«1»♕

668 7 0
                                    

تنزل على السلالم بركض وفرحه وتدخل غرفه الطعام وتلقى عليهم الصباح وتحضن جدها وتقبل يديه وكذلك جدتها وباقى العائله...
"قمر"بأبتسامه مشرقه: صباح الخير على الحلوين..
" عمار"بحنان: احلى صباح للجميله...
"قمر"بمشاكسه: حبيبى ياعمورى والله انت الى بتفتح نفسى على الفطار على طول...
ضحكوا الجميع عليها...
" خديجه"بهمس: هو انتى على طول كده لازم تنقرى جدتك...
"قمر" بهمس: احسن علشان تبطل تقول خلفه البنات فقر ديه وليه ابو الفقر كله...
"خديجه" وتكتم الضحكه: عيب كده ياقمر وبطلى بقى علشان هى مركزه معانا وعماله تزخرلك من الصبح...
"قمر"بهمس: ما انا واخده بالى والله ما همشى غير لما احرق دمها الاول...
" خديجه"بهمس: يابت قلنا عيب كده.. قومى يالا نلحق المحاضرات مش نقصين كلام من حد وديه اخر سنه عايزة اخلص بقى...
"قمر" بهمس والاكل كله فى بقها: لاء مش هقوم غير ما اقول مبعرفش اركز غير لما اكون شبعانه يرديكى اروح على معده فاديه...
"خديجه": لاء روحى بمعده متفجرة علشان نخلص منهم قومى يابت..
مسكتها من ملابسها ومازالت قمر متعلقه بطربيزة والاكل فى يدها ويضحك عليها جدها وابوها عليها وكذلك امها...
ذهبوا الفتيات الى الكليه واكلوا العائله وذهب كلهم الى أشغالهم ثم توجه الجد الى مكتبه وظل شارد عقله يريد يفعل شيئا ليجعل الماضى يعود...
____________________
فى الكليه يجلسون ويتكلمون...
" خديجه": كل سنه وانتى طيبه ياقمر الكون انتى بكرة هيبقى عندك 21 سنه....
"قمر" بسعاده: وأنتى طيبه ياديجا بجد مش متغيله اخير وصلت السن القانونى وهنزل اشتغل مع بابا وفرقع عين اى حد يتكلم معايا خصوصا ستك الرخمه ديه...
"خديجه": يابنتى عيب كده...
" قمر"بتذمر: يووة يعنى عايزانى اعمل ايه الوليه كل يوم تفور دمى اسكتلها...
"خديجه": لاء طبعا تهزئيها وتهزئى نفسك معاها...
" قمر": طب يالا نروح علشان السواق جه..
ذهبوا الفتيات الى القصر....
وجلسوا على السفرة الطعام وكان يوجد سالم و نعمات وكان عمار وملك و أسر و أيه وعلى وكرم.....
"قمر": هو عمى قاسم مش هيجى برضوا انهاردة...
فحزن سالم ونظرت لها نعمات بقرف فتكلم عمار..
" عمار"بحزن: لاء ياحبييتى مش هيجى انهاردة بس اكيد هيجى بكرة كل سنه وانتى طيبه ياحبيبتى..
"قمر" بسعاده: وانت طيب يابابا...
"بديعه" بحقد: ما طبتلى حشر وكلى بقى وبطلى زن شويه حابه مل يوم تحرقى دمنا ده ايه خلفه المنيله ديه...
"ملك"بجز على أسنانها: ومالها الخلفه ياحماتى ما هى زى الفل ومحدش أشتكى غيرك والبت بتسأل على عمها علشان نفسها تشوفه بتحبه....
وقالت بهمس: أستغفر الله العظيم يارب...
فنظر عمار لأمه بعدم رضا ما تفعله...
" بديعه": بتحبه ولا بتحب فلوسه الى كل شويه يجبلها شئ وشويات...
"سالم" بغضب: نعماات لمى روحك انا ساكت من الصبح...
"ملك" بعصبيه: لاء بقى انا مسكتش على القرف ده ديه حاجه تزهق قلتلك مليون مرة شفلنا شقه احسن من مليون قصر واحسن من العيشه ديه...
قامت بغضب من السفرة وذهبت من امامهم بعصبيه نظر سالم نظرة جعلتها تنظر الجهه الاخرى نظر لها عمار بضيق...
