00 | Prologi

382 16 3
                                    

Ruskeahiuksinen nuorukainen seisoi baaripöydän ääressä ystävänsä kanssa juoden silloin tällöin suuria kulauksia oluestaan. Hän oli eksynyt ystävänsä kanssa Oulun Ihkuun keskelle lukiolaisten bileitä, mutta eivät valittaneet. Nuoremmat osasivat käyttäytyä ja tietenkin olivat kaikki ensinnäkin täysi-ikäisiä. Kesä oli tulossa ja juhlivat lukiolaiset olivat tämän kevään ylioppilaita. Se oli Oulussa pienimuotoinen perinne ja aina juhlat olivat Ihkussa.

Nuorukaista toinen, kaksikymmentäyksi vuotta vanha Olli katseli tarkkaillen muita ihmisiä. Tämän seurassa oleva nuori mies, kaksikymmentävuotias Aleksi puolestaan oli enemmän kiinnostunut puhelimestaan. Ollin katse oli koko illan kierrellyt ihmisjoukossa, lähes joka kerta päätyen samaan nuoreen naiseen. Napapaita malliseen mustaan pitsitoppiin sekä valkoisiin suoriin housuihin sonnustautunut nuori oli kaunis ilmestys. Hänellä oli pitkät ruskeat hiukset, jotka laskeutuivat tämän selkä pitkin suorina aina lantiolle asti. Nuoren seurassa oli kaksi muutakin tyttöä, molemmat vaaleahiuksisia ja tiukkoihin mekkoihin pukeutuneita. Ollin katse kulki pitkin lyhyimmän naisen kehoa ja tämän ystävä huomasi tämän tuijotuksen. Aleksi naurahti hiljaa juoden oluensa tyhjäksi avaten suunsa kiusoittelevaan äänen sävyyn.

" Ketä sä riisut katseellasi?"

Olli käänsi vastahakoisesti katseensa ystäväänsä ja mulkaisi tuota varovasti. Kaksikko ovat tunteneet ala-asteelta lähtien ja olivat edelleen todella läheisiä, joten näkivät toistensa läpi paremmin kuin hyvin. He tunsivat toisensa läpikotaisin eikä yllätyksiä tullut kovinkaan usein.

" Ei sillä ole väliä, en tunne häntä. Etkä varmaan säkään", Olli käänsi katseensa takaisin tummahiuksiseen tyttöön toisessa pöydässä. Hän näytti nauravan ystäviensä seurassa rentoutuneesti ja hänen edessään oli pöydällä punaviinilasi sekä monta tyhjää shottilasia. Ystävyksistä pisin joi shotteja tiheään tahtiin, kun taas kolmas pyöritteli käsissään oluttuoppua.

" Mene puhumaan hänelle. Ethän sä häviä mitään", Aleksi sanoi, mutta Olli ei kuullut tätä hänen kroppansa jähmetyttyään totaalisesti. Hänen katseensa oli lukittautunut hämärässä baarissa toisen silmiin. Olli ei pystynyt kääntämään katsettaan pois. Nuori nainen oli puolivahingossa kääntynyt katsomaa taakseen ja välittömästi hänen katseensa kohtasi nuorukaisen nälkäiset silmät.

Nuori nainen katseli lähes yhtä jähmettyneenä nuorukasen silmiä ja koko olemusta. Komea nuori mies kiinnitti ensimmäistä kertaa tulevan ylioppilaan huomion tämän illan aikana ja hän ei todellakaan tiennyt miten saattoi huomata nuorukaisen vasta nyt. Naisen huulet kaartuivat pieneen hymyyn tämän ruskeiden silmien käydessä läpi nuorukaisen kroppaa yhtään sitä piilottelematta.

Tummaverikkö käänsi katseensa pois päin nuorukaisesta palaten ystäviensä pariin. Hän oli sulkenut korvansa täysin ystäviensä keskustelulta jäädessään jumiin vastakkaisen sukupuolen kauniisiin silmiin, vaikka hämärässä nainen ei osannut sanoa oliko niiden väri sininen vai ruskea.

" Kuuntelitko yhtään?" ystävistä pisin tönäisi tummaverikköä olkapäähän naureskellen lievästi humaltuneena. Hänen juomat lukuiset shotit olivat iskeneet suoraa naisen tajuntaan. Kaksikko huomasi kolmannen naisen olevan täysin ulkona keskustelusta ja hän vain tuijotti ystäviään hämillään. " Elna. Kerro siis ilmeisesti uudelleen."

" Niin. Lauri pyysi minua – siis minua, viime viikolla treffeille, lupasi järjestää kaiken siten, että saan vain nousta hänen upouuden Audin kyytiin", yhdeksäntoista vuotta vanha Elna Nieminen hymyili haaveilevaan sävyyn. Tuon veressä virtasi jonkin verran oluen mukana tulleita promilleja sekä Elnan yleinen olemus oli hieman hölmö, humalassa erityisesti korostuen.

" Ai, kiva. Joko olet valinnut häävalssin valmiiksi?" ruskeahiuksinen nainen kysyi ystävältään heilauttaen loputkin hiuksensa selkänsä taakse, paljastaen solisluunsa, olkapäänsä ja suurimman osan dekolteestaan.

Our blood as cold as ice | Blind ChannelWhere stories live. Discover now