"Kenapa makcik?" soal Arezz.
"Awak nak melamar anak saya? Awak tahu tak yang anak saya ni dah bertunang."
"Tahu...Dia dah bagitahu." Arezz menunding jarinya ke arah Kasha.
"Awak tahu tak siapa tunangnya?" soal Puan Hajah.
Arezz menggeleng.
"Tu..." Puan Hajah memuncungkan bibirnya. Arezz memandang ke arah yang ditunjukkan.
"Kau?" soal Arezz pada Qasyaf.
Qasyaf mengangguk.
"K-kau, izinkan aku macam tu je? Kau tak sayang tunang kau ke?" soal Arezz sedikit geram.
"Qasyaf yang izinkan?!" soal Puan Hajah dan Puan Karmila serentak. Terkejut betul ni.
"Lagipun, saya tak cintakan Aalyah." Qasyaf berkata jujur.
"Qasyaf!" Puan Karmila memandang anaknya.
"Maafkan Qasyaf bonda. Qasyaf cintakan orang lain."
Dia cintakan orang lain? Soal hati Qysha. Qysha menunduk sedih.
"Qasyaf! Qasyaf nak malukan bonda ke?" soal Puan Karmila.
"Bukan macam tu bonda." Qasyaf menunduk. Rasa serba salah pula.
"Siapa yang kamu cinta tu?"
"Dia."
Semua mata tertuju ke arah Qysha. Qysha mengangkat kepala dan terkedu apabila jari telunjuk kanan Qasyaf menunding ke arahnya.
Kasha menyorokkan Qysha ke belakang badannya.
"Kau gay?" soal Kasha.
Spoiler betul lah Kasha ni.
"Eh, saya tunjuk adik awak tu." Qasyaf tersengih janggal.
"Tak boleh." Kata Kasha.
"Apa abang ni!" Qysha mengeraskan suaranya sekadar di pendengarannya dengan Kasha.
"Saya pun cinta awak." Qysha mengeluarkan sedikit kepalanya dari belakang Kasha. Malu pula tiba-tiba.
"Ada apa ni?" soal Aalyah yang baru keluar dari rumah.
"Aalyah." Arezz memandang Aalyah lalu tersenyum.
"A-arezz." Aalyah menyembunyikan diri di belakang ibunya.
"Kamu kenal dia?" soal Puan Hajah kepada Aalyah.
Aalyah mengangguk.
"Ni, ibu nak tanya kamu. Kamu suka Qasyaf ke tak?"
Aalyah berdiam. Perlahan-lahan dia menggeleng.
"Alhamdulillah." Arezz tersengih.
"Hm, macam mana ni Mila?" soal Puan Hajah pada Puan Karmila.
"Hm, nampaknya kita kena juga ikutkan kehendak anak kita, yang kahwin mereka bukan kita." Balas Puan Karmila.
"Hm, yelah...kalau macam tu. Tak berbesan lah kita." Kata Puan Hajah.
"Ha Qasyaf, kamu betul ke nak putuskan pertunangan ni?" soal Puan Karmila.
"Hm...Qasyaf memang nak, tapi Aalyah?"
Mereka semua memandang Aalyah. Aalyah mengangguk setuju. Mereka berdua bersetuju untuk memutuskan pertunangan.
Wah semudah abc.
"Qasyaf, jom balik. Bawak sekali menantu baru bonda."
Qasyaf tersenyum lebar. "Betul ke ni bonda?" soalnya teruja.
"Eh betul lah. Ha nama kamu Qysha kan?" soal Puan Karmila pada Qysha.
Qysha mengangguk iya.
"Hajah, aku balik dulu lah ya?" Puan Karmila meminta diri. Puan Hajah mengangguk saja.
"Ha Arezz, jom masuk sini. Kita berbual dulu sampai Tuan Haji balik." Pelawa Puan Hajah.
Arezz tersenyum gembira.
"Aku pergi cari jodoh lah kejap." Kasha terus melepaskan tangan Qysha dan pergi ke keretanya.
Mula dah feeling drama hindustan dia tu.
"Eh abang..." Qysha berlari anak mengejar abangnya. Tangan Kasha ditarik.
"Abang...jangan macam ni."
"Tak mengapa adik. Tak sangka adik dah besar, dah jumpa jodoh dulu sebelum abang." Kasha mengelap air mata palsu.
"Abang kenapa?" soal Qysha naif.
"Tak ada apalah adik. Adik pergilah ikut ibu Qasyaf tu, jaga diri, jaga adab ya? Nanti kalau dah selesai semua, call abang. Nanti abang ambil ok? Dah besar dah dia ni. Dah pandai jaga diri." Kasha menggosok kepala Qysha. Dia masuk ke dalam kereta.
Qysha hanya tersenyum terharu dan berjalan ke arah Puan Karmila dan Qasyaf. Mereka berdua menjadi malu-malu kucing. Dua-dua duk goyang-goyang badan sambil tersengih malu. Puan Karmila yang geram melihatnya terus menarik tangan mereka berdua.
"Ni kalau tak tarik, sampai esok duk berdrama melayu kat tengah panas ni." omel Puan Karmila.
Puan Karmila berjalan di tengah antara Qysha dan Qasyaf. Dah macam ibu mengheret anak-anaknya pulang ke rumah je. Tangan Qasyaf dan Qysha digenggam oleh Puan Karmila.
Qysha curi-curi pandang Qasyaf. Qasyaf juga melakukan perkara yang sama.
Meanwhile! Kasha tengah feeling bawak kereta sambil nyanyi lagu awan nano. Stereng diketuk-ketuk banyak kali. Tingkap dibuka luas dan tangan kanannya dibiarkan keluar. Feeling single konon.
Pasrah sangat ni, hm.
Psst! Psst! SAYA DAH DAPAT NAMA CANTIK UNTUK CALON ISTERI KASHA! OMG SAYA EXCITED!!! 😭😭😭🔪
Dalam kita bersuka ria, tak sangka dah nak berakhir cerita ni ya?
Bau bau happy ending semerbak dah ni. :>
Typo tu buat buat paham lah ya? Kalau ada.
Oh ya, jemput baca cerita baru saya :> pergilah tengok akaun saya tu. HAAHAHA.
YOU ARE READING
Ghost Love Story ✔︎
RomanceK A R Y A|| k e s e b e l a s [ this story just like, "yang kuban kuban jelah" ha like that ] Kisah percintaan hantu lagi best dari manusia 🗿 Eh tibe tibe jadi cinta manusia balik, apa dah jadi pun tak tahu hm- Short story+humor+romance 💀 START :...