كان يلعب فى الحديقه وكان يمسك الطفل يركض خلفه بسعاده ويضحك الطفل...
كان يمسك ابن كرم وخديجه ويلاعبوه وكان حوله اولاد قمر وعلى وكان سالم يزرع الورد ومعه ابنه خديجه التى تحب الورود وتركز ما يفعله بأهتمام... وكانت تجلس بديعه وعلى رجليها ابن على وتعلمه الكتابه و على وكرم يشوون اللحم ودخلوا ايه وملك وخديجه وقمر بأيديهم اطباق الطعام ويضعوها على السفره فى الحديقه فتأتى فتاه جميله خلفهم وتمسك بيدها طبق ثم ذهبت خلف زوجها وتاخذ من الطبق قطعه من الكفته وضتعه فى فمه فاكله وهو يلاعب الطفل ثم قبل يدها وضعت جبينها على جبينه وتنظر له بحب ثم نظر لها بسعاده مسكت وجهه توجهه للناحيه الاخرى وأخذت يده على بطنها..مما استغرب نزلت لأذنه وتهمس بهدوء..
"إيِّلَأّ": هتبقى احلا بابا فى الدنيا...
لف وجهه سريعا وينظر لها بعدم تصديق فنظرت له بفرحه وضعت يدها على بطنها فنظر لبطنها ونظر لها بفرحه وعدم تصديق فهز راسها انه حقا...ثم امسكها من خصرها ويلف بها بسعاده خجلت من الموقف لانهم ينظرون لهم بسعاده ولاكن لم يفهموا ما يحدث وما هذه السعاده على وجهه... نزلها وقبل لدقائق راسها بسعاده فخجلت كثيرا...
نظر لها ويحاوط يده بوجهها والدموع تتدجمع بعينه رفعت يدها وتمسح دموعه وحضنته...
وضع عمار يده على كتف قاسم فنظر له...
" عمار": ايه يابنى الرومانسيه ديه فى الجناح مش هنا فى عيال صغيره قاعده...
"قاسم" بسعاده: هبقى اب ياعمار... هبقى اب..
فرحوا كثيرا وحضنه عمار ثم اسر ثم الجميع...
"أسر": ايوا ياأسد هو ده اخويا...
لكذته أيه فأعتذر... ضحك الجميع عليه خجلت أيلا كثيرا وضعت يدها على وجهها ثم ركضت الى جناحها بسعاده وخجل...
فنظر خلفه ويجدها تركضت بخجل...
" قاسم"بأبتسامه: مجنونه...
ثم نظر لأسر...
"قاسم": وانت يازفت لازم تتكلم اديك كسفتها...
" اسر": ونبى ياخويا اسكت مبقتش اشوف حد بيتكسف فى الزمن ده...
"قُأّسِـمً": ابقى اللبس نظارة ياخفيف... اشوى اشوى...
ضحك الجميع عليهم.... نظر للنافذه جناحهم فوحدها تنظر له بخجل ثم نظر خلفه ويمينه ويبعد لها قبله فى الهواء خجلت ودخلت سريعا ضحك عليها ويهز راسه منها فيعشق خجلها.....
بعد مرور شهور...
كانت تقف فى غرفه فارغه وتمسك بيدها شئ وتضعه على الحائط بلون أزرق وتلبس سلوبيت جينز وتلف شعرها وتضع يدها على بطنها الكبيره ويقف بجانبها ويلون بلون بينك... نظر لها وابتسم ثم حضنها ويضع يدها بطنها...
قاسم ويقف خلفها ويحضنها ويضع راسه على كتفها ويلون معها فى نفس الصف...
"قاسم"ويقبل خدها: بتلونى بلون ازرق ليه.. ايه الى خليكى واثقه انه ولد...
ثم نظر لها ويقفل عينه بنصف قفله...
" قاسم": بت انتى عارفه نوع وانا معرفش...
"أّيِّلَأّ": لاء معرفش وبعدين الى قلتلك نعرف يوم الولاده صح ولا لاء...
" قُأّسِـمً": صح..
"أّيِّلَأّ": اومال ليه بتسال... وبعدين ايه الى خلاك واثق انها بنت...
" قُأّسِـمً": علشان حاسس انها بنت... عايزها تطلع نسخه منك... وانتي...
"أّيِّلَأّ": حاسه انه هيطلع ولد.. علشان عايزه نسخه منك...
