إيلااااااااا؟؟!
وقفوا أصدقائه خلفه وشهقت الفتيات عندما وجدوها تقف على حرف الجبل وأنها تستعد للموت وتنظر لهم وضهرها للموت....
يقترب قاسم ببطء وحذر يخاف يحدث لها شئ...
"قاسم"بدموع:إيلاء..اهدي ياحبيبتي...ايه اللي حصل لكل ده...
"إيلاء"بدموع وهي تبتسم له: انا بعشقك ياقاسم...
"قاسم"مبتسم وبيقترب بحذر:وانا بموت فيكي ياقلب قاسم...بس لو حصلك حاجه هموت فيها بجد ياإيلا بلاش علشان خاطري كل حاجه تتحل....
"إيلاء":مش هينفع تتحل ياقاسم قلتلك أنا عايشه علشان مروان وبس وانت مسمعتيش مني وادي النتيجه...
"قاسم"بشك:مش فاهم...
ويلاحظ جسدها الذي ممتلئ بعلامات الضرب و وجها الملئ بكدمات ودم من فمها ورأسها منفتحه وتنزف ويدها علامه ربط وكدمات فى باقي وجهها وجسدها....
"إيلاء"مبتسمه:وأديك فهمت ياقاسم...كل اللي عايزه منك تنسي إيلاء...بس خلي بالك من مروان أنا مش عايزاك تشيل همه بس متخليش حد من أهلك يقربوا منه اكيد فهمتني ياقاسم....
"قاسم"يقترب بحذر:إيلاء هنحارب علشان حبنا ومروان فى رقبتي محدش يقدر يقربله...
"إيلاء":بس قدروا ياقاسم...قدروا...
ينظر لها بشك ويقترب بحذر...
"إيلاء"بصريخ:متقربش ياقاسم...
وقف مكانها بحذر ويحاول تهدائها...
"قاسم": تمام بس أهد...
قاطعه سياره تأتي خلفه وينزل سالم وبديعه...
نظر لهم برفع حاجب....
"بديعه":اهي نفسها مش عايزاك ياقاسم هتتجوزها عصب عنها....
"قاسم"ولم يغير لها اهتمام:إيلا...علشان خاطري تعالي ياحبيبتي أنا قاسم حبيبك....
"إيلاء"بجمود:وانا بكرهك انت السبب فى كل حاجه جيت ورايا وانا مش عايزاك ياقاسم وبرضوا صممت أننا نتجوز وانا مكنتيش عايزة كده....
"قاسم"بشك:طب ماشي مش هنتجوز خلاص اهدي ممكن...
"إيلاء":مفيش حاجه تنهي حبك ليا...
"قاسم"بسخريه:مفيش حاجه تنهي حبي إلا الموت...
"إيلاء"بدموع:وانت اللي حكمت...
خرجت مسدس من ضهرها كانت ممسكه بيه وتداريه خلف ظهرها رفعته وجهته لقاسم...
شهقوا جميعهم وصرخت ملك بخوف عليهم وكذلك بديعه التي تمسك قلبها بخوف وقف سالم خلف أبنه يحاول بشده خلفه ولكنه ثابت مكانه ...
"قاسم"بحب ودموع:مستعد اموت بين ايديكي وانك انتي اللى تموتيني مش هرتاح لما اشوف بتموتي قدامي ريحيني وريحي قلبي...
"إيلاء"وهي تغمض عينيها بقوه وتهمس ببكاء:بعشقك...سامحني....
ضغطت على الزناد واطلقت الرصاصه من المسدس متجها إلى قلب قاسم وهي تاخذ روحها معه....شهقوا جميعهم ركض أدهم وعمار يسنده كاد يقع...ويبكون ينظر لها قاسم ويحاول أن لا يغمض عينه وهو يغيب عن الوعي ..
"قاسم"ينظر لها وتخونه دمعه على خده ويرفع يده لها:وانا بعشقك ياإيلا....
