Cuti tiga hari membawa dirinya pulang ke Perak bersama Alia kerana ibunya suruh pulang.'"Anggun lepas subuh jangan tidur balik, ikut ibu pergi ke pasar okey ? Ibu nak beli banyak barang.
"Beli banyak banyak buat apa buu, kakak kakak dengan abang abang bukan balik pun. Anggun pun lusa nak balik dah"jawab Anggun.
Harini Makcik Zainab nak datang rumah, ibu nak masak banyak la sikit. '
Ohh iyekee. Makcik Zainab datang dengan siapa ?
'Datang dengan family dia la, Pakcik Zain ada kerja kat Perak minggu ni" balas Puan Aishah.
"Ohhh so dorang tidur dekat rumah arwah nenek Jah laa" tanya Anggun.
'Habistu nak tidur mana lagi kamu ni, tu kan rumah dorang" marah ibu Anggun dengan pertanyaan anaknya itu.
Puan Zainab memang berasal dari Perak tetapi kerana perkerjaan suaminya dia terpaksa berpindah ke Kuala Lumpur.
Anggun dan ibunya sedang sibuk menyiapkan makanan untuk tetamu.
"Anggun nanti kamu masakkan ayam tu,ibu masakkan nasinya' arah Puan Aisyah. Rancang untuk membuat nasi tomato untuk tetamu mereka.
Anggun bukan sahaja cantik tetapi juga pandai memasak. Untung siapa yang dapat jadikan isteri☺️.
Kedengaran orang bagi salam, maksudnya tetamu dah sampai.
' Anggun kamu pergi tengok Makcik Zainab dah sampai kot". Hmmm baik buu
...... ...
Kamu cakap ada anak saudara kamu, tak nampak pun" tanya Puan Aisyah pada Puan Zainab. Padahal ini semua rancangan mereka .
" Ouhhh dia tengah dalam perjalanan. Malam tadi dia lambat sampai, terlajak tidur laa anak teruna tu. Kejap lagi sampai la kot"
"Hmm makcik Zainab ada anak saudara ? Kenapa aku tak tahu ? Bisik hati Anggun.
"Assalamualaikum " Ouhh rasanya dah sampai tu kot, panjang umur" teka Puan Aisyah.
Anggun kamu pergi tengok siapa kat luar tu" Anggun hanya menuruti arahan ibu tersayangnya.
Alangkah terkejutnya bila dia tengok sosok tubuh yang berada di depan matanya.
Anggun :Ehh Dr buat apa kat rumah saya ni ?
Luth : Saya cari kamu la😁
Anggun : Dr ni jangan main main la, takkan la saya tak claim reward tu Dr nak hantar sampai kat sini😟
Luth : Ehh ehh banyak la awak punya reward😒
Anggun : erkkkkkk'Apa yang lama sangat tu Anggun ? Jemput la tetamu masuk" arah Puan Aisyah.
' Ouh Luth dah sampai pun kamu, baru je sebut sebut nama kamu" sapa Puan Aisyah. 'Maaf la ibu lambat sikit" .
Anggun flashback balik, baru dia teringat lelaki ni la yang datang makan malam kat rumahnya sebulan yang lalu . 'Kenapa aku tak ingat muka dia haa? Bisik Anggun.
Anggun semakin kalut dan tak senang duduk." Okey jom kita makan dulu baru sembang.
Luth duduk berhadapan dengan Anggun. 'Anggun sendukkan nasi dalam pinggan Luth tu" arah ibunya .
Nak tak nak Anggun terpaksa ikutkan. "Anggun mesti dah kenalkan dengan anak saudara mama? Tanya Puan Zainab pada Anggun. Anggun hanya memberi jawapan dengan anggukkan serta senyuman sahaja.
Dalam hatinya marah pada Luth Firdi kerana tak bagitahu hal sebenar.
'Nanti Luth boleh la tengok tengokkan anak ibu ni kan Luth ?kalau nakal marah jee.
"Boleh sangat buuu' jawab pula Luth. Anggun hanya membisu, kalau ikutkan nak saja dia mencelah tetapi tidak elok pula mencelah bila orang sedang bercakap.
Anggun tidak pandang langsung wajah Luth Firdi manakala lain pula si Luth yang asyik pandang wajah Anggun Arianna. Sungguh manis .
... ..Baru dia tahu tentang kisah Dr Luth. Sebelum ni dia tertanya kenapa Dr Luth memanggil Puan Aishah Ibu. Anggun langsung tidak perasan wajah Dr Luth .
