"9...*

91 3 0
                                    

"خديجه":كرم بنسبالي الهواء إلى بتنفسه هو النار الى بدفي وسط التلج هو القلب الى بينبض علشان الحب هو الروح إلى عايش جوه الجسد علشان يعيش هو الامان إلى بتتحمي فيه من الناس هو الطيبه وسط الغضب هو الحب وسط كره الناس هو السند وسط عيون الحقد الحوالينا هو الدايره إلى مقفوله مينفعش تتفتح لأنها لو فتحت هتتخل التعابين قدام وحش خايف على رفيقته زى الألفا له رفيقه مهما يروح العالم ويجي بيه هي بتاعته مخلوقين علشان بعض هو الحلو إلى ما بين المر كأن صندوق فاكهه وكله لو واحد بس فى واحده مختلفه عنهم هو الوحيد الى مش هلاقي منه اتنين .... باختصار هو العشق...فهمتي حاجه...
"قمر"بصدمه:يلهوى أنا مجيش ربع الحب ده لعلي هو أنا كده بكره ينهار اسود....
ضحكت خديجه....وفتح الباب ودخل كرم وخلفه علي....
"كرم"بخبث:سمعت حد بيتكلم عني....
"قمر":يمكن أصل كان فى حكايه الفواكه هنا ..
ضحكت قمر وعلي ونكزتها خديجه وتنظر للأرض بخجل...نزل كرم على ركبتيه ورفع رأسها وينظر لها بحب....وضعت قمر يدها على خدها وتنظر لهم...
"كرم":انتي روحي انتى نفسي انتى حياتي انتي قلبي انتي عشقي انتي غرامي انتى كل حاجه فى حياتي...أنا بحبك ياخديجه....
فرحت قمر وصفقت لهم.....وصفر علي لهم....
نظرت له بخجل خديجه....
"كرم":مش عايزه تقولي حاجه....
"خديجه":يعني أنا....
"كرم":هشش...مش عايز اسمعها دلوقتي هسمعها لما اثبت لقاسم اني راجل وأعتمت على نفسى وسعتها هتكوني مراتي وفى بيتي إلى هنبنيه سوي...
فرحت خديجه....
"علي":طب نتكلم بقى ياجماعه....
نظروا له بأهتمام....وجلس كرم بجانب خديجه...
"علي": طب احنا هنبداء ازاى ومنين....
"كرم":زى ما قاسم بداء...
"قمر":ازاى....
"كرم":هنعيش فى أماكن شعبيه وهنشتغل اي شغلانه نعرف نجيب منها بيت ومكتب واكل لينا فهمتوا....
"علي":وده نجيبه ازاى....
"قمر"بتفكير:سيبوا الموضوع ده عليا....
"خديجه":موضوع ايه ياحبيبتي...
"قمر":موضوع البيت سيبوا عليا لكن الفلوس عليكوا انتوا اشتغلوا واحنا هنتطف ونعمل اكل ونشتغل...
قاطعتها"خديجه"بفرحه:تصميمات تزينير....صح...
"قمر":على حسب...
"كرم":تمام يبقي البيت على قمر والفلوس عليا أنا وعلي ومساعده المصاريف على خديجه...
"علي":تمام هنبداء امتي....
"قمر"بسعاده:من دلوقتي طبعا....
"كرم":اسمعى ياقمر الحياه مش تجارب أننا هنجرب حاجه زى كده وخلاص هنرجع تاني لاء احنا لو معرفناش نعدي الفقر إلى هنعيش فيه هنفضل فيه وسعتها مش هعرف اتجوز....
ضحكوا عليه بشده...
"خديجه":بس مش هنبتدي دلوقتي...
"قمر":نعم ياختي ليه إن شاء الله.....
"علي":لاء أنا ما صدقت لقينا حل للي احنا فيه تيجي تقولي لاء هخبطها بحاجه....
"كرم":استنوا ياجماعه فهميني ياديچا عايزه تقولي ايه...
"خديجه": احنا عندنا مهمتين نعملهم وياريت محدش يسالني ايه هما لأننا هنا بسبب مهمه اساسيه وهي الأولي...
"قمر":ايوه ايه هي...
"علي":هى مش البت بتقولك محدش يسأل ياأم عقل كبير....
"كرم":صح أنا ازاى نسيت حاجه زى كده...