فبكت وهي تنظر له ثم انتفعت للخلف وهي تحرر يدها وكأنها ترحب بلموت وتقع من الجبل.....وهي مبتسمه...غمض قاسم عينه واستسلم للظلام...شهقت ملك وتجري ومسكها عمار بقوه وهي تصرخ باسمها...مسكت سيلفيا مروان وتحضنه بقوه تحاول أن لا يراه اى شى...صرخ أدهم باسم قاسم فنظر عمار له بخوف...
"أدهم"بزعيق:خد ملك وروح المستشفي...جلال شيله معايا....
ساله أدهم وجلال وركبوا السياره وسند سالم بديعه وركبوا وهم خلفهم ويبكون شال عمار ملك وهى فاقده الوعي....وذهبوا إلى مستشفي...وينتظرون الطبيب بفارغ الصبر...حتي خرج ركض أدهم وعمار والجميع عليهم بخوف...
"الطبيب":البقاء لله...
صرخت بديعه وقع أسر فلحقه عمار وادهم ونقلوه إلى غرفه....يبكون بشده ولم يصدقوا ما يحدث تم إجراءات تصريح الدفن قاسم وفاس أسر وذهبوا ليدفنوا.....وقفوا امام الجثمان ويصلون عليه يقف شيخ يصلي عليه وصلي الجميع له ومازالوا يبكون فتكلم الشيخ للدعاء والرحمه والمغفره وينصحهم....فذهبوا شالوا التابوت ودخلوا إلى المدفن وتم دفن قاسم الجبالي يجلس سالم يبكي بشده وحيره على فراق أبنه....وكذلك أسر بضعف ولم يستوعب عمار وكانه بعالم ثاني وكذلك ملك تجلس بلخارج وتنظر بعيد وهي بعالم ثاني وتصرخ بديعه باسم قاسم.... جلال يقراء قرأن من أجل صديقه ويبكي...وكذلك الفتيات يبكون بصمت..."
"خديجه"بدموع:يعني ماتت...
"قمر"ببكاء:اه ياختي وعايشين مع عفريت أنا قلت إن الراجل ده دكال محدش صدقني اه ياما ياني....
"كرم"بدموع:كملي ياديچا....
"ظلوا يبكون والناس تتجه إلى الأمام ليقرأون أمام قبره الفاتحه ويمشى الشيخ عكسهم ويزيل العمه من رأسه والشنب ويبتسم بسخريه....وينظر لهم من بعيد...لبديعه وسالم...
"قاسم"بسخرية:ولسه ياما هتشوفوا مني ياعيله الجبالي....
وذهب ركب سيارته بعيد عنه.....وذهب الجميع وقفلوا المدفن وذهب الشله جميعهم يركبون مع أدهم ويمشي الي مكان ليس مهجور اوي ولكن هناك عماره بشكل ديكور إيطالي فاخر ركن ونزل فأستغربوا ونظروا له...نزل جلال من سيارته وكذلك عمار وأسر وكل واحد بسيارته وينظرون بأستغراب .....
"جلال":جبتنا هنا ليه وايه المكان ده....
"عمار"بدموع:ده المكان اللي اختاره قاسم علشان يتجوز فيها ويأجر بقيه الشقق لأن العماره بتاعته وفى كمان معظم السكان هتسكن فى المكان ده بس ليه جينا...
"أدهم":تعالوا ورايا....
طلع أدهم ودخلوا وراه الاسانسير وذهبوا للدور الاخير وهو مخصص لقاسم وبيته فقط وهو اروع منظر تراه عينك بلديكور الفاخر...فتح أدهم باب البيت ودخلوا جميعهم وفتح الانوار ونظروا بصدمه لقاسم الجالس ينظر لهم بهدوء...ركض عمار يرتمي فى أحضانه ويبكي وذهبوا إليه جميعهم حضنوا ويبكون ما عدا ملك التى تبكي بعيد عنهم...
