"قمر"بحماس:يالا ياديچا...كملي....
كان في يدها الكتاب تحسست عليه وفتحته ثم بدأت بلقرائه.....
"كانت صدمه بالنسبالي لما سمعت كلمه ماما من مروان أنها ممكن تكون أمه مكنتيش عارف اعمل ايه وصحابي إلى بدأت القلق والتوتر ينهش وجههم...نظرت لهم بجمود بس خانتني دمعه ونزلت علي خدي حسيت اني ضعيف وعيل صغير بيدور علي أمه اه حسيت حاجات كتيره اوي لما شوفتها هتستغربوا من اول نظره اه من اول نظره وجعت قلبي°°°....
كان مروان ينظر له ببراءه ولكن أصدقائه ينظرون له بقلق.... استيقظ من شروده علي مجيئها وهي ممسكه بيدها صنيه بها عشاء لهم وتلبس فستان رقيق وبسيط قصير ولكنه يخفي روقبتيها والفستان الضيق من فوق حتي خصرها وينسدل بحريه لآخر روقبتيها وتسريحه شعرها الطويل الذى يوصل لآخر ظهرها...كان يسرح فى جمالها نكزه أدهم لأنها كانت تعطيه وجبته وهو لم يأخذ منها فحرجت أخذ باله واحرج وأخذها منها ظلوا ياكلوا ومازال نظرته تعلق بها وعقله شارد على ابنها مروان هل متزوجه ولكن اين هو ولم يرى اي صوره لها أو لعائلتها أو المدعوا زوجها..لاحظت رانيا نظراته لأرجاء الحيطان فقررت تتكلم بخبث.....
"رانيا"بمكر: قوليلي ياإيلا....هو مفيش اي صورة لجوزك أو لعيلتك....
نظر لها قاسم بغيظ ونظرت لها إيلا باستغراب...
"إيلا"باستغراب: جوزى...أنا مش متجوزه...
صدم قاسم وظل يكح وربط على ظهره أدهم يضربه بقوه وهمس فى أذنه...
"أدهم"بهمس:أتقل ياصاحبي مظنيش أنها كده...بطل تفكيرك ده...
نظره له قاسم نظره حارقه ثم نظر اتجاه ثاني قامت إيلا سريعا تجلب له مياه وأتت بكوب من الماء وأعطته له نظر لها نظره غريبه لم تفهمها.... وجلست مكانها....ينظر لها باهتمام...
"رانيا"بتكمله وخبث: طب مين النونو الصغنن ده....
كانت تقصد بمروان ولكن قاسم تفهم أنها حامل شرق وهو يشرب ضربه أدهم بقوه...
"جلال":أوعا ياض ياأدهم أنا عارف ازاى هخلص ام الشرقه ديه.....
وقام جلال يمسك بكرسى وكان سينزله على ظهر قاسم ولكن توسعت عين أدهم وقام سريعا امسكه وصرخت الفتيات ونظر له قاسم بدهشه....
"أدهم":انت حمار يالا....فى حد بيعمل كده...
"جلال":ايه ياعم مش بيكح....
"نظر":هو يعني علشان بيكح تموته....أنا مش عارفه ايه إلى عجبني فى المتخلف ده...
"رانيا": جدعه يابت اول مره يبقى عندك نظريه...
"جلال":نعم ياختي نظريه...وانتي ايش عرفك فى النظريه ياأبله نظيره....
"أدهم":ياعم قعد بقى ضهرى اتقضم....
كل هذا تحت أنظار قاسم المندهش وإيلا التي لم تتوقف عن الضحك بسببهم....
"قاسم":قعد يابهيييييم....
جلس جلال وأدهم والجميع وتوقفت إيلا عن الضحك وظلت جالسه بجانب رانيا بخوف...
"قاسم"بهدوء:ممكن اعرف مين الواد ده إلى متشعلق فى رجلي....
ضحك جلال نظر له قاسم اخرسته....أما ندي تكبت ضحكتها وظلت تقول لجلال بهمس احسن احسن...نظر لها بغيظ..مبقاش أنا لنا اوريكي.....نظر لهم قاسم واعتداوا فى الجلوس ونظر لأيلا....
"إيلا":ده اخويا....
اغمض عينه بأرتياح نظر له أدهم بسخرية واطلقت منه ضحكه سخريه فنظر له قاسم برفع حاجب...
"قاسم"بهمس:ليك يوم ياأدهم....
"أدهم"بهمس:أنا مالي انت إلى الشك طول عمره صاحبك أعتق البت كل شويه شك ارحمنا ياأخي مش وانت وجلال أنا مش ناقصكوا....
"قاسم":ماشى ياأدهم الكلب....
نظر لرجله الطفل الذى متمسك بيه ونام بكل برائه قامت إيلا سريعا أخذته ونيمته فى حضنها ودخلت الغرفه وجاءت بعدها.....
