فى الصباح يوم جديد....
كان يجلس قاسم وياكل ويجلسون اخواته وياكلون وكان يوجد"علي..كرم..قمر.."...وكانت خديجه تنزل على السلم....
"خديجه":صباح الخير للجميع...
"ملك"بأبتسامه:صباح القمر ياقمر أنتي...ايه جاهزه...
"خديجه"باستغراب: جاهزه على ايه هو احنا هنروح فى حته....
نكز عمار ملك نظرت له باستغراب..
"ملك":ايه خلاص معرفش ياعمار الله....
"قمر":هو فى ايه هى خديجه رايحه فين ياماما....
ينظر لهم كرم بأستغراب....ينظر لهم قاسم بهدوء....
"قاسم":صباح الفل لأحلي خديجه فى الدنيا ديه كلها....
"قمر":ياسلام ياسي ياقاسم واحنا ايه....
"عمار"بحده:بنت عيب كده احترمي عمك ...
"قاسم"بأبتسامه: سيبها ياعمار ديه بنتي أشمعني باعني بتقولك ياعمار وانا لاء أسكت انت خليك فى حالك...قولي ياحبيبتي اللي انتي عايزه...محدش فيكوا يقولي ياعمي....أسمي قاسم أو بابا أو دلعوني معنديش مانع أنا بفرح لما بسمع أسمي منكم بحس انكم صحابي مش ولاد أخواتي فهمتوا...
"علي"بتحيه عسكريه: تمام ياقاسم ..
"قمر"بتحيه هى ايضا:تحيه لقاسوما حبيبنا....
"كرم"بابتسامه وتحيه: أحلي صديق فى العمر....
نظر قاسم لخديجه:وانتي ياديچا....
"خديجه"بدموع:أجمل أخ....
حضنته وقامت قمر وكرم وعلي حضنوا قاسم وفرح عمار وأسر.....
"قاسم"بضحك: خلاص كفايه هطفس كده....
خرجوا من أحضانه...
"كرم":بعد الشر عنك ياصاحبي...
"قاسم":خلي بالكم من نفسكم ياكرم...
"كرم":متخافش وبعدين ايه ملقناش شغل يعني لسه قاعدين على قلبك...
"قاسم"بضحك:موافق بس شهلوا شويه...يالا ياملك معاد الدكتوره قرب....وابقي وصلهم ياكرم متسبهمش...
"كرم"بأستغراب:اكيد طبعا بس ممكن اعرف فى ايه ودكتوره ايه...ماما انتي كويسه...
"ملك"بابتسامه:أنا ياحبيبي كويسه بس احنا رايحين الدكتورة علشان خديجه مش عشاني...
"كرم"بقلق وخوف: ايه فى ايه ليه انتي كويسه أنا مش فاهم حاجه محدش قالي ليه ما تنطقوا....
"أسر"بضحك:ما انت لو سبتنا نتكلم هنقول على طول....
"كرم"بقلق:طب قولوا...
"قاسم":خديجه لازم تتابع مع دكتورة نساء علشان حالتها تتحسن ونشوف علاج ليها...فهمت..
خديجه تنظر له...بخوف وارتباك...نظر قاسم لها ومسك يدها وقبلها...
"قاسم"بحنان:متخافيش كل إلى ربنا بيبعتوا خير ربنا عمره يأذينا ربنا بيحبنا بس بيحب يختبرنا علشان يعرف احنا قدها ولا لاء وانتي مؤمنه بالله ياديچا متخافيش وبعدين وقت الشده بيبان مين الحبيب ومين العدو....كله بيبان...
ونظر لكرم وفهمت أنه يتكلم عنه وعرفت انها يعرف مرضها....خرجت خديجه وتركتهم...
"قاسم":يالا ياملك ومتنساش ياكرم...
"أيه":أستني ياملك خديني معاكي...
وخرج الثلاثه...وكانت تجلس خديجه بلخلف وكان يسوق كرم وبجانبه أيه وملك بلخلف بجانب خديجه وذهبوا إلى العياده....
فى الداخل....
"قمر":بابي أنا هنزل هجيب شويه حاجات ليا اوكي...
نظر عمار لقاسم فنظر له مطمأن له....
"عمار":تمام...
"علي":عمي هروح معاها ماشي...
"عمار":تمام....
نظروا لبعض بأستغراب أنه لم يقول شئ منذ الصباح....وذهبوا...