" قُأّسِـمً": طب لو ولد هتسميه ايه...
"أّيِّلَأّ": هسميه رامى.. وانت لو بنت هتسميها ايه...
" قُأّسِـمً"بتفكير: امم.. روزليندا...
ضحكوا مع بعض ويضع جبينه على جبينها وينظر لها بحب ثم حضنها بتملك ويقبل رقبتها فتحاول تبعده من شده الخجل فضحك عليها ثم شالها ويدور بها ويضحك فزعت وتضحك وتترجاه ان ينزلها ويرفض وتتزمر كطفله....
قفلت الكتاب بأبتسامه وعلى خدها الدموع وقرأت عنوان الكتاب بصوت مسموع...
: ظُلَمً عٌأّشُـقُ...
توقفت عن هز كرسيها على نداء امها عليها فوضعت الكتاب فى درج المكتب وتقفل عليه فأن هذا كتاب عزيز عليها كثيرا ثم قامت ونزلت سريعا...وتوقفت عند السلم عندما رات امها تضع الاطباق على السفره...
"أّيِّلَأّ": ميت مره اقولك متنزليش بسرعه كده هتقعى ياروزا...
نزلت وتاتى خلفها وتحضنها بحنان وتقبل خدها...
" روزليندا"بحنان: وانا قلتلك ميت مره انى مش صغيره وعرفه ازاى اخد بالى...
"أّيِّلَأّ": امم يعنى اطلع انا منها...
" روزليندا"وتهز راسها ببرائه: اممم...
ضربتها على كتفها"أّيِّلَأّ": يالا ياحيوانه من هنا...
ضحكت روٌﺰلَيِّنِدٍأّ فجاء قُأّسِـمً من خلفهم وحضنهم الاثنين وقبل راس ابنته ثم حضن أّيِّلَأّ باحكام ويقبل رقبتها دفعته بخفه وخجل فضحك قُأّسِـمً وٌ وٌروﺰلَيِّنِدٍأّ عليها ثم ذهبت من امامهم حتى جلس مسك يدها سريعا واجلسها قدميه....وتنظر روزا لهم بسعاده...
"قُأّسِـمً"بحب: مش كل مره تهربى منى...
" أّيِّلَأّ"بهمس وخجل: بس بقى.. انت عارف انى بتكسف لازم يعنى تكسفنى قدامها...
"روٌﺰلَيِّنِدٍأّ": هو انا حد غريب يالولو...
" أّيِّلَأّ": انا هقوم احسن بدل ما اضربها...
"قُأّسِـمً": انتوا على طول كده ناقير ونقير...
جلست روزليندا وذهبت ايلا بتذمر المطبخ ودخل شاب يلبس بدله ويمشى بفخامه ويجلس بجانب ابيه.. قبل يده وربط قاسم على كتفه بأبتسامه...
" قُأّسِـمً": ها يارامى عملت ايه فى موضوع الشراكه الجديده...
"رامي": كله تمام ياقاسم متقلقش ابنك قدها..
" قُأّسِـمً"بحنان: وانا واثق فيك...
"أّيِّلَأّ"وهى تضرب رامى على كتفه: ميت مرة اقولك متقولش قاسم ده ابوك مش صاحبك فهمت...
" قُأّسِـمً": ايلا..
"أّيِّلَأّ": انت الى علمته كده...
" قاسم": ما تحترم نفسك يالا انا ابوك...
"رامى" بضحك: حاضر...
"أّيِّلَأّ": كل سنه وانتو طيبين...
" رامى؛؛ روزليندا": وانتى طيبه ياحبيبتى...
"قُأّسِـمً": انا مستغرب انكوا تؤام انتوا مش زى بعض خالص...
" أّيِّلَأّ": بس اكيد رامي كلعاده اول واحد يبعت هديه لروزليندا مش كده...
"قاسم"وهو ينظر لرامى: امم فعلا... وكانت ايه الهديه المرادي ياروزليندا... اصل فى واحد حيوان بيجيب هديه قبلى...
" رامى"وهو ينظر لأمه: ولعتيها ياختى... اديه شتمنى بسببك ياأيلا...
القت عليه ملعقه فى وجهه...
"أّيِّلَأّ": اسكت ياحيوان...
"رامي": اقسم بالله عيد. ميلادى انهارده زيها...
" قاسم": ما خلاص قولنا كل سنه وانت طيب متقرفناش بقى... اومال فين كريم...
