Bab 6

1K 27 0
                                    

Assalamualaikum anak ibu buat apa tu ?dah makan .' Waalaikumusalm buu. Hmmm Anggun tengah buat research je ni.

"Anggun dah makan tadi dengan dorang"jawab Anggun. 'Ibu dah makan ?.

'Dah baru je lepas makan dengan adik adik tadi☺️ Anggun ibu nak cakap sikit boleh" ? Tanya Puan Aishah.

'Hmm nak cakap apa tu bu ? Cakap laa. Anggun dengar ni "

"Anggun pernah cakapkan kalau ibu carikan jodoh Anggun terima kan ? . Anggun bertukar posisi selepas mendengar perkataan jodoh.

"erkk erkk memang Anggun cakap macam tu, tapi kan Anggun tak habis belajar lagi". Ibu nak jodohkan Anggun ke buu😔? Tanya Anggun dengan nada yang risau.

'Ibu bukan suruh kamu khawin , tapi tunang dulu. Boleh ? Ibu dah terima cincin dari pihak dia"

'Apa ? Ibu dah terima cincin 😰"? Terjerit Anggun sampai terkejut rakan rakannya yang lain.

"Ibuuuuu maksudnya Anggun dah bertunang la ni yee ? Tanya Anggun.

'Kalau ikutkan betul la kamu dah bertunang sebab ibu dah terima cincin, cumanya takde majlis sarung cincin je " jawab Puan Aishah.

"Alaaaa buuuuuuu😔.' Minggu depan ibu nak pergi rumah makcik Zainab, nanti ibu hantar cincin dekat kamu yee? Okey ibu letak dulu yee. Jaga diri anak ibu. Assalamualaikum".

Dengan sekelip mata Anggun Arianna sudah menjadi tunangan orang . "Ibu ni buat hal lahh . Entah siapa siapa la tunang aku ni". Rungut Anggun .
... ...

Sudah seminggu berlalu .Anggun termenung sorang diri di kafe memikirkan dia sudah pun bertunang. Rakan rakanya datang menghampirinya

'Wehh Anggun kau asal termenung sorang sorang ? Tanya rakan rakannya. " yelaa kau ni asyik termenung je dua tiga hari ni kau tak sihat ke '?tegur Nana.

"Aku okey jelaaa. Girls aku ada nak bagitahu something kat korang."

Haa apa dia ? Semua teruja dan bersedia dengan cerita Anggun .

' Hmmmm sebernanya kan akuu dah bertunang 😩
" Wowww thats a good news Anggun, congrats babe" excited rakan rakannya.

'Wait Anggun. Asal kau tak bagitahu kita orang yang kau dah bertunang plus tak jemput pun kitaorang. Sampainya hati kau😒? Tanya Alia dengan nada yang marah." Yelaa, sampai hati kau 😔.

" ishhh korang ni suka buat sinetron. Sabarla biarla aku cerita dulu.
.. ..

"Ooo so kau tak tahu la siapa tunang kau ni ? Tanya rakan rakannya. Anggun hanya mengangguk lemah.

"Kau macam tak happy je, bukan ke kau cakap nak suruh ibu kau yang cari. Ni dah dapat kau pulak sedih. Bebel Nana.

"Memangla la aku cakap macam tu, tapi tak expect pulak yang ibu betul betul nak cari😩"

Aku risau tunang kau tak hensem je Anggun😂Usik Fatin.

' kau jangan la cakap macam tu, aku pun risau jugak ni entah sado ke tidak tunang aku tu😄. Jawapan Anggun mengundang ketawa mereka.

Dari jauh Luth Firdi memerhati pelajar pelajarnya termasuklah tunangnya. Terukir senyuman dibibirnya. Sangat manis tunangnya itu. Tidak hairanlah kalau jejaka di Universitinya itu cair melihatnya. Sering memakai baju kurung membuatkan Anggun lebih manis😍

Di dalam dewan kuliah ...

Anggun dan Aiman sedang berbincang tentang kertas jawapan mereka, sampaikan mereka tak sedar akan kehadiran Dr Luth.

"Ehemmm, are you guys dating in my class ?tanya Luth dengan suara marah dan cemburu.

"Sorry sir, we did some discussion and we are not DATING in your class😏*sambil menunjuk kertas yang ada di atas mejanya. Pintas Anggun.

Pelajar yang berada di situ terkejut dengan tindak balas Anggun. Mereka tahu Anggun seorang yang sopan dan tidak banyak mulut dan mereka tak sangka Anggun Arianna bersikap begitu dengan pensyarah mereka.

Luth Firdi hanya memerhati Anggun dan dia perasan semenjak lepas cuti perangai Anggun sedikit kasar bila berhadapan dengannya.

"What the surprise Anggun, tak sangka kau akan cakap macam tu dekat Dr" terkejut rakan rakanya itu.

' Jangan cakap korang, aku sendiri pun terkejut. Tahh macam mana boleh terkeluar"jawab Anggun sambil ketawa.

"kau ni kadang kadang ting tong jugak😓"balas Fatin.

Anggun bertindak begitu kerana masih marah dengan peristiwa di Mall hari itu.

Sebelum dia pulang daripada Mall haritu, Nadia berjumpa dengan Anggun. Nadia menarik tangan Anggun.

'Kau siapa dengan Luth ? Lebih baik kau jauhkan diri daripada Luth" Nadia memberi amaran kepada Anggun.

" Watch your attitude girl, baik awak lepaskan tangan saya !

" i'm his girlfriend and bakal isteri dia "! . Kalau aku nampak lagi kau dengan dia, siap kau😏.

Datang seorang lelaki dan memeluk pinggang Nadia.

Selepas memberi amaran dia berlalu pergi bersama lelaki tersebut.

"Eeew dah ada boyfriend pun sibuk lagi dengan lelaki lain😒 tak faham aku dengan wanita zaman sekarang"marah Anggun.




Bersambunggggg gaisss

My lecturer my husbandWhere stories live. Discover now