نظر قاسم لأسر وعمار....
"قاسم"بهدوء:مالك ياعمار هادي من الصبح ومتكلمتش يعني...فى ايه..ايه إلى واخد تفكيرك اوى كده...
"عمار":خايف ياقاسم على ولادي...
"قاسم"بضحك: تبقي غبي ياعمار لو فاكر أن كرم مش قدها لاء ده يقدر واكتر كمان بس استني وشوف ياعمار هتفتخر بيهم....
"عمار":ربنا يستر...هو الباشا متكلمش فى القعده ليه....
"أسر"بغرور:يابني أنا على الله حكايتي...
ضحك قاسم وعمار وأسر....
""""""""""""""""""""""""""
فى المول كانت قمر تشتري أشياء كثيره وكانت تحاسب....
"السيده":اسفه يافندم الكارت بتاعك مش شغال...
"قمر":يعني ايه مش شغال جربي تاني...
"السيده":برضوا مش عايز يشتغل...
"قمر":طب شكرا...
وخرجت من المول..كان يقف علي ينتظرها فى السياره....
"علي":فى ايه مالك....
"قمر":مش عارفه استني...يارب ميكونش إلى فى بالي...
تكلمت قمر فى الهاتف ثم أغلقت ونفخت بغضب...
"علي":ممكن تقوليلي فى ايه...
"قمر"بغضب:اللى كان فى دماغي صح...
"علي"بهدوء: ايه هو...
"قمر"بغيظ:عمار وقفلي الكارت بتاعي...
"علي"بتفكير:امم هما بداو الشغل من دلوقتي...ربنا يستر اما نشوف اخرتها....
وشغل سيارته وذهب إلى القصر....
"""""""'""""""""""""""""""""""""
فى العياده.....
تجلس خديجه بعد ما كشفت الدكتوره عليها وتجلس أيه أمامها وتقف ملك خلفها تمسك يدها بقوه تخاف أن تسمع شئ سئ وينتظر كرم باخارج بفارغ الصبر ويكاد قلبه ينطلع من ضلوعه فى اى خبر سئ عليها لن يتحمل شئ عليها.....فى الداخل....
"الدكتورة":مفيش اي حاجه تخوف وتخليكوا تقلقوا الموضوع بسيط جدا الخبطه أو الحادثه إلى حصلت أثرت حاجات بسيطه فى الرحم هو بس فى نسبه أنها ممكن تخلف يعني أنا مش بقول انك مش هتخلفي وكل حاجه فى ايد ربنا كل اللى علينا أننا نثق فى ربنا وأمنا كبير فى ربنا سبحانه وتعالى وعلي الجواز ياستي أو اه الرحم ضعيف شويه بس مش لدرجه إنه يتأثر أظن أنك فهماني ياأنسه خديجه...وده العلاج اللي هتمشي عليه ومتخافوش لو حصل اى مضاعفات زى مثلا يحصل وجع زى الولاده كده أو نزيف فى الحاله ديه تجيلي فورا تمام....
"ملك"بخوف: طب هى المضاعفات حتصل ليه وبسبب ايه...
"الدكتورة":هتحصل فى ظرف أن لو وقعت اتخطبت حد زقها كده زى ما قلت إن الرحم ضعيف شويه...
"خديجه":يعني مفيش مشاكل لو اتجوزت أو خلفت...واتجوز طبيعي عادي...
"الدكتورة"بمرح:اخيرا اتكلمتي أنا قلت انك حريه ولا حاجه...
أبتسمت خديجه وضحكت ملك وحضنتها....
"الدكتورة"بابتسامه:اه ياستي مفيش مشاكل بس تنتظمي فى العلاج وتحاولي تبعدي عن أي مجهود زى مثلا تشيلي حاجه تقيله مفيش جري حاولي تكوني حذره وانتي بتنزلي على السلم مثلا حد شايل حاجه خدي بالك ليخبطك كده والجواز ياستي مفيش مشكله بس بحذر برضوا لأن الرحم ضعيف بس وكل حاجه إن شاء الله هتبقي كويسه هتجيلي بعد أسبوعين نشوف النتيجه العلاج معاكي تمام كده ياخديجه...
"خديجه"بسعاده: تمام اوي شكرا...الحمدالله يارب....
حضنتها أيه بفرحه وكذلك ملك وخرجوا تحت أنظار الدكتوره المبتسمه لهم....خرجوا وقف كرم بقلق وخوف من خبر سئ...فاتت أمه ملك وحضنته...