"رانيا":طب احنا أسفين على الازعاج وكويس انك سمحتينا على إلى حصل الصبح...أصحاب زى ما احنا....
وهى تمد يدها لأيلا....نظرت أيلا لقاسم من رد فعله فوجدته يبتسم فمدت يدها لتصافح رانيا بابتسامه رقيقه.....ففرح الجميع وفزعوا من جلال الذى صرخ بفرحه وكذلك ندي....
"قاسم":ربنا يحميكوا من الهبل....
ضحك أدهم عليهم وكذلك الباقيه....
"ندي"بحماس: طب احكينا قصتك ياإيلا....
"قاسم":بلاش نعمل ازعاج ياجماعه كفايه كده واحنا اسفين مره تانيه على الصبح والانزعاج إلى من شويه نستأذن احنا بقي...
تذمرت ندي وكذلك رانيا...
"قاسم"بحده:يالا....
"إيلاف"سريعا:لالالا...خليكوا شويه انا اصلا قاعده لوحدي وخلصت كل إلى ورايا عادي لو حكتلكوا أنا مش منزعجه ولا حاجه....
جلسوا مكانهم ثانيا وشرعت ببداء حكايتها.....
"إيلا": أنا أسمي إيلا بابا وماما توفوا لما كان اتولد مروان كان عنده شهرين وكنا راجعين من بلد ماما...ماما أصلها من تركيا وبابا كان واخد منحا هناك دراسه ماجستير وقابل ماما فضلت قصه حبهم تدور لحت ما خلص للماجستير والدكتوراه وبعد كده اقدم لما ولكن أهلها رفضوا لانه هياخدها ويعيش فى مصر طبعا زعل وقرروا يهربوا وفعلا هربوا والى شهد على العقد مامتها وجدها ابو ابوها وعمها كان معاهم المهم نزلوا مصر ونسيت أهلها وقررت تعيش مع بابا جابوا إيلا لأنها كانت بتحب الاسم ده وبعد كده مروان بس كانت تعبانه اوى المهم قررت انها تشوفهم وروحنا ولكن رفضوها وطردونا رجعنا وكانت بتعيط وكنا بليل وطريق سفر بعربيه بابا كل إلى فكراه أن فى عربيه كبيره جايه علينا وبابا كان مركز مع ماما وبيواسيها وزعلان عليها وانا كنت وراه ومعايا مروان وكنت حضناه فجاه دخلت العربيه فينا وكل إلى فكراه العربيه وهي بتتقلب وكانوا سيحين فى دمهم كان راسى وجعلنى اوى بس مش فارق معايا كان منظرهم خلاني نسياه ألمي قد وجعي عليهم ولقيت بابا بيحرك أيده بصعربه ناحيه ماما وبيهزها علشان تفوق وبعدها حطها اقدام أنفها مبقاش نفس غمض عينه بوجع بعدها بص علينا لاني بصاله برعب وخوف وعمال اعيط بس صوتي مش طالع بيحاول يوصلى مش عارف هزيت راسى انى عايشه وبعدها بص لأخويا برعب بصيت عليه لاقيته مغمض عينه ومفيش نفس وكله دم اترعبت اكتر وبعدها بصيت لبابا لاقيته مغمض عينه حاولت اهزه وأشوف نبضه لاقيته مات فضلت قاعده مش عارفه اعمل حاجه وسني وقتها 17سنه كنت كبيره بصلهم لغايت مسمعت عربيات الإسعاف والبوليس وخرجوهم وانا الاخيره بس اخر حاجه فكراها وهما بيحطوا الملايه على وش بابا وماما ولكن اخويا كانوا بيحاولوا وبعد كده كل حاجه طلمت وصحيت لقيت نفسى فى مستشفي قمت زى المجنونه ادور على اهلي قالولي بابا وماما ماتوا ولكن اخويا كان فى ازازه دخلت فى جنبه ده غير الخبطه إلى فتحت رأسه ورجله الشمال كانت مكسوره منظره خلاني انهار اخده فى حضني لانه بيعيط من ساعه مافاق ولما شافني هدي وبعد كده جه عمي وجدي وجدتي وخالتوا وخالي من كلهم أهل ماما وبابا...استلموهم ودفناهم قرروا انى اعيش معاهم فى تركيا ولكن أهل بابا رفضوا وعيزنى اعيش فى مصر كان يوم مليان صراع وخناقات قمت وقفت قصدهم كلهم اني هعيش فى بيت بابا وأنه هيفضل مفتوح لاي حد واني هشتغل وأصرف على اخويا بس قالولي مين هيقعد معاه وانتى فى الشغل والدراسه قررت اخت ماما تقعد معايا فى مصر وتهتم بأخويا أتفقوا كلهم ومشيوا وبقيت أشتغل وعلى مصروف بابا إلى من الشغل بتاعه وخالتوا وأهل بابا وماما كان بيكفي واكتر كمان لحت ما كبر وبقي يقولي ماما وخالتي نانا....وبس هى دي حكايتي...