Mereka pernah bertemu seketika waktu Sekolah Menengah sebelum Dr Luth berpindah ke Kuala Lumpur dan kemudian berpindah ke oversea . Jarak umur mereka 5 tahun. Sewaktu di Sekolah Menengah Anggun dan arwah Dini berada ditingkatan 1 manakala Luth Firdi tingkatan 6. Sempat beberapa hari je Luth menjadi pelajar tingkatan 6.
Lamunan dia terhenti ."Kak Anggun jom kita jalan jalan nak tak ? Ajak ira.
"Hmmm ira nak pergi mana ? Ira menarik lengan Anggun dan bisik di telinganya "Ira nak jumpa Hafiz. Boleh la akak, Ira dah lama tak jumpa dia😔merayu gadis comel itu.
"Ohhh nak akak jadi orang ketiga la ni 😕? ' lebih baik bertiga daripada berdua kan akak 😁? ' ishhh pandai la dia tu 😑
Memandangkan dia tak buat apa, adik adiknya pun masih kat asrama dia ikutkan aja permintaan adik arwah tunangnya itu.
Mereka bertiga berjalan jalan didalam Mall, tiba tiba terserempak dengan Luth Firdi. Hafiz dan Luth bersalaman .
'Ehhh abang Luth buat apa sorang sorang kat sini ? Tanya ira. Padahal dia yang berpakat dengan Luth Firdi untuk ajak Anggun keluar😜
" Ohh abang ada nak beli barang sikit. Korang nak pergi mana?"
Hmm Ira macam nak tengok wayang, nak tak akak ? Tanya Ira pada Anggun. " hmm takpela akak tunggu korang jelaa ehh. Akak pusing pusing kat sini. Korang pergi laa" balas Anggun.
Kalau macam tu abang Luth teman kak Anggun okey ? Nanti apa apa call ehh. Tak sempat Anggun nak cakap Ira terus menarik tangan Hafiz.
"Takpelah Dr pergi la beli barang Dr,tak payah teman saya"
Ishhh mana boleh tinggal awak sorang sorang kang kena culik siapa nak jawab ?balas Luth.
Anggun tak selesa dengan kehadiran Luth.
'So awak nak pergi mana ni ? Saya temankan' pelawa Luth.
'Dr saya harap kat Kolej nanti kita buat macam tak kenal ehh buat macam biasa means like student dengan Lecturer. Saya tak nak student lain cakap apa pulak.Tak payah la nak buat macam ibu suruh tu"luah Anggun.
"Hmmmm akan saya fikir fikirkan yeee. Itukan amanah ibu dekat saya untuk jaga awak"jawab Luth.
"Selama ni okey je saya jaga diri Dr' . Saya boleh jaga diri sendiri😊.
Walaupun Anggun tidak suka dengan kehadiran lelaki itu, tetapi Anggun masih menghormati sebagai Pensyarahnya.
Sedang mereka berbual tiba tiba ada seorang gadis tinggi lampai dengan bentuk badan yang langsing persis miss world datang menegur Luth Firdi dengan nada yang menggoda
'How are you baby ? I tak sangka jumpa you kat sini. Ouh i miss you so much baby"sambil tangannya ingin memaut pada lengan sasa itu tapi tidak kesampaian, Luth pantas mengalih tanganya.
' what are you doing here Nadia ? Don't you dare to touch me😠marah Luth. Anggun hanya memerhati drama yang berada di depannya.
"who is this girl baby😒? Wah berani you keluar dengan boyfriend i' sambil menjeling pada Anggun. "Nadia watch your word". Tegur Luth dengan nada yang datar
"Better watch your mouth miss .Firstly i'm not his girlfriend or his wife and you two can continue chatting . I'm leaving first. Assalamualaikum" jawab Anggun.
Pantas Anggun menghilangkan diri. Anggun pantang kalau orang bersikap kurang ajar dengannya. Dia tidak akan membiarkan orang lain menindas dirinya.
Tak sempat Luth nak mengejar Anggun kerana tangannya dipaut oleh Nadia . Rancangannya dengan Ira punah dek kerana kehadiran Nadia .
"Ahhh asal la aku boleh jumpa dengan manusia macam tu ? Tak tahu halal haram ke? Boleh pulak main peluk peluk tangan lelaki macam tu?"Bebel Anggun sendirian .
Anggun menghantar mesej pada Ira .
"Ira akak balik dulu, akak ada hal . Nanti jumpa kat rumah.
YOU ARE READING
My lecturer my husband
RomanceMengisahkan seorang gadis kematian tunangnya di hari perkhawinan mereka . Kehidupan Anggun berubah selepas kematian tunangnya, dulu yang seorang ceria, peramah kini menjadi seorang yang pendiam . Hadir seorang lelaki bernama Luth Firdi di dalam hid...