"11.."

94 3 0
                                    

ذهب قاسم الي القصر فى منتصف الليل هو وإخوته بعد ليله طويله مليئه بلسعاده....يدخلون وهم يضحكون مع بعضهم...
"عمار"بضحك:لاء ولا شفت مروان عمل ايه فى حلال كان مسخره....
"أسر"بضحك:اه يلهوي...هااهاها...
ظلوا يضحكوا حتي نظر قاسم أمامه وتلاشت ضحكته إلى برود...نظروا له باستغراب فانظروا أمامهم وجدوا سالم وبديعه ينتظرونهم....
"سالم":اهلا للأساتذة اللي جاين متأخر وبربطه المعلم والباشا اللي مفروض عارف ان خطيبته جايه انهارده تقوم تكسفنا كده...أما اوريكوا مبقاش أنا سالم....
"بديعه":لاء الاساتذه خلاص كبروا علينا....
"عمار":حاشا لله....محدش قال كده كل إلى فى الموضوع احنا لا بنات علشان تغصبونا على حاجه احنا مش عايزينها ومش هتجوز اللى على مزاجوا....هتجوز بنت اللي بحبها....
"سالم":والله عال هتمشي على رأي اخوك...
"قاسم":أنا وعمار هنتجوز نفس اليوم وهو يوم تكريمي عايزين تيجوا اهلا وسهلا...وبلمره تعرفوا علي أيه خطيبه أسر ومراتتنا إن شاء الله..تصبحوا على خير....
كان يذهب قاسم لولا وقفته بديعه....
"بديعه":ايه الخاتم اللي فى ايدك ده...
"قاسم":كان خطوبتي على البنت اللي بحبها...
وقف سالم بغضب ويمسكه من بدلته بقوه ويهزه بعنف...
"سالم":أنا ميتلويش دراعي ياقاسم....
"قاسم"بتحدي:ولا أنا ياسالم بيه...
"سالم":أنا ابوك مش مديرك...
"قاسم":اما نشوف انك ابويا ولا مديري....
"سالم:يعني ايه...
"قاسم":يعني لو ابويا بجد اقف جنبي فى جوازتي وخليك انت وكيل العروسه خليك انت ابوها اللي هيقف فى وشي لما ازعلها خليك انت سالم اللي معروف بلطيبه والحنيه والسند أنا مش عارف بديعه وزتك على ايه...
"بديعه":اخرس ياحيوان ما أنا مش هسكت طول ما هتتجوز الجربوعه  ديه....
"قاسم":ياريت منتكلمش على الجرابيع يابديعه هانم...
"سالم":طب اعمل حساب ابوك اللى واقف قدامك...
"بديعه":عمرك ما قولتلي ياماما ايه بديعه هانم انت أبني...
"قاسم"بضحك:ماما.....ياحبيبتي...لما اقولها سعتها تستحقي كلمه ام لكن انتي لا يمكن تستحقيها الام لما بتشوف ابنها سعيد تعمل اي حاجه علشان يفضل سعيد وهو اني اكون مع إيلا وبس....تصبحوا على خير...
ذهب قاسم وعمار وأسر خلفه إلى جناحهم...
"بديعه":عجبك كده أنا مش هسكت على البنت ديه تدخل فى عيله الجبالي....
"سالم"بتفكير:سيبي الموضوع ده عليا مش هيلحق يتجوزها....
وجاء اليوم المشؤوم......ويوم سعيد بلسبه لسالم وبديعه....
كان يقف قاسم امام مرأته ويعدل فى بدلته..دخل عمار ويلبس بدله مثله...وكذلك يدخل أسر ويحاول يقفوا أما المرأه نظر لهم بغيظ وهما يخبطون فيه ويحاولون نظر للمراه...
"قاسم"بغيظ:فى ايه انتوا الاتنين مش عندكم مرايه فى الجناح ولا ايه...يالا غوروا....