نظرت لهم وكانوا يبكوا بصمت ورأينا تمسح دموعها ولكن وجدت نفسها كانت تبكي بصمت...نظر لها قاسم بوجع على ما مرت به...
نظر أدهم لجلال ورفع حاجبه...ونظروا مكان الصوت وجدوا جلال يمسك مفرش الطاوله ويمسح دموعه ويبكي بصوت....كبت ندي ضحكتها....
"قاسم"بهدوء:مالك ياجلال ياحبيبي فى حاجه...بتعيط ليه يابابا قولي....
"جلال"ببكاء:نكتوا عليا اللهي ينكت عليكوا منكوا لله....اه يانا باني....ااااااه....
وظل يبكي...ضحك الجميع عليه....
"رانيا"بمكر:طب هى الساعه كام....
"أدهم":تمانيه ليه...
"رانيا":ايه رايكم نروح ملاهي....
"جلال"رفع رأسه سريعا:أنا جاي معاكوا....
"ندي"بضحك:ماشى ياكتكوته هتيجى معانا متخافيش...
"جلال":اتلمي يابت....
"أدهم":أنا موافق واضح جلال موافق وندي ورانيا طبعا صاحبه الفكره...مفضيلش غير قاسم و إيلا......هااا...
"قاسم":أنا شخصيا موافق ايه رايك....
"إيلا"بخجل:ا...مش عارفه والله...
"رانيا"برجاء:بليييز ارجوكي يالا...وافقي وافقي...
"إيلا":ماشى....
صرخوا بحماس....دخلت سيده بفزع ونظرت لهم وقفوا ونظروا لها بتسأل....
:فى ايه وقعتوا قلبي فى حاجه حصلت ردي يابنتي انتي كويسه ياإيلا ومروان كويس....
"إيلا':اه كويسين متخافيش دول صحابي إلى حكتلك عنهم....ودي بقي سيلفيا اخت ماما.....
"سيلفيا":اممم بقي انتوا إلى خليتوها تعيط صح واكيد انت قاسم....
نظر لها بحرج وكذلك هما....
"إيلا"بحرج:سيلفيا ارجوكي هما جم علشان يتأسفوا وعزموني علي ملاهي...
"سيلفيا":اممم بجد..يعني محدش فيهم ضايقك ....
"جلال":لا وحياتك يانانا ده حتى مروان بيحب قاسم اوى وهيجي معانا....مارو يامروااان....
وذهب من أمامهم ضحكوا عليه....
"أدهم"بهمس:ده عيل واطي....
"قاسم"بهمس:مش شورطك المهببه...
"رانيا"بهمس:ما خلاص بقى الله....
"قاسم"بهمس:انتي يابت انتى على طول بتدخلي إلى ملكيش فيه...
"أدهم"بهمس:ملكش دعوه بيها وكلمني...
"قاسم"بهمس:بلاش انت تتكلم بدل ما اقولك...
"ندي"بهمس:ونبى بلاش فضايح...
"قاسم"بهمس:ياشيخه اتنيلي بلاش انتي ده انتى اول القاعده فضحانا بلحيوان التاني ده إلى جري زى الفرخه وسبنا ...
كتم أدهم ضحكته وتذمرت ندي ومازالوا يتهامسون....
"سيلفيا"بهمس:هما بيتكلموا فى ايه...
"إيلا"بهمس:ملناش دعوه وركزي معايا انتي موافقه اروح...
"سيلفيا"بهمس:اه وخصوصا اني مطمنه عليكي معاهم وبذات قاسم...
"إيلا"بهمس: أشمعنا....
"سليفيا"بهمس:علشان حضرتك مش عايزه تشوفي وتسمعي صح خايفه مش كده...
"إيلا"بهمس:بس ياسيلفيا مش وقتك...
"سيلفيا":ماشى انتى حره....
انتهوا من كلامهم ونزلوا جميعهم ومروان معهم ويركب معهم ولكن يريد أن يركب مع قاسم أخذه قاسم وركبه معه وعلى رجله ويعلمه السواقه وكانت تجلس إيلا بجانبه تنظر لهم بابتسامه رقيقه وذهبوا إلى الملاهي...كان مروان منتمج مع قاسم بشده وحبه كثيرا قاسم وفرحت إيلا كثيرا وساعات ينتمج مع جلال لانه مجنون ويشعروا بأنه صغير نظر قاسم لها وجدها تنظر لأخيها ذهب لها وأخذها معه وتمشى خلفه وهو ممسك بيدها يركبون لعبه وتنظر له بأستغراب وكل لعبه يمسك يدها ولا يتركها وأشتري لها تبدوب فرحت كثيرا بها ثم أنتهوا من الألعاب....نظر لها بحب فنظرت له بأستغراب تقرب منها وقبل خديها نظرت له بصدمه...
