»3«♕

167 3 0
                                    

دمع كرم على حب طفولته ثم تحول عينيه لسواد عندما علم ان جدته هى التى تسببت فى كل ذلك.. فنزل وهو يتوعد لها...
وجدها تجلس مع اصدقائها بنفس عمرها فذهب لها فأبتسمت له...
"بديعه": احب اقدملكوا حفيدي.. کْر..
قاطع كلامها بغضب" کْرمً": ممكن نتكلم على الانفراد. شويه..
"بديعه" بعدم فهم: طب عن اذنكوا...
ذهبت امامه وذهب خلفها....
"بديعه" بحنان: خير ياحبيبى ماله حفيدي الجميل...
"كرم": لو فعلا بتحبينى زى ما بتقولى ليه عايزة تأذينى وخلاص...
" بديعه"بصدمه: انا.... انا اذيك... ليه..
"كرم": امال ليه عايزة تبعدي. خديجه عنى ليه فهمينى...
" بديعه"بجديه: امم علشان كده متعصب بسبب واحده زى ديه...
"كرم": ومالها ديه بنت عمى وعارف انها محترمه ومتربيه معايا وفوق كل ده بعشقها فهمه يعنى ايه بعشقها... فيها ايه يخليكى تعملى فينا كده تبعدينى عنها ليه...
" بديعه": فيها انها مبتخلفش... ارتحت... ها برضوا عايزها...
كأن صندوق ثلج وقع على رأسه وينظر لها بعدم تصديق...
"بديعه" بسخريه: شوفت يعنى متنفعش حدا تتجوز... افهم انت بقى... هى اصلا متنفعش أنثى...
نظر لها وكأنه يحرقها مكانها لدرجه خافت من نظرته وكأنها بتنكمش على نفسها تخاف من الحريق يأتى اليها...
"كرم"بعيون كلصقر: برضوا هتجوزها...
" بديعه"بغضب: مش هتتجوزها... هتتجوز الى انا اختارهالك...
"كرم" بتحدي: ورينى ازاى هتوقفينى يابديعه هانم...
ذهب من امامها وابتسامه سخريه على وجهه وظلت هى تنظر حولها بغضب وتتواعد لخديجه...
وبدأ الاحتفال...
وكانت قمر سعيده وترقص بسعاده وكان على يتطلع عليها وسعيد بهذه المحنونه اما عن العشاق الذى يبعدهم الفراق كانت تجلس خديجه بجانب ملك وحزينه وينظر لها بحزن ولا يبعد عينه عليها منذ جلوسها فى الحفله..
وكان يقف عمار وياسر وأبوهم وينظرون لباب والاشتياق ينهش قلبهم...
حتى.. توقف الموسيقى على صوت قدم يأتى اليهم فرح عمار وياسر وسليم... عندما وجدوا قاسم يأتى بكل هدوء اليهم وكبرياء ويلبس بدله فخمه...
ثم حضن اخوته الذى ركضوا اليه كأن اطفال يركضوا على ابيهم بعد غياب وظلوا يدمعوا بسعاده غامرة مرت سنوات على عدم رؤيته له.. نظر لأبيه الذى يقف والدموع تنزل بقهره ذهب له ويقبل يده ثم حضنه واغمض عينه بقوه ويشم عطر ابيه الذى اشتاق له مثيرا...
جاءت بديعه تنظر له بصدمه ثم ذهبت له تحضنه لكن استقبلها بهدوء كأنه رأها منذ دقائق حزنت على ما فعله لكنها سعيده انها رأته... فرحت ملك وأيه كثيرا وسلموا عليه وجاءت قمر وعلى وكرم وخديجه ركضوا إليه حضنوا واحد وراء الثانى.. ما عدا خديجه. نظر لها قاسم فتح لها ذراعيه فذهبت الى حضنه وبكت كثيرا والذى اغمض عين كرم بقوه ويحاول ان لا يدمع واستغرب الكل ما عدا بديعه وأيه الذى تبكى عليها واستغربها كثيرا ياسر... لكن يعلم الجميع انها كانت تتعلق به كثيرا وكان يحبها كثيرا ويهتم بها كان يفعل اى شى من اجلها لانها الفتاه الاولى فى احفاد سالم... والذى نادته بابا وليس ابيها...
ابتسم قاسم على زمانها وطفولتها ثم قبل رأسها ويحضنها بقوه...
"قاسم" بمرح: ايه يابت فى ايه الناس تقول علينا متجوزين.. مش عم وابنه اخوه...
ضحكت خديجه وسط دموعها...
"خديجه" بتمسح دموعها: لسه فاكر وانا صغيره انت جوزى انا وهى لاء...
ضحك الجميع وابتسم قاسم ثم شرد فى الماضى وذهبت الابتسامه وتحولت عينه كلصقر.... فلاحظ ذلك الجميع فربط سالم على كتفيه... نظر له ثم ذهب من امامهم...
"قاسم"بخشونه: يالا علشان الناس بتبص علينا...
وذهبوا الى الحفله...
واحتفلوا بعيد ميلاد قمر وكان يوم سعيد بلنسبه لها وبعد طفوا الشمع ذهبوا الجميع لحافه الرقص هادئه وكان يذهبون للرقص كان ياسر وايه يرقصون وملك وعمار كذلك وجميع الضيوف اخذ على الاذن من عمار ان يرقص مع قمر فوافق بعد عناد طويل فأخذ يرقص معها وكانت تنظر خديجه لهم بحزن بعيد عن كرم الذى ينظر لها بحزن ويشرب ما حرمه الله فهذه اول مره بحياته يشربها....
اما قاسم الذى كان يجلس بعيد بكل غرور وينظر لهم ثم شرد بعالمه. حتى نظر لكرم الذى يشرب وينظر لخديجه ابتسم بسخريه ثم تلاشت لجديه قام من مكانه بهدوء وذهب له...
ظل يشرب نظر بجانبه عندما احس بيد على كتفه ونظرات كاد تخنقه من الغضب.. وكان قاسم ابتسم كرم بسخريه... مسكه قاسم من ذراعيه وذهب به بعيد عن الحفله تحت انظار سالم وبديعه.ثم ذهبوا خلفه.... دخل قاسم المكتب دفعه بقوه كاد يقع كرم لولا سند على المكتب ثم مسكه قاسم من لياقه جاكت كرم وينظر له بغضب...
" قاسم"بغضب وجهوور: تقدر تقولى الى بتعمله ده صح.... شايف ده صح... انطططططق....
"كرم" بسكر: عادى يعنى مبقيتش. فارقه... الحاجه الوحيده الى مخليه قلبى ينبض رفضانى تخيل انت بقى حتى لو رجعنا لبعض واتجوزنا مش هقدر اخلف منها....
"قاسم" بعصبيه ويهزه بقوه: ولو ياأخي ده يخليك تسكر مفكرتيش ف...
قاطعه "كرم"بصوت عالى ودموع: خديجه مبتخلفش يعنى لو فضلنا مع بعض مش هقدر اشوف حد منها ومنى... انا عايز اتجوزها بس نفسى حده منها.. حد من حبنا...
جلس مكانه بمفوضويه على الارض وظل يبكى كطفل نظر له قاسم بصدمه... ونزل مستواه...
" قاسم"بعدم استيعاب: ايه الى انت بتقوله ده... اكيد مش صحيح...
"كرم" بضحك سخرى: روح اسال سيده القصر الى مخليه عيشه الواحد تقرف روح اسال امها روح اسالها شخصيا.. وانت تعرف... تحب تعرف كمان ايه الى بيحصل من ساعت ما روحت... اقولك انا.... طول الوقت بتهين امى ومرات عمى وخديجه وقمر بتهينهم بطريقه بشعه بتتهمهم. حتى بلسرقه والانانيه لدرجه طنط. ملك كانت هتسيب البيت طبعا عمى عمار مستحملش الى عملته وكانوا هيسيب البيت امبارح بس لولا جدو اخترع حجه حفله قمر انهارده كان زمنهم راحوا علشان كده بابا وعمى اتصلوا بيك على اساس حفله قمر بس عايزينك تحل المشكله بس مش ده اساس المكالمه انت وحشتهم اووى و وحشتنا احنا كمان ليه بعيد عننا كل ده...
نظر له كرم بدموع وحضنه كانه طفل يحضن ابيه...
"كرم" بدموع: انت كنت ابونا كلنا مفيش حفيد مقلكش يابابا انت اكتر واحد حنين علينا ازاى بقيت جبرود اوى كده...
حضنه"قاسم" بقوه وهو ينظر امامه بشرود: انا مبقسيش كده لوحدي الزمن هو الى خلانى قاسى ومعنديش رحمه انتوا الحاجه الوحيده الى مغليانى عايش وفى نقطه رحمه وحب.. الى رحمته ودفنته من زمان...
نظر له كرم بأستغراب....
دخل سالم وبديعه بقلق عندما وجدوا قاسم ياخذ كرم بغضب...
"سالم" بقلق: فى ايه يابنى تيه الى خلاكوا تدخلوا وما شكلك كده ياكرم...
"بديعه" بخوف: فى ايه.. ايه الى خلاكوا تخرجوا وكان شكلك متعصب ليه ياقاسم...
"قاسم" بسخريه: كرم بيه كان سكران.. فحبيت افوقه...
شهقت بديعه وضعت يدها على فمها من الصدمه... نظر له سالم بغضب وكان سيذهب له حتى وقفه. قاسم بأشاره من يده...
"قاسم" بهدوء: كل الى انتوا هتعملوا انا عملته وزياده كفايه وانا عتبته مش الكل هيبقى عليه... روح انت ياكرم فوق كده وانزل يالا الحفله علشان الناس...
قام كرم توقف عندما مسكه قاسم وحضنه ثانيا..وينظر امامه بشرود ثم تكلم فى أذنه...
"قاسم"بخشونه: لو عايز خديجه بجد اخفر وعافر علشانها ده الحب الحقيقى حب الى يستاهل تضحيه بجد... مش اى حب مزيف.. وانا فى معاك فى ضهرك...
ابتسم كرم قبل قاسم راسه ويطبطب على كتفه.." قاسم": يالا حضرة الظابط روح شوف شغلك...
غمزه قاسم وذهب كرم بسعاده لقد اعطه شجاعه وحماس من جديد....
كانت ستخرج بديعه حتى توقفت نداه ابنها بحده...
"قاسم" بحده: بديعه هانم... عايزين نتكلم شويه وحضرتك كمان يابابا... اتفضلوا قعدوا..
خاف كثيرا سالم من الماضى ينكشف اما بديعه خائفه من عتاب ابنها لها... جلسوا وجلس قاسم على راس المكتب... ويضع اصابعه عند راسه وينظر لهم...
"قاسم" بهدوء قاتل: اممم.... ندخل المفيد بقى صح...
"بديعه" بخوف: قول ياحبيبى فى ايه...
"قاسم": حبيبك اممم حبيبك صح.... اقدر افهم ايه الى حضرتك بتعمليه فى العيله ده... ممكن تفهمينى..
" سالم"بغضب: انت هتعاتب امك... والله عال يجي عيل من عيالى فاكر نفسه كبر وكمان يعاتبنا... والله اخر زمن...
"قاسم" بغضب ويضرب يده على المكتب: من حقى.. من حقى اعاتب لما ام وسيده المجتمع تهين مراتات ولادها بلشكل ده يبقى من حقى لما كلهم يستنجدوا بيا والكبير موجود يبقى من حقى ياأستاذ سالم ولا لاء.... ايه سكت يعنى... ولا الزمن خلاك مش عارف تتكلم...
شهقت بديعه عندما قام سالم صفع قاسم نظر له قاسم بجمود.... ولم يتحرك من مكانه...
"قاسم"وعيونه تحرق الكون: من حقى اعاتبك لما اب يساوم مرات ابنه ويهدتتها علشان تبعد عن ابنه مع انه عارف انه بيعشقها واهى قتلتنى وموتت نفسها... ارتحتتت...
قالها بصوت جهوورى وسط نظرات سالم المصدوم ان الماضى قد انكشف...
" قاسم": ارتحت لما بعدها عنى....
رفع يده وقطع قميصه وظهرت علامه فوق قلبه وعلامه دائريه من رصاصه التى اخترقت ودفنت وعمقت بداخل الزمن ويضرب بيده على الجرح بقسوه وقوه......
"قاسم" بغضب: واهى سابتلى تذكيره حلوه منها... مش قادر انسى على عملته انت وبديعه هانم.  مش قادر اصدق الى انتوا عملتوا فيا كده... وهى زى الغبيه راحت تسمع كلامكم علشانه... عمرى ما هسامحكم...
"بديعه" بدموع وتحاول تحضنه: ابنى انا مكنش قصدى...
"قاسم"بجبرود: ابعدي واياكى تقربى منى انا لا ابنك ولا انتى امى...
ونفض يدها بعيد عنه وخرج قاسم من المكتب بغضب وقفل الباب بقوه جعلهم ينتفضوا من مكانهم جلست تبكى وجلس سالم مقهور على ما فعله...
خرج قاسم من المكتب غاضب فوجد اخواته واقفين وينظرون له بقلق.. فذهب حضنهم..
" قاسم"بأبتسامه: يالا يارجاله علشان نمشى وتيجوا قصرى الى هو قصركم انتم كمان ومش عايز نقاش مستانيكوا بره...
ذهب قبل الرد عليه نظروا لبعضهم وذهبوا لغرفتهم ليأخذوا الشنط ليذهبوا..
دخلت قمر مكتب جدها كان يجلس بمفرده...
شاور لها تجلس فجلست فظل صامت لبضع دقائق. طويله وظلت تنظى له بأستغراب...
"قمر" بأستغراب: مالك ياأبو عمار هو حد قطع لسانك ولا أيه....
نظر لها بجديه فهذه اول مره لا يضحك على كلامها فلواضح الموضوع جد... صمتت حتى سمعت دق الباب ثم دخل على وكرم وخديجه.. فنظرت قمر له بأستغراب...
جلسوا جميعهم ولم يفهموا ما يحدث...
****************************
صلى على حبيبنا محمد...✨🌼

ظلم عاشق♡♕حيث تعيش القصص. اكتشف الآن