"قمر":لاء بقي فهموني....
"كرم":احنا هنا ليه...
"قمر":مش عارفه...
"علي":يارب أنا ازاى حبيت الغبيه ديه....
"قمر":علي...اتلم أحسلك...
"كرم"بملل: احنا هنا ياغبيه علشان جدك يامتخلفه الكتاب ياأم عقل مدبر ....
"قمر":خلاص افتكرت الله....طيب انا بقي مش فاهمه برضوا قصدك ايه...
خبط على على رأسه منها....نظرت له بحده...
"كرم"بابتسامه:أوعي تقولي اللي فى دماغي ياديچا...
"خديجه"بابتسامه:بظبط...بمعني أننا هنحل مشكلتين أننا نبني حياتنا بنفسنا ومن جديد نعرف قيمه الفلوس والحياه والناس ونشوف الناس إلى تحت منبسيش من فوق وده درس لينا احنا الاربعه اولا كرم اللى طول عمره مش بيثق فى حد الا بصعوبه وبيشك فيهم ومش بيديهم فرصه حتى واحد ...
احرج كرم..:احم احم...
"خديجه":ثانيا..علي اللي مش بيحب يشتغل وبابا اللى طول عمره بيجبله اللى عايزه وكل شهر عربيه شكل وموديل احدث...
احرج علي كثيرا:احم...
"خديجه":ثالثا والأهم نيجي للاستاذه اللي بتصرف الفلوس بلهبل على حاجات فرغه مش بتبص لعمي اللى بيطلع عينه فى الشغل علشان يقدر يجيب الفلوس ديه صفقه ترفعلنا لفوق وصفقه تنزلنا لتحت علشان كده لازم نعمل حياه لينا خسرنا معانا حاجه نتسند عليها...
احرجت قمر:احم احم احم احم احم احم....
ضحك على: خلاص ياحبيبتي انتي علقتي ولا ايه...
"قمر":طب والاستاذه....
"خديجه":انا بقي اللي طول عمري بخاف من الناس أنا مش مكنتيش بروح الجامعه غير الامتحانات وعمري ما كان ليا صحاب ولا حتي بتعامل مع الناس ولا بروح شركه بابا لاني بخاف منهم معرفش ليه بمعرفش اتكلم بخاف من خناقات...طول عمري فى خالي ومبعرفش اجيب حقي ببقي مستنيه حد يجيب حقي لكن احنا فى زمن الغابه الكل هينهش وانا لو فضلت كده هينهشوني ولازم اكون زى الذئب إلى هيأذيني أكله فهمتي...هما عايزين نكون صح نختار صح مش نسوقها كده وخلاص...نيجي بقي للموضوع التاني مش هنمشى ولا هنبداء حاجه غير لما نخلص ام الكتاب ده ونبداء الرحلتين مع بعض نفهم ايه اللي حصل لأيلاء خلاها تسيب قاسم وازاى هنخليه يرجع قاسم بتاع زمان فهمتوا....
صفقوا لها بحراره على كلامها الذى فوقهم واحد دلو الآخر.....
"كرم":تمام أنا موافق...
"قمر":وانا...
"علي": اوكي ابدائي ومحدش هيخرج غير لما نعرف كل حاجه عن قاسم....قفلوا الباب بمفتاح...الذى عازل للصوت...
فتحت خديجه الكتاب....
"كانت صدمه بالنسبه لأيلا حسيت انها خايفه مني أو من الحب خايفه تخسر وكأنها فى مسابقه وأمره الأولي تدخل فيها وكان هذه الجائزه الذي تنتظرها هى الحياه وليس لها غيرها....قررت اني لازم اخليها متخفش عمري ما هسيبها لأني عشقتها مش مجرد اعجاب ولا حب وينتهي لاء ده عشق عمره ما يكون له نهايه.....بقيت اروح الكليه كل يوم وبحقه أنها اخر سنه ولازم نهتم وده ترم تاني يعني الشهاده والجهد بصراحه كنت عايز شهاده كويسه يفتخر بيها سالم ونفس الوقت عشقي اكون معاها واخليها متخافش....أنا أمانك صدقيني اني سندك وهفضل معاكي حتي لو مت....هكون معاكي....بقيت اشوفها ولكن تتجاهلني لغايت جه يوم لازم أني أوقفها وتتكلم بصراحه مش هتفضل كده يعني....
