1. Begin

689 16 0
                                    

I'm back with new story!!!!!! Kalini cerita tak heavy but hope you guys enjoy!!



































Melisa termangu sendirian di tempat duduk stadium bola milik universitinya. Dia berjaya melayakkan diri ke private U dan mendapat biasiswa sepenuhnya. Namun tidak cukup. Dia mengambil bidang seni, yuran dan peralatannya agak mahal. Papanya seorang ahli bisnes tetapi perusahaan makin menjuram. Melisa buntu. Papanya tidak dapat membantu dan biasiswanya hanya cukup untuk hal-hal yang melibatkan pembelajarannya sahaja.

Melisa tetap mahu menghabiskan ijazahnya. Dia merenung jauh sambil mengeluh.

'It so hard to be 23 years old,' keluh hatinya.

Tiba-tiba, seseorang meletakkan air tin di sebelah tempat duduknya. Melisa mendongak untuk melihat gerangan tersebut. Owais.

"Aku tersalah beli," kata Owais.

Melisa mengambil air tersebut. Mulut tin dibuka lalu air tersebut diteguk. Owais menghulur tangan pada Melisa.

"What?" tanya Melisa dengan jengkel.

"Pay me back," balas Owais bersahaja.

Melisa merenung tajam.

"It okey, aku berlanja," kata Owais.

"Go away," Melisa memandang ke tempat lain.

"Are you okey?" tanya Owais.

"Fuck off," Melisa mengemas barangnya lalu berlalu pergi.

"Hei! No thanks?" panggil Owais.

Melisa berhenti melangkah lalu dia memandang Owais dengan renungan tajam.

"You're welcome," jawab Owais bersahaja lalu melangkah ke padang bola untuk melatih.

Owais, 25 tahun. Dia telah tamat belajar di sana tetapi sesekali dia datang untuk melatih pelajar yang menyertai kelab bola sepak.

















Flashback ...

Melisa Tingkatan 3 dan Owais Tingkatan 5. Peperiksaan besar makin dekat dan pihak sekolah mengadakan program mentor menti. Pelajar Tingkatan 5 akan menjadi mentor Tingkat 3.

"Dan malangnya Owais is my mentor," kata Melisa sendirian di tempat duduknya.

Dia hanya memandang secebis kertas yang berada di atas meja. Guru kelas meminta mereka untuk memilih nama seperti cabutan bertuah. Tetapi malang yang menimpa Melisa.

Owais pelajar yang pandai. Melisa pula nerd. Tiada masalah pun cuma Owais ini kelihatan seperti high standart di mata semua orang. Termasuk Melisa. Keluhan berat dilepaskan.

"Hai!"

Melisa hampir melompat dari tempat duduknya. Dia memandang Owais yang tersenyum di hadapannya. Owais menarik kerusi lalu duduk di hadapan Melisa.

"Melisa," Owais membaca tanda nama Melisa.

"Kau mentor aku," kata Melisa.

"Sebab tu aku dekat sini," balas Owais.

Melisa terdiam dan wajahnya merona merah.

"But I don't need you!" laung Melisa tanpa sedar.

Semua orang memandang mereka dengan wajah terkejut. Owais bukan sahaja terkenal kerana bijak malah kerana dia adalah seorang pembuli. Seorang nerd seperti Melisa, meninggikan suara pada pembuli seperti Owais, adalah sesuatu yang mengejutkan.

WHISPERWhere stories live. Discover now