"أسر":اهدي ياحبيبي بس انت متعصب ليه ده حتي يوم تكريمك وفرحك يعني الفرحه فرحتين...ولا انت قلقان والله وعشت وشوفتك قاسم الجبالي خايف...
"قاسم":انت ياحيوان جاي تشمت فيا ياجذمه اطلع بره ياحيوان...
خرج أسر سريعا نظر له عمار وربط على كتفه ويبتسم له....ينظر قاسم للمرأه ويحاول ربط الكرافته ولم يعرف ويده ترتعش ومتوتر....
"عمار":أوعي تكون متوتر علشان الفرح زى الواد ده بيقول شرفنا كده...
نظر له بحده فكبت عمار ضحكته...
"عمار": خلاص خلاص بهزر بحاول افك توترك ده شويه...وبعدين أنا فرحي انهارده مش متوتر خالص...
ومازال يحاول يربط الكرفته بعده عمار ويربط له كرفتته ينظر له قاسم....
"عمار":خايف من ايه...
"قاسم"بتنهيده:مش عارف قلبي وجعني اوي حاسس بحاجه وحشه هتحصل مش عارف ليه وازاى وانتي وايه الي هيحصل بس خايف على إيلا...
"عمار":أوعي يكون كلام ابوك وامك أثروا عليك...أنا خلصت...
"قاسم"وهو ينظر للمراه:مش حكايه كده خالص ولا فرق معايا بس قلبي وجعني اوي مش عارف....
يتنهد بقوه ويخاف كثيرا حضنه عمار ويحاول تهدأته...
"عمار":طب يالا ننزل علشان زمان التكريم بداء وملك والشله كلهم مستنينا...
خرجوا وذهبوا إلى الحفله تكريم الطلبه المتفوقه....ويقف جميع الشله ينتظروهم...خرج عمار من سيارته وذهب لملك ويقبل رأسها ونزل أسر ويذهب ل أيه خطيبته ويقف بجانبها نزل قاسم وينظر لشلته ولم يجد إيلاء بل يوجد مروان مع جلال الذى ركض له وحمله قاسم على كتفه ولكن قلبه يؤلمه كثيرا ولم يجد إيلاء....
"سيلفيا":العريس بيدور على ايه...
"قاسم"بقلق:هى إيلا فين...
"ملك":كلمتها وقالتلي أنها لسه مخسيتش مكياج وجايه متخافش هى كويسه حتي كلمها...
"قاسم"بخوف:بكلمها من الصبح مقفول...
"أدهم":طب كلمها من تليفون الارضي...
"رانيا":ايه ياجماعه الموضوع مش محتاج الخوف ده كله....
"ندي":طب ياجماعه يالا علشان التكريم بدأ...
وذهبوا الجميع وينظر لهم قاسم وينظر خلفه على أمل أن تأتي ولم تأتي فنظر فى سعته ونظر لمروان الذى يحمله بيده ثم ذهب للداخل...
:وتكرم الطالب المتفوق وعلى اولى جمهوريه الاستاذ قاسم سالم الجبالي....
صفق الجميع له ويطلع على المسرح ويتصنع الابتسامه أمامهم...ويصفقون أصدقائه بشده وفرحت وأخواته...أخذ الشهاده والجائزه ويقف على المسرح يصورونه وكذلك الصحفين فأنه ابن الجبالي المشهور برجل أعمال للشركات كبيره فى العالم....فطلب منه المدير يتكلم....مسك الميكروفون ويتكلم بخوف ويرتعش ولكن يتماسك ...
"قاسم":قالوا فى ماقوله بتقول وراء كل رجل نجاح أمراه عظيمه وفعلا وراء نجاحي ربنا سبحانه وتعالي ثم خطيبتي وانهارده هنتجوز إن شاء الله وبقولها اني بعشقك عمري ما كنت اتصور اني اوصل لحد بحبه بلشكل ده وانا مبسوط وبحمد ربنا بعدلي هديه جميله ديه وبقوله هحافظ على الهديه ديه وشكرا....
ونزل من المسرح ويصفقون له....
