29. Birthday

205 11 2
                                    

Here we go. I'm trying my best to write as fast as I could.

















Melisa mula mudar-mandir. Dia ada berapa minit sahaja sebelum Owais balik. Bibirnya sudah lenguh meniup belon.

"Apa lagi nak hias?" kata Melisa sendirian.

Lantai dipenuhi dengan kelopak mawar yang menyebabkan rumah mereka berbau wangi. Lilin juga dihidupkan menyebabkan suasana agak romantis. Antara Melisa dan Owais, Owaislah yang lebih romantis. Jadi, semua yang Melisa buat ini adalah perkara baharu.

"I should go make myself smell good. Wait, that sound pervert," Melisa terrgelak sendirian.

Dia pergi membersihkan tubuhnya. Tiba lama kemudian, kedengaran kereta Owais telah pun masuk ke parking. Melisa pantas memandang sekeliling. Memastikan semuanya sudah siap.

"Assalamualaikum. Sayang, kenapa gel.."

"Happy birthday to you~ Happy birthday to you my husband~~ Happy birthday to you~~~" nyanyi Melisa.

Owais tersenyum memandang wajah Melisa yang diterangi oleh api lilin.

"Thank you, sayang," kata Owais.

"Tiup! Tiup! Tiup!" Melisa bernada ceria.

Owais tergelak kecil lalu dia meniup lilin di atas kek tersebut.

"Ouh no. I can't see," kata Melisa.

Owais menghidupkan lampu. Terkejut dia melihat keadaan rumah.

"Surprise!" kata Melisa.

Melisa meletakkan kek tersebut di atas meja. Kemudian, dia menarik Owais duduk.

"You must be tired. Wait here," Melisa berlari ke dapur.

Owais memandang sekeliling. Kelihatan Melisa mengantung gambar baru di dinding rumah mereka. Owais tersenyum. Tidak lama kemudian, kedengaran tapak kaki Melisa keluar dari dapur. Isterinya datang  bersama segelas fresh orange.

"Drink! Drink!"  kata Melisa.

Owais memandang isterinya yang terlebih teruja itu. Melisa mengambil sesuatu di bawah meja. Kali ini, Owais pula yang teruja.

"Are you kidding me?!" Owais memandang Melisa.

Melisa tergelak. Owais menarik isterinya ke riba. 

"Open it!" kata Melisa.

Owais memeluk Melisa dan hadiahnya terhimpit di antara mereka.

"It obvious sayang. I already know it," Owais mengucup dahi Melisa.

Melisa menggesel kepalanya di pipi Owais.

"But I want you to open it," rengek Melisa.

Owais buka juga dengan Melisa masih duduk di ribanya. Tangan Melisa membelai wajah suaminya yang tersenyum lebar itu. Owais membuka kertas pembalut hadiah tersebut dengan penuh berhati-hati.

"PS new edition!!!" Owais tidak dapat kawal kegembiraanya. 

Melisa tergelak kecil melihat gelagat suaminya.

"Are you happy sayang?" tanya Melisa.

"Is that even a question?" kata Owais.

Melisa menyandarkan kepalanya di dada Owais. 

"But I dunno how you feel if you didn't tell me," rajuk Melisa.

Jari Melisa bermain-main dengan butang baju Owais.

"I'm sorry. Melisa, as long as you by my side. Nothing else matter. I really, REALLY love you. Every little thing you do make me feel happy. With you, like this, in my arm, I feel content. I can't really put it in words. You're my happiness. My strength. My comfort zone," Owais mengetatkan pelukan.

Melisa mengucup pipi Owais.

"You really can put it in words," kata Melisa.

Mereka berpandangan sebelum tawa meletus.

"Jom dinner dekat luar," kata Owais.

"It a date then," kata Melisa lalu dia bangun dari riba Owais.

Owais turut mengekor Melisa.

"Whatever you say, sayang," kata Owais.

Melisa memandang Owais yang berjalan rapat dengannya. Kemudian, dia berlari masuk ke bilik sambil Owais mengejarnya. Riuh bilik tersebut dengan bunyi gelakkan mereka. 

"Let shower together," kata Owais sambil memeluk Melisa dari belakang.

"No. I already shower," Melisa cuba untuk melepaskan diri dari pelukan Owais.

"But you still smell," Owais mengetatkan rangkulannya.

"No! We gonna end up more than a shower," kata Melisa.

Owais tertawa kecil.

"Then let stay like this a lil bit more," bisik Owais.

Melisa berpaling lalu memeluk suaminya.

"I want us to stay like this forever," bisik Melisa.

Owais mengoyangkan tubuh mereka ke kiri dan kanan.

"Me too sayang," balas Owais.

Impian setiap orang, untuk selamanya bahagia. 













Owais dan Melisa saling berpandangan. Tangan mereka berpegangngan di atas meja. Ibarat pasangan yang baru sahaja bercinta. Perasan yang hadir setelah berkhawin sungguh indah. Tiada batasan antara mereka. Tiada jurang yang boleh memisahkan.

"Encik Owais?" sapa satu suara garau.

Melisa dan Owais memandang dua orang anggota polis yang berdiri di sebelah mereka.

"Ya saya?" dahi Owais berkerut.

"Anda didakwa di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan dengan kesalahan pecah amanah. Sila ikut kami ke balai untuk soal siasat."

Kanan dan kiri lengan Owais di tarik.

"Pecah amanah?" berderau darah Owais.

"Nanti encik. Tak mungkin suami saya buat macam tu," Melisa mula gelabah.

"Apa-apa pun, kita ke balai," kata anggota polis tersebut.

Melisa menarik Owais.

"Trust me, sayang. I didn't do it!" Owais memandang tepat ke anak mata Melisa.

Orang sekeliling memandang mereka namun itu semua tidak penting sekarang.

"Puan, sila bagi kerjasama," polis tersebut cuba untuk memisahkan mereka berdua.

Melisa memeluk suaminya.

"Owais," air mata Melisa mengalir.

Owais merentap lengannya semula lalu dia memegang wajah isterinya

"Please trust me, sayang," suara Owais bergetar.

Melisa mengangguk sambil memejamkan mata. Membuatkan air matanya laju sahaja mengalir.

"Tolong jangan lengahkan masa," suara polis tersebut makin kasar.

Tanpa kerelaan dua hati, si suami diheret pergi. Melisa mengekor ke luar. Kelihatan ayah, ibu, kembar dan semua sudah menanti. Seakan mereka tahu semua ini akan terjadi. Melisa memandang ayah namun sedikit pun lelaki berusia itu tidak menghiraukannya. Perasaan benci yang tidak perlu diungkap. Cukup sekadar gerak tubuh menceritakannya

"Melisa," panggil Owais.

Melisa hanya berdiri kaku. Dia tidak tahu hendak berbuat apa. Berat hatinya memandang kereta polis tersebut pergi. Tanpa sebarang kata, seorang demi seorang berlalu meninggalkan Melisa sendirian. Ibu seperti hendak berkata sesuatu tetapi ayah terus menariknya. Kembar hanya menghadiahkan pandangan simpati. Abang pula tersenyum sinis. Adik menangis tanpa bunyi. Melisa?

Tatkala semua keluarga Owais telah hilang dari pandangan, perut Melisa terus memulas. Kepalanya sakit seakan ditekan. Badannya terasa seram sejuk. Bibir Melisa tidak henti memanggil nama Owais. Seakan mata yang berkelip, Melisa rebah ke tanah bersama Owais menjadi perkara terakhir yang diingatnya.

Orang sekeliling mula panik.



______________________

Tak sabar nak habiskan

WHISPERWhere stories live. Discover now