5

121 5 0
                                    


KUYRUKSUZ TİLKİ

Bir tilkinin kuyruğu kapana sıkışmış, kopuvermiş; tilki o kadar utanmış ki: "Artık bana yaşamak haram oldu! Herkesin içine böyle nasıl çıkarım?" diye düşünmeye başlamış. Düşünmüş düşünmüş, aklına bir çare gelmiş: "Öteki tilkiler de kuyruklarını kessinler, birinin benden farkı kalmasın!" demiş. Bütün tilkileri başına toplamış, onlara öğüt vermiş: "Bu koca kuyruğu arkanızda ne diye taşırsınız? Hem çirkin, hem de yük oluyor... Hiçbir işe de yayamıyor: kesip atıverin" demiş. Ama dinleyenlerden biri söz almış: "Haydi sen de! Bir çıkarın olmasa bize böyle öğüt mü verirsin!" demiş.

Bu masal, kimsenin iyiliğini düşündüklerinden değil, kendi çıkarlarını aradıklarından başkalarına öğüt vermeye kalkanların durumunu gösterir.


HİÇ ASLAN GÖRMEMİŞ TİLKİ

Bir tilki varmış, ömründe aslan görmemiş. Bir gün bakmış, önüne koca bir aslan çıkmış. Daha ilk gördüğü için öyle bir korkmuş ki az kalsın ölecekmiş. İkinci görüşünde gene korkmuş, ama ilk sefer ki kadar korkmamış. Üçüncüsünde cesaret edip yanına yaklaşmış, konuşmaktan bile çekinmemiş.

Alışıklık en korkunç şeylere bile çekinmeden baktırır; bu masal onu gösteriyor.


TİLKİYLE MASKE

Tilkinin biri bir oyuncunun evine girmiş, pılısı pırtısı, nesi varsa hepsini karıştırmış, bir maske bulmuş. Şöyle zevkle yapılmış, ince bir sanat adamının elinden çıkmış bir maske... Evirmiş, çevirmiş, en sonunda: "Güzel kafa doğrusu! Ama işte beyni yok!" demiş.

Bu masal, görünüşte şatafatlı, ama düşünceye geldi mi yoksul insanların durumuna yakışır.


THESEUS MU BÜYÜK? HERAKLES Mİ?

iki adam oturmuşlar, Theseus mu daha büyük, Herakles mi diye çekişiyorlarmış. O iki tanrı gazaba gelmişler; biri kalkmış birinin, öteki de öbürünün yurduna sataşarak öçlerini almışlar.

Kulların arasında çıkan kavga çoğu efendilerini kızdırır, böylelikle başkalarına zararı dokunur.


KANLI

Adamın biri günahtır dememiş, bir insan öldürmüş. Ölenin soyu sopu intikam almak için peşine düşmüşler. Ellerinden kurtulayım diye ta Nil boyuna kaçmış; orada karşısına bir kurt çıkmış. Korkup bir ağaca tırmanmış, dalların arasına saklanmış. Bakmış ki üzerine doğru bir ejderha geliyor. Kendini hemen suya atmış. Irmakta bir timsah gelip onu paralayıvermiş.

Tanrıların çarpmak istedikleri bir suçluyu ne toprak kurutabilir, ne hava, ne de su. Bu masal işle onu gösteriyor.


OLMAYACAK ŞEYLER ADAYAN ADAM

Adamın biri sayrı düşmüş, artık kurulmayacağa benziyormuş. Emcilcrin  kendisinden umutlarını kestiğini görünce tanrılara yalvarmış, sürü sürü kurbanlar, askılar adamış. Karısı yanındaymış, bütün dediklerini duymuş: ''Sen nereden o kadar para bulacaksın da bu adakları yerine getireceksin?" diye sormuş. Adam yorgandan başını çıkarıp, "Ben iyileşirsem adaklarımı yerine getiririm mi sanıyorsun," demiş.

İnsanlar kolayca birçok şey adarlar ya, o adakları yerine getirmeyi çoğu akıllarından bile geçirmez. Bu masal onu söylüyor.


MasallarHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin