فى صباح جديد... أستيقظ الجميع بنشاط جميل ف اليوم ستصبح جميلتهم عمر جديد...
فى غرفه قمر " دخلت خديجه بحماس وتمشى على طرف أقداميها ثم ذهب لفراش قمر التى تعمق فى النوم مالت على أذنيها وصرخت بقوة..: قمررررر...
فزعت قمر من مكانها وظلت تنظر الغرفه بصدمه ثم لاحظت ضحك خديجه عليها غضبت قامت تجرى خلفها جريت خديجه بسعاده حتى ذهبت الحديقه وتتنفس بصعوبه وتنظر خلف الشجرة حتى أحست بأطراف اصابع تخبط على كتفها نظرت خلفها برعب وكادت تصرخ حتى وضع يده على فمها وعيونه قد تحرقها...
عند قمر تنزل على السلالم وهى تسب لخديجه حتى توقفت عندما رأت ان القصر فى حاله هرج ومرج وكانت مرت عمتها تطلب منهم االعمل سريعا نزلت لها قمر ثم قبلتها من خديها بسعاده...
"قمر"وتحضنها بقوه: صبا الفل لأحلى أيه فى الدنيا...
" أيه": صباح النور لأحلى قموره كل سنه وانتى طيبه ياحبيبتى...
"قمر": وانتى طيبه ياروحى... اه صحيح شوفتى بنتك عملت ايه فيا الصبح...
" أيه"بضحك: طب اعمل ايه فيكوا يعنى لو فضلنا نصحيكى من هنا لصبح مش هتصحى حتى لو الدنيا اتهدتت...
"قمر" بعبوس: يعنى انتى الى خلتيها تصحينى كده...
"أيه" بضحك وتمسك خدها: لا ياحبيبت قلبى انتى ديه امك الى خليتها تصحيكى كده علشان تقومى وتجهزى نفسك وسيبك من خديجه واتطلعى يالا وبطلى لعب...
"قمر"بعبوس: هو انا عيله صغيرة...
" ايه"بضحك: يالا يابكاشه من هنا... اه صحيح هى فين خديجه....
__________________
عند خديجه فى الحديقه...
يكمم فمها وينظر لها بغضب...
لمست يده وتنزلها من عند فمها واستجاب لها بسبب رقتها ولكن مازال ينظر لها...
"خديجه": ممكن تفهمنى انت ايه الى خلاك تيجى ورايا وتمسكنى كده مش عيب كده ياحضرة الظابط...
"كرم" بجز على أسنانه: سيبك من ده كله انتى ازاى تجرى كده قدام العمال هنا...
"خديجه": خلاص اسفه مش قصدى مأخديش بالى ومتقفلش يومى من اوله.. اتفقنا ياحضرة الظابط...
اعطى لها تحيه عسكريه" كرم": أمرك يافندم..
ضحكت عليه وظل يضحك معها...
توقفوا حتى سمعوا صوت امها شهقت خديجه..
"خديجه": شوفت قلتلك مليون مره بلاش نتقابل بلمنظر ده هيفتكروا غلط بطل تلحقنى..
كاد يتحدث لكنها ذهبت... وضع يده على شعرة وينفخ بقوه... حتى ربط على كتفه..
نظر خلفه كرم حتى وجد ابيه" عمار"...
"عمار": بلاش شغل عسكر وحراميه ده ودخلها القفص على طول...
ضحك كرم وابتسم عمار وحضنه...
ذهبت خديجه بغضب من الذى يفعله حتى وجدتت والدتها امامها وتضع يدها عند وستها وتنظر لها بغضب...
" خديجه"بخوف: فى حاجه ياماما...
"أيه"برفع حاجب: هو فى بس كتير وانا ساكته.. تعالى معايا...
اخذتها من يدها ودخلت بها الغرفه وقفلت الباب...
" أيه": تقدرى تقوليلى الوقفه ديه حاجه كويسه ولا لاء...
"خديجه" بحرج: لاء مش حاجه كويسه...
"أيه": تقدرى تقوليلى لو كنتى مكانى وشفتى بنتك بلمنظر ده وكمان ده غير كلام ستك الى لسه سمعاه قبل ما انده عليكى الى كان عامل زى السكاكين بتقطع فيا طبعا معرفتيش ارد عليها ما هى عندها. حق تقدرى تقوليلى الدين والتربيه بيقول كده ولو كنتى مكانى كنتى هتعملى ايه.. ما تردى...
" خديجه"بدموع: كنت بهتلتها طبعا وبذات بعد الى حصل من تاتا ولا الدين يقول كده ولا التربيه بتقول كده بس الثقه بتقول انى عمرى ما هعمل حاجه زى كده وانكوا مربينى احسن تربيه... وعمرى ما هقبل اعمل كده...
"أيه": ومين قالك انى مش واثقه فيكى.. بس فى فرق بين الناس وانا.. هما مش هيصدقوا غير الى بيشوفوا وبصراحه الواقفه يتقال عنها كتير... ياريت على قد ما تقدرى تبعدى عنه سمعه ولا لاء...
" خديجه"ببكاء: حاضر...
"أيه" بهدوء وتربط على كتفيها: خديجه انا وانتى عارفين انه مينفعش تتجوزى كرم ولا حتى غيره..
انهارت خديجه وقعت على رجليها وضعت يدها على وجهها وظلت تبكى بقهره نزلت ايه مستواها وتربط على كتفها بدموع...
"ايه": اهدي ياحبيبتى هيجى الى يحبك علشان روحك مش علشان يخلف وبس...
ظلت تبكى مع بنتها حتى فتح الباب نظروا بصدمه ثم نظروا لبعض وقفت ملك تربط يدها ببعضهم وتنظر لهم بغموض مسحت ايه دموعها... وقامت هى وخديجه...
" ملك"بغموض: خلفه ايه الى بتتكلمى عنها ياأيه...
"أيه" وهى تحاول ترسم الابتسامه: لاء مفيش حاجه ياروحى.. يالا علشان نشوف عملوا ايه فى ديكور الحفله...
وكانت تذهب ايه حتى مسكتها ملك من يدها بقوه...
"ملك"بنظر لها: فى ايه ياأيه...
" ايه": مفيش حاجه...
تركتها ملك وفتحت الباب خديجه وخلفها أيه...
"ملك"وتنظر لخديجه: هو انتى فكرة إن ابنى هيحبك او عايزك علشان خلفه بس تبقوا غلطانين... كرم روحه متعلقه فيكي ياخديجه...
اغمضت عينها بقوه والدموع تنهمر على خدها.......
" ملك": ابنى بيعمل حاجات ولا كأنه مراهق وبيحب يعمل حاجات كان من المستحيل يعملها علشان نفسه بس بيعملها علشانها انا عمرى ما شفته بيحب كده ولا حتى نظراته ليها كده ولا حتى الضحكه والابتسامه بيبقوا من قلبه كده... انا بشوفكوا مع بعض على طول وعارفه ان ابنى هو الى بيعمل اى حاجه علشان يعرف يشوفك وانتى الى بترفضى وده بيخليه يتعلق بيكى اكتر ابنى عنيد لو بعدي خطوه هيقرب عشر خطوات ياريت تفكرى انا عارفه هيبقى عايز يخلف بس مش علشانه لاء علشان عايز يشوف حته منك ومنه.. فهمتى بلاش تبعدي لان الحب الحقيقى بيجى مرة فى العمر ولو ضاع مش بيرجع... وانا وانتى ياأيه فهمين ده كويس واقرب حد لينا قصته لسه معلمه معاه... يالا علشان تلحقوا تظبطوا نفسكوا...
ذهبت ملك من جانبهم نظرت لها خديجه بدموع ثم لأمها...
"أيه": اياكى ياخديجه تفكرى فى كلامها وهيجى اليوم هيقولك عايز اخلف ولا فاكرة ان جدتك هتسيبك فى حالك لما تعرف انك مبتخلفيش بسبب الحادثه الزفته ديه وهيتجوز عليكى من كتر الزن ومع انه بيحبك لاء مع انه بيموت فيكى... لو بتحبيه بجد متظلمهوش معاكى...
ذهبت ايه وظلت واقفه خديجه والدموع لا تريد التوقف وتفكر فى كلامها وتطلع من الغرفه وتذهب ببطء وشرود والدموع تنزل بقهره وتذهب غرفتها حتى وجدت قمر امام المرئا وتنظر لنفسها بحماس... وتنظر لخديجه وتتكلم معها.. لكنها بعالم اخر حتى هزتها قمر وتنظر لها بقلق...
" قمر"بقلق وتمسح. دموعها..: مالك بتعيطى ليه ياروحي ايه الى حصل... قولى ياديچا... مين مزعلك... اوعى يكون الواد كرم...
نظرت لها خديجه ثم مسحت دموعها وتحاول ان لا تبكى وترسم الابتسامه...
"خديجه"وتكتم البكاء: لاء ياحبيبتى محدش مزعلنى زى ما انتى عارفه اننا هنمشى من هنا وكل واحد هيرجع بيته وبيتنا بعيد عنكوا فمش هنشوف بعض زى الاول...
"قمر": على العموم هعمل نفسى مصدقاكى مع انى عارفه انها حاجه تانيه بس هعديها لانك اقنعتينى.. وكمان هنشوف بعض اكتر مت الاول وبطلى نكد بقى انهارده عيد ميلادى يافقريه هانم...
ضحكت خديجه بين دموعها قبلت قمر خدها وذهبت.. وذهبت الابتسامه من وجه خديجه وجلست على الفراش ونامت وتمسك المخده تحضنها وتبكى بقهره....
وبعد ساعات جاء«عمار؛؛ااسر؛؛ كرم؛؛ على»..
وكل واحد ذهب غرفته ليجهزوا للحفله...
وها قد جاء الرجال والنساء وبداء الاحتفال فاخم.. فى غرفه قمر... دخلت خديجه بوجه شاحب وحزين ورسمت الابتسامه...
" خديجه"بأبتسامه مزيفه: ايه القمر ده...
"قمر" بسعاده: حبيبتى انتى الى قمر انا بجد فرحانه...
"خديجه": طب يالا انزلى علشان الناس جد تحت وانا هظبط الميك أب...
" قمر"قبلتها من خدها: ماشى ياحبيبتى مستنياكى تحت اوعى تتأخري.. باى..
ذهبت بسعاده...
جلست مكانها والدموع لل تتركها ثم احست بيد على كتفها فنظرت لخلفها وجدتت كرم...
"كرم" بقلق: ايه العياط ده كله فيكى ايه... قولى ياحبيبتى انا جنبك متخفيش..
"خديجه"بتمسح دموعها: لو سمحت ابعد عنى..
"كرم": هو حد شفنا امبارح... هو انا السبب الى انتى فيه...
" خديجه"بتصنع الغضب: اه انت لو تبطل تقرب منى وتنطلى فى كل حته مكنش كل ده حصل... مكنيتش جدتك اتكلمت عليا بطريقه وحشه..
"كرم" بحزن: انا اسف معرفش انى سبب كل حاجه بتحصلك وحشه صدقينى مش قصدى اعمل حاجه زى كده مش بحب ازعلك لما بصدق الاقيكى مبسوطه....
"خديجه": ياريت مناش دعوة ببعض كل واحد فى حاله..
" كرم"بعدم تصديق: يعنى ايه كل واحد فى حاله..
"خديجه": يعنى كل الى بينا اننا ولاد عم وبس..ولو سمحت متقربش منى تانى.. بعد اذنك..
لم تعطيه فرصه وذهبت سريعا قبل دموعها تنزل امامه...
***********************
صلى على حبيبنا محمد 🌺
_دٍأّلَيِّدٍأّ أّلَصّـوٌفُـيِّ♡_
" ظُلَمً عٌأّشُـقُ♕"
"" "" "" "" "" "" "" "" "" ""
أنت تقرأ
ظلم عاشق♡♕
غموض / إثارةأولاد وفتيات يحاولون إسعاد عم هم بعثور على حبيبته...عن طريق كتاب وليس أي كتاب بل هو زمن الذكريات...لم يروا ابتسامته من قبل لم يروا سعيد يرونه قاسي وبارد ومتعصب وصارم يريدون ان يروا سعيد وعندما علموا سبب الغموض والجمود طوال الوقت هى عشقه التى تركته ب...