagi dengan suasana dingin pagi hujung minggu ini.

Ketenanganku tiba-tiba diserang dengan bunyi lagu yang kuat. "Aargh, spoil!" ungkapku dengan geram. Aku pandang sekeliling untuk mencari sumber yang telah menghancurkan ketenanganku. Sumber itu membawaku ke gelanggang bola keranjang. Niatku untuk menghamburkan amarahku terbatal, apabila melihat makhluk yang saling tak tumpah seperti tiang lampu sedang ligat menari. Aku terpaku melihat tariannya. "Not bad!" tanpa sedar aku memuji orang asing itu.

Tiba-tiba lelaki itu berhenti menari dan memandang tepat ke arahku. Alamak, kantoi! Dalam fikiranku hanya berfikir untuk melarikan diri. Namun baru sahaja aku nak lari, lelaki itu dengan pantas memintasku. "I'm so dead!" aku menyumpah. Sekali lagi aku cuba untuk melarikan diri, namun tangan lelaki itu lebih pantas dari kakiku. Dia merentap lenganku sehingga aku terjatuh. "Ouch, dude!" aku mengeluh keras sambil memandang tepat pada mata lelaki itu. Riak wajahnya sedikit pun tidak menunjukkan dia rasa bersalah. Buat kali keduanya, dia merentap lenganku ke atas.

"Let me go, you freak!" aku cuba sedaya upaya untuk melepaskan lenganku dari genggamannya. Ternyata perbuatanku itu hanya membuatkan dia mengemaskan lagi genggamannya. "Freak? Stop saying crap you, stalker!" lelaki itu mendekatkan mukanya. "Me? Your stalker?" aku terpinga-pinga sebentar. "Pfft~ too expensive and fabulous to become your stalker bruh!" aku mengerlingkan mataku. "LIAR! You're the one that always stalk and steal my stuffs. Wait, you're the one from the market yesterday! Oh god, are you that desperate to get my attention girl?" tengking lelaki itu. Mukanya mula kelihatan merah-kemarahan. Seakan warna lampu isyarat.

Sungguh kurang adab! Sudahlah jatuhkan orang, sekarang tuduh orang 'stalker' dia? Way too much mister. "Excuse me, mister! We barely know each other and how the hell I'm your stalker?" lelaki itu hanya tergelak sinis. Menunjukkan dia tak percayakan kata-kataku. Amarahku mula meluap-luap. "Okay, if I'm your truly your stalker and WHO THE HELL IS THAT GIRL" aku meninggikan suara. Lelaki menoleh kebelakang dan mata terbuntang. "Is she your lovely 'GIRLFRIEND'?" sengaja aku menekankan perkataan 'girlfriend'. Oh, well~ sarcastic is my middle name dear people. Lelaki itu seakan terpaku seketika melihat adegan 'teman wanitanya' yang sedang mencium sweaternya.

"Hoi!!!" sergah lelaki itu. 'Teman wanita' lelaki itu dengan gelabahnya melarikan diri. Seperti orang lurus bendul, lelaki itu cuba untuk mendapatkan kembali sweater kesayangannya walaupun hakikatnya wanita itu telah hilang dari pandangan matanya. "That's my favourite!" laungnya.

"Stupid~" ujar Kaira perlahan dan mula melangkah pergi meninggalkan tempat kejadian. "Hey!" laung lelaki itu. Namun, laungannya dibuat tak endah oleh Kaira. "Ayo, wait up!" lelaki itu cuba memanggil Kaira buat kali keduanya. Kaira masih berkeras untuk tidak menyahut panggilan lelaki itu. "Ayo, SHORTIE! bagaikan gong diketuk di tepi telinga Kaira, perkataan itu bergema.

Langkahku terhenti seketika untuk menghadam perkataan itu. Seriously this dude? Aku dapat rasakan bahawa lelaki itu sedang tersenyum sinis ketika ini. Tanpa menoleh ke belakang, aku mengangkat jari kelingkingku ke udara setinggi yang mungkin. Seakan memahami isyaratku, lelaki itu mula menjerit kegeraman. Aku? sudah tentu dengan catwalknya aku meraikan kemenanganku. Puas hati!

Haa~ Rumahku, syurgaku! Lega rasanya dapat larikan diri dari penjaga neraka yang tingginya seperti tiang lampu. "Kai?" soalku kehairanan. Hairan kerana tidak pernah untuk manusia bernama Kai bangun awal pagi pada hujung minggu. "Nope, I'm Momok the Bogeyman" Kai berseloroh sambil menukar siaran televisyen. Oleh kerana geram, aku mencampakkan tuala kecilku ke atas kepalanya. "Eww~ the heck Kaira, masinnya!". Aku tergelak mendengar respon Kai. "Yummy, its taste delicious like heaven isn't it Kai?".

Kai bangun dari sofa dengan niat ingin menerkam ke arah adik kembarnya. "You're dead!". Namun, langkahnya terhenti apabila Kaira berlindung di belakang Suho. "Sudah Kai!" nada Suho kedengaran tenang dan juga tegas pada masa yang sama. Bagaikan minyak dituang ke atas api, kemarahan Kai bertambah apabila Kaira yang masih berada dibelakang Suho mengejeknya sambil menjelirkan lidah. Melihat situasi itu, Luhan mula bersuara. "Kaira you too! Now, go and clean up yourself because we will have our breakfast at my friend's café" tegas kedengaran suaranya. Tanpa membantah, Kaira terus berlari ke biliknya untuk bersihkan dirinya.

KRING~

Melihat ke arah pintu kafe, dengan serta-mertanya Xiumin melepaskan kain di tangannya untuk memeluk gadis jelita di depan matanya tanpa menghiraukan tiga pasang mata yang sedang memerhatikan perbuatannya. Setelah terdengar deheman, dia melepaskan gadis itu dari dakapannya. Xiumin tersipu-sipu malu dan bergerak ke arah tiga jejaka yang sedari tadi memerhatikannya. "Finally, you're here! So happy to see you guys" Xiumin menyapa lelaki berambut keperangan itu.

"Good to see you too bro!" sapa Luhan sambil menarik rakan karibnya ke dalam dakapan. Sambil tersenyum Xiumin menepuk perlahan belakang Luhan. "A-yo hyung (abang)! What's up" giliran Kai pula menyapa Xiumin dengan gaya ala-ala hipster yang kelihatan agak sumbing dan kekok. "Try harder kid!" Xiumin tertawa.

Memandangkan kafe milik Xiumin tidak dihujani dengan pelanggan, dia berpeluang untuk menyertai empat beradik itu bersarapan pagi. "So how is everything, when you guys got here?" Xiumin membuka tirai perbualan. "Well, everything just fine! We love to be here" balas Suho. "Good to hear that! Hey princess, kenapa senyap je ni?".

Mendengar namanya dipanggil, Kaira terus memandang ke arah Xiumin sambil tersenyum manis. "Makanan terlalu sedap, sampai tak boleh nak bercakap". Xiumin tertawa kecil bila mendengar pujian gadis itu. "Nae, manhi meogeo~ (ya, makan banyak-banyak)" kata Xiumin sambil mengusap kepala Kaira.

"You, how are your business doing? Any new story? Or new girlfriend perhaps?" bagaikan tembakan berdas-das Luhan melemparkan soalan. "Whoa whoa, bro! Chill, no need to rush. Okay, my café doing just fine. Well actually more than fine! People here love my café". "Especially girls?" sampuk Kai. "Haha, yeah you right! Back to the question, no new story nor girlfriend" sambung Xiumin.

XOXOWhere stories live. Discover now