كانوا يجلسون فى الكافتيريا وتجلس معهم وينظر لها بشرود وكانت كالعاده تتجاهله فقرر ينزل قنبله عليهم...
"قاسم":أنا بحبك يا إيلا وعايز نكون مع بعض...
نظرت له بصدمه أنه قال ذلك أمام الجميع وليس أمام أصدقائه فقط بل جميع الطلبه كانوا ينظرون له لأنه صوته كان مرتفع بشده نظروا أصدقائه بصدمه وجلال يفتح فمه بدهشه كبتت ضحكتها ندي عليهم...صفق الجميع له نظرت بعيد عنه بخجل وقامت وخرجت من الكافيه سريعا نكزه أدهم أن يذهب خلفها قام قاسم يركض خلقها....
"قاسم":إيلا أستني....إيلا..إيلا...اقفي بس...
مسك يدها و وقفها وتنظر بعيد عنه بخجل....
"قاسم"وهو ينهج:أنا...بحبك..لاء مش بحبك انا بعشقك ياإيلا....
نظرت له بصدمه ودموع تسيل من عينيها وتركته وذهبت ومسكها مره ثانيه ويتكلم بغضب...ويمسك ذراعيها بقوه حتي علمت على ذراعيها....وتنظر له بالم ودموع....
"قاسم"بغضب:متهربيش مني بتهربي ليه وانا واثق انك بتحبيني زي ما بحبك واكتر كمان أما شايف فى عينيكي...عينيكي بتقول كل حاجه بس انتي منعه قلبك يتكلم وياخد نفسه شويه تقدري تقوليلي انتي ليه مش عايزاني...هو أنا وحش ولا شايفاني مش راجل مقدرش احب ولا اتجوز...
"إيلا"بدموع:أنا مقولتيش كده أنا مش بهرب بس انا...فين وانت فين وبعدين تجوز ملهاش راجل تاخدني منه ولا اتحما فيه وقت الزعل وبعدين اخويا هسيبه مع سيلفيا ازاى وازاى هقدر اسبهم هما الاتنين....أنا عايشه علشانهم واني مش هتجوز غير لما أطمن على مروان ويبقي راجل أتسند عليه....وبصراحه انت فى حظه وانا فى حده يعني لو حد من أهلك رفضوني أو مش عجباهم يوتوني وراء الشمس.....أنا خايفه على أهلي سيلفيا ومروان مش مهم أنا مش عايزه اكون انانيه واسيبه فى السن ده وهو محتجلي علشان اروح اتجوز وأشوف حياتي...حياتي ديه مروان وبس...فهمت...احنا اصحاب وبس...
كانت تذهب ولكنه مس ذراعها لمره ثالثه وضع جبينه علي جبينها وهو يدمع ولم يهتم من حوله الذين ينظرون لهم وأصدقائه الذين يتابعون الحوار من الاول ولكن شهقت ندي عندما رأت ذلك وضحك أدهم وجلال ورانيا أبتسمت....
"قاسم":يعني شايفاني مش راجل علشان مش هقدر أحميكي من أي حد مهما كان مين حتي لو أهلي...
"إيلا"بدموع:أنا مقولتي....
"قاسم"بدمعه:هششش....أنا قاسم الي يواجه الدنيا ويعافر علشان يخلي عشقه تكون مرتاحه أنا هعمل اى حاجه انتي عايزاها أتمني بس...وعلى مروان هايعيش معانا أنا حبيته اوى مقدرش ابعد عنه زى أخته كده...
ألتيما إيلا...وحضنها قاسم ويلف بها بسعاده ويصفقون له الجميع وذهب قاسم الي بيته سعيد بشده دخل إلى القصر وهو يغني بسعاده فوجد أن بديعه تجلس وسالم وهما غاضبين فنظر لهم باستغراب...
"قاسم"باستغراب:مساء الخير...مالكم..أسر عمل حاجه تانيه ولا ايه...
وقفت بديعه وتمسك بيدها شيئا وتلقاه فى وجهه وينظر لهم بصدمه....
""""""""""""''''''''''"""""""""
بقلم/داليدا الصوفي...✨🌠
صلي على سيدنا محمد..🍁🌼

ظلم عاشق♡♕حيث تعيش القصص. اكتشف الآن