"قاسم"بحب: بحبك مش عارف ازاى وامتى...بس اول مره احس بلشعور ده...أنا فعلا بحبك....
نظرت له بصدمه وظل ينظر لها وعلى رد فعلها مبتسم افاقوا من شرودهم على نداء رانيا لهم...أبتسم لها وذهب ظلت مكانها لم تعرف ما ستفعله ثم ذهبت خلفه....
"رانيا"بحماس:بجد ياجماعه اليوم كان تحفه..ولا ايه ياإيلا....
"إيلا":ها...اه كان حلو...يالا يامروان...
"مروان":لاء خليني مع قاسم شويه...
"إلا":لاء ويالا...على أذنكم ياجماعه....
"قاسم":أستني اوصلك...
"إيلا":لاء شكرا...
ثم ذهبت وتركتهم...نظروا لها باستغراب...
"رانيا":أنا هروح اوصلها....
"أدهم":طب أستني اجي معاكي...
"رانيا":لاء خليك انت...
ثم نظرت لقاسم فهم أدهم وشاور لها بتمام....
"ندي":هو ايه اللي حصل هى زعلت ولا ايه....ما كانت مبسوطه...
كاد يتكلم جلال ولكن قطعه...
"قاسم"بجمود:شكلها كده...يالا بينا...
حاول أدهم تكلم معه...
"قاسم":بعدين....مش دلوقتي...
وصلت رانيا إيلا وكانت تنزل ومعها مروان نائم....
"إيلا":شكرا يارانيا على توصيلا ديه واسفه لو ازعجتك.....ياريت متنسيش العزومه وخبريهم...
"رانيا":اكيد طبعا وبعدين احنا يعني مفيش شكر ولا أسف تمام...إيلا...
"أيلا"باهتمام:هممم....
"رانيا":هو فى حاجه زعلتك من قاسم...
"إيلا":بعدين هفهمك على كل حاجه....
"رانيا":على العموم ياريت متخسرهوش لانه بجد حاجه نادره جدا انك تلاقيها وهو الحب ركزى مع قاسم وهتلاقي نفسك هناك...فى قلبه صدقيني عمري ما كنت اصدق الحب من اول نظره لكن لما شافك لاقته واحد تاني خالص مش قاسم اللى نعرفه قاسم اللى نعرفه ميهمهوش بنت إذا بتعيط ولا لاء حتى ميتاسفيش ولو عملنا ايه واول مره تشوفه يضحك ومع مين بنت ويجرى وهو فرحا ومسك ايديها ويجبلها دبدوب ويقولها حاجه ويمشى وهو فرحا ياتري انت شايفه حاجه غير الحب...فكري فيها وابقي قوليلي فهمتي ايه...بااي...
ذهبت رانيا بسيارتها وظلت واقفه مكانها شارده ثم ذهبت لبيتها....."
"قمر":الله على الحب كملي يابنتي كملي.....
"كرم":مينفعش...
"علي":ليه ياخويا على راسك ريشه .كملى يابت ملكيش دعوه...
"خديجه":ياجماعه استنوا خلونا نفهم بس فى ايه...
"عمار":انتوا بتعملوا ايه هنا ده الفجر قرب يأذن...يالا كل واحد يطلع ينام....
نظروا له الجميع:حاااضر...
ذهب وتركهم...
نظر لهم كرم:فهمتوا ليه يابقر...
علي:خلاص ياعم فهمنا بلاش بس لسانك ده...
قمر:يالا تصبحوا على خير....
علي:خديني معاكي يابت....
ذهبوا إلى الداخل...
نظر كرم لخديجه نظرت بعيد عنه قام من مكانه ويمد يده لها نظرت له باستغراب وفهمت أنه يريد تمسك بيده لتقوم...لكنها وضعت ورده بيده وذهبت...احتضن الورده بحب كأنها شيئا ثمين من عزيزته ونظر ظلها بحب....
"كرم"بشوق:تصبحي على خير ياديچا قلبي..
ذهب وذهب الجميع الي غرفتهم......
"""""""""""""""""""""""""""""""""
أنت تقرأ
ظلم عاشق♡♕
Mystery / Thrillerأولاد وفتيات يحاولون إسعاد عم هم بعثور على حبيبته...عن طريق كتاب وليس أي كتاب بل هو زمن الذكريات...لم يروا ابتسامته من قبل لم يروا سعيد يرونه قاسي وبارد ومتعصب وصارم يريدون ان يروا سعيد وعندما علموا سبب الغموض والجمود طوال الوقت هى عشقه التى تركته ب...