وخرجوا من الحفله..ويقفون بلخارج ولكنه لم يجدها....بداء القلق ينهش قلبه بطريقه لا توصف...
"قاسم"بقلق:ملك رني عليها....
"ملك"بخوف:حاضر...
مسكت هاتفها وترن عليها يمشي قاسم ذهابا ويابا يربط أدهم وعمار على كتفه ويدعون رانيا وندي وأيه بأن يعدي اليوم على خير وتكون سليمه...
"ملك"بلهفه:الو إيلا....
ذهب قاسم سريعا مسك الهاتف ويتكلم بلهفه وخوف...
"قاسم"بتوتر:إيلاء انتي كويسه انتي فين كل ده انا اتكرمت وانتي لسه مجتيش انتي فين...ما تقولي حاجه...خلاص هاجي اقعد واستناكي...طب اجي اخدك...طب ماشى هنستناكي هناك...خلي بالك من نفسك....
وقفل الهاتف وينظر له بخوف ويضغط عليه بقوه وقلبه لا يتوقف عن نخزته ولا ألمه....
وذهبوا إلى مكتب المأذون وينتظرون أكثر من ساعتين....ينظر فى ساعته وينتظرون بفارغ الصبر...
"قاسم":لاء كده كتير فى حاجه...أنا مش قادر أستني...
"عمار":استني بس نص ساعه كمان اصبر...
"رانيا":على فكره البيوتي سنتر بتقعد اكتر من كده...
"جلال":طب اكتب انت ياعمار عقبال ما هي تيجي...
"عمار":لاء قاسم الاول ..
"المأذون":ياجماعه الله يرضي عنكم ورايا اشغال تانيه اسرعوا من فضلكم....
"أدهم":طب استني بس نص ساعه...
"قاسم":لاء اكتب انت ياعمار وهى لما تيجي هكتب أنا كمان....
"جلال":يالا ياعمار....علشان أنا كمان هكتب....
"أدهم":وانا بعديك ياجلال....
"أسر":ايه ده اشمعنا وانا بعديك ياولا ياأدهم...
"سيلفيا"بضحك:ربنا يهنيكوا....
تم كتب كتاب..."عمار؛ملك"
"جلال؛ندي"......"أدهم؛رانيا"..."أسر؛أيه"....
"سيلفيا" تزغرط:لولولولوى....مبروك ياعيال...
"عمار":الله يبارك فيكي...
"أدهم":ردت عليك ياقاسم....
"قاسم":لاء مش هستني اكتر من كده هنا هروحلها...
ركض من مكتب المأذون وينزل تحت وينزلون خلفه سريعا وكان يفتح باب السياره ولكن توقف عندما رن هاتفه...فوجدها هى...
"قاسم"بلهفه:إيلا...انتي كويسه...انتي فين..كتبنا الكتاب الواد عمار وكلهم كمان مفضيلش غيرنا.....طب ماشى انا جاي...
"أدهم":قالتلك ايه...
"قاسم":قالتلي خدني من المكان اللى هتبعده على المسدج...
"عمار":خلاص هنيجي معاك...
ركب الجميع بسيارتهم وذهبوا خلفه كان معه فى سيارته عمار وادهم ورانيا وملك...وسياره أسر كان جلال وندي وايه وسيلفيا....
"أدهم"باستغراب:ايه المكان ده...
"عمار":هو احنا فوق جبل ياجماعه ولا ايه...
"قاسم"باستغراب:مش عارف ياجماعه هى إلى بعتت العنوان فى الرساله ربنا يستر هنعرف فى الاخر...
وذهبوا بمكان عالي مثيل الجبل عندما تنظر منه تري جميع المدن حولك وقف قاسم عندما وجدها بفستان رقيق وبسيط تقف على حافه الجبل فنزل قاسم بفزع....
"قاسم"بفزع وجهوور:إيلااااااااااا......
"""""""""""""""""""""""""""""""""
       🌠  داليدا الصوفي ✨

ظلم عاشق♡♕حيث تعيش القصص. اكتشف الآن