"عمار": البنت الى بتتكلمى عليها دى تبقى بنتى لو ناسيه والى يتكلم عليها بطريقه ديه بيأذينى انا ياريت متنسيش وملك عندها حق كل مرة بتقول كده وبقولها لاء علشان ابويا عايز يجمعنا لكن انتى بتفرقينا انتى عايزة ولادك بس لكن مش مهم انهم مرتاحين ولا لاء انا بقى مهم مراتى وبنتى مش هسيب عيلتى وانا مسؤول عنهم وعمل اى حاجه تفرحهم وتريحهم وهو اننا نمشى من هنا معلش يابابا مش هقدر اقعدى انا ومراتى الى امى كل شويه تهينها ولا بنتى مل شويه تتهمها حاجات مبتحصلش كان قرار غلط لما وافقت انى اكمل هنا بعد اهنتها لمراتى المرة الى فاتت وانا شايف بقل فى نظرة علشان مس عارف اجيب حقها بس ازاى اجيب حقها من امى انسب حل اننا نمشى... يالا ياقمر حضرى هدومك يالا ياكرم حضر هدومك وقول لأمك تحضر هدومنا....
" ملك": من غير ما تقول ياعمار انا حضرت حاجات ولادنا وحاجتى انا مش هغيرك بينى وبين مامتك لأن مينفعش اغيرك بينا انا همشى انا والأولاد عاوز تشوفنا ابقى تعالى شوفنا فى بيتنا الوحيد يالا ياولاد...
"عمار"بلهفه: أستنى ياملك انا اصلا جاى معاكم.. وتشكرى بجد يابنت الاصول الى مش عاجبه أمى فعلا قلبى محبكيش من فراغ...
خجلت ملك ونظرت للأرض حضنها كرم وباس راسها نظرت لهم قمر بفخر لهم اما نعمات تنظر لهم بقرف..
" بديعه":ايوة ياختى أتسهوكى على أبنى علشان تعصيه عليا...
أسكتها سالم بنظرته.. قبض عمار يده بقوة وأغمض عينه..: أستغفر اللّٰه العظيم... يالا ياجماعه...
خطى عمار وزوجته واولاد لأمام ليفتحوا الباب توقف عن ضغط الاكرة حتى سمع صوت والده.. كان جالس على السفرة ويعطى ظهرة له وبكل هدوء..
"سالم" ببرود: خلصتوا..
"عمار" نفخ بهدوء وهو ينظر للفوق ثم نظر له الذى يعطيه ظهرة..: اه خلصت...
"سالم" مازال البرود على وجهه: مفيش حد هيمشى من هنا...
"عمار" بزهق: بابا لو سمحت احنا مش...
قاطعه"سالم"بصرامه: محدش هيمشى غير لما نعمل عيد ميلاد قمر الاول وبعدها اعملوا الى أنتوا عاوزينه...
نظر عمار لزوجته ثم نظرت له بهدوء وافقت فقد يوم واحد وستذهب ولا أحد يتكلم معها قصدها على حماتها... وافق عمار لا يريد ان يزعج أبنته قبل عيد ميلادها وذهبوا للغرف...
نظر سالم لزوجته...: حسابك معايا بعدين بعد الحفله والله هتشوفى يانعمات ياأنا ياأنتى وحسك عينك تناقريهم تانى.... فااااااهمه...
"بديعه": حاضر..
قام سالم ينظر لها بقرف وذهب لمكتبه وقفل الباب بقوة جعلها تنتفض من مكانها.. نظر لها" "أسر": مكنش ينفع ياماما كفايه.. كفايه تعملى كده. مش هى بس الى بتعملى فيها كده مراتى وبنتى كمان اما على أبنى وكرم ابن اخويا مش بتعملى كده لأنك بتحملى الولاد اكتر منهم او بمعنى أصح بتحبيهم هما بس ده غلط.. بس فعلا لو حصل تانى ليا او لأخويا هنمشى احنا كمان مش كان اخويا قاسم لاء ده هيبقى كلنا يبقى ساعتها قطعتى الكل...
قام أسر وأيه وخديجه وعلى... وذهبوا الى أخواتهم... ذهب أسر وأيه لعمار وملك...
خبط أسر ومعه أيه فتح عمار وهو بحاله ضيق فدخلوا الجناح جلست أيه مع ملك وجلس أسر وعمار فى الشرفه...
" أسر": عارف أنك مضايق وده حقك وانا كمان مضايق من تصرفاتها بس الوحيد الى هيسكتها هو قاسم احنا عايزينه يجى يقعد معانا وحشنى اووى...
"عمار": أنسى مهما حاولت مش هيجى...
" أسر": بس لو قلتله ان عيد ميلاد قمر بكرة هيجى هو مش بيحب يزعل ولادنا... حاول معاه..
"عمار": هشوف...
" أسر": متزعلش اخويا نستنى لبكره وبعدها نمشى كلنا..
"عمار": وانت ذنبك ايه تمشى وتسيبهم...
" أسر": متنساش ان هى برضوا بتعمل كده أيه وخديجه...
"عمار": عندك حق...
" أسر"بسعاده: طب انا عندى فكرة.. ليه. منقولش لأخوك على بتعمله لو رفض يجى العيد ميلاد..
"عمار"بمرح: تصدق يالا بقالك. كتير مشغلتش المخ ده...
ضربه" أسر": ماشى ياعم عمار..