نظرت لها قاسم بهدوء...
"قاسم":ادعيلها وصدقيني هجيب حقها...أدهم عملت إلى قلتك عليه....
"أدهم":اه سيلفيا ومروان سفروا ودخلته مدرسه كويسه وكمان فتحت لهم المحل السوبر ماركت ليهم وكمان السكن جاهز وكل حاجه ومعاهم الحراسه وكل حاجه فى الامان...
"عمار":مش فاهم سفرته ليه....
جلس قاسم بشرود وعيونه كلصقر...
"قاسم"بجمود::لأن مروان حياته فى خطر...
"جلال":ازاى...
"قاسم":هحكيلكوا.....لما فقت فى العمليات عرفتهم هيقولوا ايه بره...وده طبعا اتفاقي مع أدهم وانا بغمض عيني أنه بعد العمليه يفوقني بسرعا محدش يخرجني من العمليات غير وانا فايق ومحدش فيهم يطلع يقلوهم حاجه وادهم فهمهم شغلهم أن محدش يطلع غير لما افوق وبعدها يطلعوا يقولوا اني مت...
"أسر":وكل ده ليه...
"قاسم":علشان اللي قالته إيلا مش سهل وان ابوك وامك هما السبب إلى احنا فيه...فهمت...
"رانيا":وفهمت ايه...
"قاسم":فهمت أن سالم باشا خطف أيلا نفس اليوم الصبح...وهددتها...
تكلم إيلاء فى الهاتف وهي سعيده...
"إيلاء":خلاص ياملك هلبس اهو والبنت بتاع المكياج ديه جايه وهنخلص على طول أنا كمان متحمسه وعايزه احضر تكريم قاسم مش هتأخر صدقيني....
قفلت هاتفها بسعاده وهى تجلس فى بيتها لوحدها فرن جرس الباب....فتحت الباب فرات حارس يقف فلم تلحق تتكلم حتى رش فى وجهها وفقدت الوعي...أفاقت وهي تنظر حولها ولم تجد أحد ومكان مهجور ويدها مربطه بلكرسى فيدخل رجل كبير ويقف أمامها ويرش الحارس مياه فى وجهها شهقت وتنظر له....
:هات الكهرباء يابني...
صرخت إيلاء بخوف وترتعش...تقرب الرجل منها ويتكلم بفحيح الافعي...
:مش أنا اللى يتلعب بيا ياشاطره...كل اللى عليكي انك هتسيبي قاسم مهما كانت السبب...واحب اعرفك بنفسي أنا سالم الجبالي ابو قاسم...
"إيلاء"بصدمه وغضب:ملكش اي حق انك تقرر اسيبه ولا لاء وعمري ما هسيبه غير الموت....
"سالم":كده ماشى هات اللاب...
جاب الحارس اللاب فنظرت فيه وجدت احد يصوب على وجه أخيها فصرخت برعب...
"إيلاء":لاء بالله عليك لاء ارجوك هعمل كل اللى انت عايزه....
"سالم":سيبي قاسم وتبعدي عن طريقه ومشفش خلقتك تاني حتى لو صدفه صدقيني مش هرحمك لاء انتى ولا اخوكي سامعه...
"إيلاء"بخوف:ح..حاضر...حاضر...
"بديعه":بس الاول ياحلوه لازم تتربي علشان تتعلمي الادب ومتبصيش لفوق...ربوها كويس...
ذهب سالم وبديعه وبداء الحراس ضرب لها وبعنف حتى تركوها وذهبت.....
وتقف أمام الحفله التكريم وتنظر من خلف الجدران تنظر له ودموع تسيل من عينيها وهي تسمعه....
:وانهارده هنتجوز إن شاء الله وبقولها أني بعشقك عمري ما كنت اتصور اني احب حد بلشكل ده....
ذهبت وهي تنظر له بدموع...حتى ذهبت ذلك المكان وتنتظره....وهي تمسك الهاتف وتنظر لصورته ثم صوره مروان وتبكي وتحسس على صورته ثم اتصلت به وقررت تتكلم معه أن يأتي لياخذها.....
"قاسم"بدموع:والباقي انتوا عرفينوا....
"رانيا"بدموع:ربنا يرحمها....
"عمار":طب دلوقتي هنعمل ايه....
"قاسم":انتوا مش هتعملوا حاجه لانكوا لحد هنا وخلصت شوفوا حياتكوا وانا اشوف حياتي مع إيلاء....
بكت ملك عليه....
"عمار"بدموع:قاسم إيلا ماتت...اهدي ياحبيبي...اهدي وأستهدي بالله...
"قاسم"بهدوء:أنا هادي ياعمار وإيلا عايشه جوايا متخافش عليا متجننتيش لسه...
"عمار"ببكاء:مش قصدي والله...
"قاسم":فى ايه ياجماعه متجمدوا كده...وبعدين كل اللى عليا هعمله وصيه إيلا ليا اني مش هخلي حد يقرب من مروان وهجيب حق إيلا هخليهم يبكوا كل يوم علشان كام دقيقه إلى خلوها تبكي فيها وتخاف هما كمان هوجعهم زى ما اتوجعت وعلى إلحراس إلى عملوا فيها كده أبقي خدهم ياأدهم من عربيتي روح أدفنهم....ويالا كل واحد يروح يشوف حياته وبيته....خلوني مع إيلاء شويه كانت عجباها الديكور....حلو مش كده....
ينظر أدهم له بصدمه وعمار ويخافون عليه بشده...ثم ذهبوا بعد معاناه من قاسم أن يتركوا لوحده..... وبدأ الجميع يرا حياته ولكن مازالوا يعيشون السعاده ناقصه من دونه...."
"علي":تمام فين بقي اللي هنعمله مش فاهم هنرجعه ازاى ما هو عرف أن جدو عمل كده هنعمل ايه يعني مش فاهم....
"كرم":اصبر ياعلي...هي كده خلاص خلصت ياخديجه...
"خديجه":لسه ممكن اكمل...
"علي":أنا آسف انا ابويا مربنيش كملي....
"بتكمله..."سالم الجبالي.."
بعد ما عرفت أن ابني مات قلبي وجعني والانتقام عماني بعد ما اتصل حد من حراسي أنهم لاقوا واحده فى المستشفي حالتها صعبه جدا ولاقوها هي وأنها لسه عايشه روحت وانا خلاص هقتلها بأيدي...لقتها نايمه على السرير بس كل حاجه فيها متكسره....
فتح سالم الباب بغضب وكانت تجلس على السرير وتنام أما فتح الباب فزعت وتنظرت له ذهب لها ومسك وجهها بعنف ويتكلم بغضب...
وهي تبكي...
"سالم":أنا قلتلك تسيبيه مش تقتليه ياغبيه قتلتي ابني ياحيوانه...مش هسيبك...
ورفع الأكسجين من وجهها وظلت تأخذ نفسها بصعوبه وتنظر له بدموع دخلت ممرضه وضعت الأكسجين وخرجته بعصبيه ووضعت حراسه مشدده فى غرفتها....وجاء يوم ليموتها ولكنه عرف انها ذهبت ولم يعرف إلى اين يبحث ويدور عليها وعرف أن اخوها خارج البلد لكن من خرجه ومن اتي الفلوس وظل يبحث حتي عرف أن ابنه قاسم وبتوقيعه فى نفس يوم دفنه صدم كثيرا لم يفهم...
"سالم":عمااار...
نزل عمار سريعا...
"عمار":فى ايه...
"سالم":بص ياعمار بص...
نظر عمار الورقه ثم نظر له ببرود...
"عمار":امم اعمل ايه مش فاهم....
"بديعه":فى ايه مالكم...
"سالم":الورقه ديه بتقول أن مروان خرج البلد يوم دفنه قاسم...
"بديعه":ايوه اعمل ايه يعني وبعدين بدور حوالين مروان ليه...
"عمار":اياك تأذيه....
"سالم":أخته قتلت اخوك ايه اسيبه...
"أسر":لاء ازاى اقتله...زى ما انت حاولت تقتلها قبل كده صح....
"سالم"بتوتر:مش فاهم...
"عمار":قبل ما تموت انت اللى خطفتها وكانت ممكن تموت من كتر الضرب مش كده....
"سالم"بأرتياح:مش ده المشكله دلوقتي ....أن أمضى قاسم كانت بعد الظهر وكان سعتها احنا بنصلي عليه...تيجي ازاى وانا عارف وحافظ أمضى قاسم...
"بديعه":ايه اللى انت بتقوله ده...
"عمار":اه...قاسم عايش ومش عايز يشوف حد منكم وبيقولكم أنه اتبرى منكم...والى دفناه ده يكون واحد من حراس إلى ضرب إيلاء ومش هيسيبكم غير لما تحسوا بلندم بجد وعايزنها تسامحكوا هو سعتها هسامحكم...
ذهب عمار وأسر ووقف سالم وبديعه بصدمه..
حاول كثيرا سالم معرفه اخبار إيلاء ولم يوجد لها أثر فأكد أنها ستكون مع أخيها وبحث عنه فى الخارج ولكنه اختفي وكذلك قاسم جن جنونه إن لم يعثر على مروان وظن أن أبوه من فعل ذلك ولكن وضحه عمار أن يعثر عليه أيضا...وظل يدور عليه سنوات ولم يجده...
سالم:اكيد هي هتكون اي منطقه شعبيه لانه بصعوبه نلاقيها فى أماكن ديه أنا دورت كتير بره وملقيتش أثر ليها ولا لاخوها...حاولوا تساعدوني ياأحفاد الجبالي...وأرجوا انكوا تسامحوني وتقولوا لقاسم أنه يسامحني واني ندمان بجد...سالم الجبالي..."
"قمر":يابن الابلسه ياجدو...
"علي":ينهار اسود ده مافيا...
"كرم":انتو عارفين عقوبته قد ايه...
"خديجه:هو احنا اكيد مش هنحبسوا....
"علي":هنعمل ايه...
"خديجه":هنبتدتي من بكره نعيش فى حي شعبي وسعتها انت ياكرم تشتغل وعلي وتحاولوا تبحث عن إيلا بوسطه فهمت...
"كرم":تمام...
"قمر":يعني اخيرا طلعت عايشه ده قاسم هيفرح اووي...
"علي":هشش اسكتي هيسمعك يامتخلفه...
"كرم":تمام هروح الم حجتي وأجهز علشان بكره نمشي واصبحوا على خير...تصبحي على خير ياقمر ..
خجلت خديجه...
"قمر"بمشاكسه:وانت من اهلوا ياحبيبي بس انا نحياتي مش النحيه التانيه...
"كرم":مش بقولك انتي...
"علي"بضحك:قصف جبهه...
تذمرت قمر وخرجت هى وعلي....قبل كرم رأسها وذهب ونظرت له بسعاده ثم ظلت تفكر ما ستفعله لوصول لأيلا وبعد تفكير عميق نامت ونام الجميع...وتصبحوا على خير....
"""""""""""""""""""""""""""""""'''''''''
داليدا الصوفي 🍁🌠
أنت تقرأ
ظلم عاشق♡♕
Mystery / Thrillerأولاد وفتيات يحاولون إسعاد عم هم بعثور على حبيبته...عن طريق كتاب وليس أي كتاب بل هو زمن الذكريات...لم يروا ابتسامته من قبل لم يروا سعيد يرونه قاسي وبارد ومتعصب وصارم يريدون ان يروا سعيد وعندما علموا سبب الغموض والجمود طوال الوقت هى عشقه التى تركته ب...