"أّيِّلَأّ": كلعاده بيتمرن ونازل... مع انى حساه هو الى اكبر منهم بسنتين مش هما الواد عاقل مش ذيكوا...
" روزليندا": ومالنا ياماما...
"أّيِّلَأّ": كلى وانتى ساكته... كيمووو...
ينزل بركض ثم قبل راسها ويقبل يد ابيه وجلس بجانبهم..
" قاسم": عامل ايه ياكيمو..
"كريم": الحمدالله ياحاج التعليم فل والشغل نيله.. والتمرينات خره ما شاء الله كله بيعك...
" رامي": هو ده الى عاقل ونبى انا الى اعقل منه...
"ايلا": قلت كل وانت ساكت... قلى ياكيمو الشغل وحش ليه وتمرينات ايه الى مش عجبك فيه انت اصلا الى كنت عايز تعمل كل ده...
" قاسم": اسمع ياكريم كله مع بعضه صعب بس لازم نكون قده علشان نوصل الى احنا عايزينه اتحمل الصعبات علشان الحلم يجيلك لحد عندك فهمت...
"كريم": طبعا ياحبيبى فهمت... كل سنه وانتو طيبين ياتؤام مختلفين...
" روزليندا": خفه ياخفيف...
"ايلا": ده بدل ما تقوليله وانت طيب يخربيت لسانك...
" كريم": الا قوليلى ياروزا ايه الهديه المرادى اكيد طبعا كلعاده الاستاذ رامي بيجيب العجايب...جاب ايه المرادى..
نظرت روزليندا لرامى والذى غمز لها بمكر ثم ابتسمت وغمزت له وينظر لهم كريم بأستغراب...
" قاسم": طب يالا بسرعه علشان الحفله والناس قربت تيجى...
قام الجميع وذهبوا ليتحضروا الحفله وجاءت الضيوف وهى عائله الجبالى...
وكان يوجد...
سالم وبديعه.. ✨
كرم وخديجه..اولادهم.. مازن.. ناظلى..✨
على وقمر.. اولادهم.. أكرم..حمزه... ✨
جلال و ندي.. اولادهم.. هدي.. أيسيل.. ✨
أدهم ورانيا.. اولادهم.. أدم.. أحمد... ✨
مروان و هنا... اولادهم.. ماجد.. ومنى..✨
ودخلوا الى حديقه القصر واحتفلوا بعيد ميلاد.. روزليندا ورامي... ثم جاءت مصوره تبع قاسم... و وقفوا الجميع مع بعضهم ما. عدا كريم فنظر قاسم حوله...فوجد كريم يقف بعيد ويتكلم فى الهاتف...
"قُأّسِـمً"بصوت مرتفع: كريييم...
فشاور له أن يأتى فجاء كريم خلف المصورة ثم وقف وينظر لها وملامحها لم تظهر تضع الكاميرا امام عينيها لترى من العدسه الكاميرا والتى كبيرة على وجهها ولم يظهر ملامحها أستغرب كريم ثم نزل مستواها ويهمس بأذنها..
" كريم": اكيد انتى مش وحشه علشان تدارى وشك بلشكل ده..انا اسمي كريم والكاميرا اسمها ايه...
تحركت الكاميرا بعيد عن وجهها وتنظر له بأبتسامه جانبيه...
: داليدا...
"كريم": اتشرفت بمعرفتك ياداليدا.. داليدا ايه..
ظلت تنظر له ثم وضع يده بجانبه من الاخراج وذهب ابتسمت ابتسامه جانبيه وبصوت هامس...
: الصوفى...
ثم وضعت الكاميرا امام عينيها مره ثانيه ولتقطت صوره لهم لعيله الجبالي...
" النهايه"...
تمت الحمدالله... صلى على محمد 🌼...
الحمدالله خلصنا الروايه وطبعا كلعاده عايزه رايكم فى الروايه...
أنت تقرأ
ظلم عاشق♡♕
Misterio / Suspensoأولاد وفتيات يحاولون إسعاد عم هم بعثور على حبيبته...عن طريق كتاب وليس أي كتاب بل هو زمن الذكريات...لم يروا ابتسامته من قبل لم يروا سعيد يرونه قاسي وبارد ومتعصب وصارم يريدون ان يروا سعيد وعندما علموا سبب الغموض والجمود طوال الوقت هى عشقه التى تركته ب...