"ملك"بفرحه:خديجه الحمدالله كويسه وكمان تقدر تجوز وتخلف زى اى بنت وتعيش حياتها هى بس تنتظم على العلاج وان شاء الله هتكون كويسه واحسن من الاول....
نظر كرم لخديجه بعدم تصديق ودموعه تخونه وخجلت خديجه من نظرته وذهبت لسيارته وحضنته أمه وبداء يستوعب وفرح كثيرا وحضن أمها جامد ولف بيها وهو سعيد جدا ويحمد ربه....وركب سيارته وكل هذا تحت أنظار خديجه وهي سعيده....وذهبوا إلى القصر....."فى القصر....."
عرف الجميع عن خديجه وفرحوا كثيرا....
"قمر"بزعل:كده ياخديجه تشيلي كل ده فى قلبك ومتقوليش ماشي ياستي بس برضوا فرحانه علشانك الحمدالله اختبار وهيعدي على خير....
"ملك"بفرحه:إن شاء الله ياحبيبتي أنا هعملك ام علي اللى بتحبيها وكل اللى انتي عايزه ياروحي....هو ليا كام خديجه اللي الحمدالله بدأت تضحك وترجعلنا من تاني...
"عمار":ما خلاص ياأسر هى هتجري منك انت متبت فيها كده ليه...
"أسر":وانت يالا خليك فى حالك وبنتي وانا حر فيها....
"قاسم":لاء يابابا ديه بنتي أنا أوعية ياض سبها...
"أسر":وربنا أبدا الله....
"ملك"بصريخ:براحه على البت لما صدقنا بقت كويسه مش يجي عيل اهبل ذيك يخرب كل حاجه كخ يابابا سيب البت...
ضحك الجميع عليهم....
"أسر":كده ياملك ماشى أبقي قوليلي هاتلي فسيخ تاني وربنا ما أنا هجبلك حاجه...
"عمار":ملك انتي بتاكلي فسيخ من ورايا أنا مش قائل بلاش البتاع ده غلط عليكي وبتتعبي قلبي عليكى حرام عليكي بقى أبقي فكري فينا أننا بنخاف عليكي لو سمحت أسمعي كلام....
"ملك":خلاص والله اسفه هى بس بتوحشني مره يعني مش هيجرا حاجه وبعدين خلاص مش عملها تاني...ماشى ياأسر الكلب وربنا لما يجي يومك بس اصبر...
"أيه":امم بقي بتخبي عليا ياسي أسر ماشى...
"أسر":كده ياملك اديكي ضيعتي عليا الليله ماشى...
"ملك":احسن....وبعدين البت هات البت هاتها...
"أسر":بنتي الله....
"قاسم":ولا انت ولا هي هيجي اليوم اللي هتبقي بتاعت واحد بس ومش هتعرفوا تاخدوها منه....لانه بيعشقها...
وينظر لكرم يضع كرم يده على كتفه ويبتسم له...وخجلت خديجه ونظرت ملك وعمار وقمر وعلي وايه لهم بخبث وضحكوا على خجل خديجه....وذهبت إلى غرفتها...
"أسر"باستغراب:هو فى ايه...
"عمار":اه ده الباشا عايش فى عالم تاني...
ضحك الجميع عليهم.....
ذهبت قمر لخديجه...
خبطت على الباب وفتحت لها خديجه...
"قمر"بمشاكسه:القمر قاعد لوحده بيعمل ايه...
"خديجه"بخجل:مفيش ومترخميش بقي ...
"قمر"بمرح:ياختي على القمر اللى بيتكسف ياناس....قولي بقي بتحبيه قد ايه...
ضحكت خديجه واستغربت وتكلمت خديجه ونظرت لها قمر بصدمه....
"""""""""''''''""""""""""""""
بقلم/داليدا الصوفي...
أنت تقرأ
ظلم عاشق♡♕
Mystery / Thrillerأولاد وفتيات يحاولون إسعاد عم هم بعثور على حبيبته...عن طريق كتاب وليس أي كتاب بل هو زمن الذكريات...لم يروا ابتسامته من قبل لم يروا سعيد يرونه قاسي وبارد ومتعصب وصارم يريدون ان يروا سعيد وعندما علموا سبب الغموض والجمود طوال الوقت هى عشقه التى تركته ب...