عند أيه وملك..
"أيه": ها هديتى...
" ملك"بدموع: اه الحمدالله..
"أيه": ياستى سيبك منها ديه وليه رخمه هتاخدى على كلامها...
" ملك": والله مفيش حد مبوظ قمر غيرك خديجه بنتك انتى ازاى مش عارفه البت نسخه منى...بت اوعى تكونى بدلتى العيال لما ولدنا...
"أيه": أديكى قلتيها لما ولدنا فى نفس الأسبوع يعنى كنت تعبانه زيك يامتخلفه سيبى يابت البلوظه...
" ملك": سيبناها... بقولك ايه..
"أيه": قولى يافقريه...
" ملك": اتلمى يابت.. المهم احنا هنعمل ايه فى الحفله بكرة..
"أيه": انا شخصيا عمله حسابى فى كل حاجه الفستان والهديه وكل حاجه...
" ملك": طب انا جبت هديه بس مجبتش فستان ليا...
"أيه": تعالى نشوف على النت الى بيقلوا عليه ده ونشترى منه ويجى الطلب لغايت هنا زى ما قمر بتعمل هى علمتنى ازاى اعملها... تعالى تعالى...
_________________
ظلت تذهب ذهابا وإيابا... بغيظ ولظلت الثانيه جالسه على السرير تنظر لها بملل...
" خديجه"بأندفاع: يابنتى حولتينى قعدى بقى...
"قمر" بغيظ: ما أنا مش هيهدلى بال غير لما أهزء الوليه الى تحت ديه.. عااا مغيظانى بنت الأبلسه...
"خديجه": هو انا هفضل أشرحلك كام مرة فى اليوم اقعد اقلك عيب..
" قمر": هى دى تفهم الادب علشان احترمها ديه واحده بقحه...
وضعت يدها عند رأسها بنفاذ الصبر من هذه الفتاه... حتى دق الباب فسمحت له خديجه..
دخل كرم وعلى لهم...
تقدم كرم من شقيقته قمر وقبل رأسها وقدم لها هديتها فرحت قمر وحضنته بسعاده... فرحت خديجه لهم ثم قامت وخرجت عندما رأتها سعيده كانت تفتح بابا غرفتها فوجدت من يسحب يدها ويبتسم لها وينظر لها بحب فزعت من الموقف وتخاف ان يراهم أحد...
"خديجه" بخوف وتنظر حولها: أمشى ياكرم حد هيشوفنا وقفتنا غلط...
"كرم" وهو ينظر فى عيونها: الكل عارف أنى بحبك بس مستنى تخلصى الامتحانات وسعدها مفيش خوف لأننا مش بنعمل حاجه غلط صح ياديچا...
"خديجه" بخجل: إن شاء الله لما نخلص الامتحانات... كنت عايز حاجه...
"كرم" وهو يخرج إسوره الماس من جيبه وينظر لها بحب: جبتلك ديه عارف عيد ملادك اخر الاسبوع ده يعنى فتله ست أيام بس حبيت اكون اول واحد يجبلك هديه كلعاده يعنى...
ضحكت ويلبسها الاسوره فى يدها خجلت من الموقف ونظرت للأرض كلما ينظر لها ثم قبل رأسها نظرت له بصدمه وتدمع من المشهد الجميل...
"كرم" بحب: بحبك ياديچا... عارف انك عمرك ما قلتيها  بس بحب اقولهالك اووى بس بحس انك بتبادلينى نفس الشعور... أشوفك بكرة ياروحي...
ينظر لها وكانه يريد يحفر قلبه بصورتها الجميله ومازال يبتسم لها ثم قبل يدها...
"كرم": تصبحى على خير...
ثم ذهب دخلت خديجه غرفتها وتضع يدها عند قلبها وتبتسم ثم تحسس على يدها فيها الأسوره ثم وضعت يدها الاثنين تخبئ وجهها من الخجل والسعاده...
__________________
فى غرفه قمر...
كان يقف أمامها وينظر لها بأبتسامه جميله ثم أخرج علبه من خلفه وقدم لها أخذتها منه وجدت فستان ذهبى فرحت كثيرا...
" قمر": شكرا ياعلى.. ديه طحفه...
"على": كان نفسى اكون اول واحد يجبلك هديه بس أعمل ايه اخوكى سبقنى...
" قمر"بضحك: معلش انت عارف بيحب يكون اول واحد يجبلى هديه...
"على": أشوفك بكرة.. تصبحى على خير ياقمرى...
" قمر"بخجل: وانت من أهله...
خرج على وجلست على الفراش شارده بأبتسامه على وجهها.......
ثم نام الجميع بعد تفكير عميق....
***************************
«ظلم عاشق♕»... ∆داليدا_الصوفى∆....
صلى على حبيينا رسول الله🎐🌑

ظلم عاشق♡♕حيث تعيش القصص. اكتشف الآن