"woi!" Redza menampar bahu huzair dari belakang.
"Sorang jer. Af mana?" Selamba redza melabuhkan duduknya di hadapan huzair. Huzair mengurut-urut dadanya yang berdebar. Terkejut dengan sergahan redza.
"Terkejut aku sial!" Marah huzair.
Redza hanya ketawa. Tidak terasa langsung dengan makian huzair itu.
"Af mana? Takkan makan sorang kut". Ujar redza sambil diperhati pinggan kosong yang berada berdekatan huzair.
"Af kat office lagi." Jawab huzair. Disisip straw ke bibir dan air disedut rakus.
"Kau dari mana?"
"Aku jumpa client tadi."
"Client ke kelain?" Perli huzair.
"Kau ni macam tahu jer. Aku kelain pun tak ada masalah. Kau ni, takkan dah kahwin makan asing kut? Baik single jer ". Perli redza.
"Mulut kau baik sikit. Aku tumbuk kang apa tak dapat. Saja aku makan sorang. Dia masih marahkan aku tu". Kata huzair memulakan perbualan antara mereka.
Redza mengerutkan dahi.
"Dah kenapa pula dia marahkan kau. Korang berdua ni asyik bergaduh jer. Dari tak kahwin sampai dah kahwin pun still bergaduh lagi. Macam tom and jerry."
"Dia dah tahu pasal tu".
"Pasal apa?"
Huzair berdecit.
"Kau ni lembap la! Pasal kita rancang kenakan dia tu la. Herlina!"
Melopong mulut redza terkejut dengan kata-kata huzair.
"Kau biar betul. Siapa pecahkan rahsia tu?"
"Siapa lagi. PA kau la."
"Herlina?!!"
Huzair mengangguk.
Redza tersandar di kerusi. Dihembus nafasnya kasar. Peluh yang merenek di dahi dikesat dengan tapak tangan.
"Mampus macam ni wei! Kalau si herlina tu petik nama aku silap hari bulan bini kau tarbiah aku wei! Naya! Ni semua kau punya pasal la. Tengok, aku dah terbabit sama." Ujar redza tidak puas hati.
"Sedap mulut kau ja kan nak salahkan aku. Idea siapa semua ni. Kononnya bini aku akan cemburu. Porraahh!"
"habis tu sekarang ni macam mana?"
"Macam mana apa, tunggu sini jer la. Aku pun tak sanggup nak balik office. Kang dibebelnya aku 40 hari 40 malam." Kata huzair.
Redza menghamburkan ketawa. Huzair memandang sepupunya dengan pandangan pelik.
"Kau ni dengan bini sendiri pun takut. Kasi 'potong' kau punya bagi anjing makan la wei". Ujar redza sambil ketawa.
"Cakap tu cantik sikit bro. Aku bukan takut tapi aku segan jer. Yelah! Perempuan kan. Perempuan mana pernah kalah". Balas huzair menutup malu.
"Takut bini tu cakap jer la. Tak payah malu. Kau pun satu kenapa kau tak berterus terang jer dengan dia masa korang kahwin hari tu. Tengok! Kan dia dah tahu dari mulut orang lain."
"Biarlah dia tahu pun. Pandai-pandai la aku pujuk dia nanti. Kau nak makan apa? Order la, aku belanja".
"Ni yang aku nak dengar sangat. Ane! Teh tarik wanne satu". Laung redza selamba.
💕
Huzair menapak satu persatu anak tangga menuju ke atas. Ditangannya terdapat satu plastik berisi makanan. Bilik afwa dituju.
"Assalamualaikum, sayang.." diketuk pintu bilik afwa beberapa kali.
Pintu dibuka dari arah dalam. Muncul afwa dengan berpakaian tidur membuatkan huzair sedikit terpaku.
"Nak apa?"
"Abang ada belikan makanan. Roti canai ada, tosei pun ada. Nah! Sayang makan la". Dihulurkan plastik tersebut kepada afwa.
"Saya tak lapar."
"Tak lapar? Ermm.. jangan la seksa perut tu. Nanti sakit siapa susah. Abang jugak kan. Makan sikit eh? Abang temankan sayang makan". Pujuk huzair.
Afwa menggeleng.
"Saya tak nak." Jawab afwa lagi.
Huzair menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Ke sayang nak makan benda lain. Nasi goreng? kalau nak abang pergi beli sekarang". Huzair berura-ura untuk turun ke bawah namun segera dihalang oleh afwa.
"Tak payah. Saya tak nak makan. Saya dah kenyang."
"Sayang jangan buat abang serba salah. Abang kesiankan sayang. Sehari suntuk sayang tak makan langsung. Please.. makan sikit". Rayu huzair.
Afwa tetap dengan pendiriannya. Segera ditutup pintu bilik namun cepat dihalang oleh huzair.
"Sayang masih marahkan abang?"
Afwa mengeluh.
"Awak rasa?"
"Abang tahu abang salah. Abang tak sepatutnya buat sayang macam tu. Tapi percayalah abang ada sebab tersendiri kenapa abang buat semua tu".
"Sebab apa? Sebab nak malukan saya? Sebab awak nak orang tahu yang saya ni sukakan awak, cemburukan awak. Macam tu?" Bidas afwa.
Huzair menggeleng. Sedaya upaya dia menolak dakwaan afwa walaupun semua yang dikata afwa itu tepat.
"Awak pernah terfikir tak apa saya rasa waktu tu? Struggle cari kerja merata tempat disebabkan perbuatan awak. Saya kena tahan malu dengan semua pekerja awak,dengan redza. Mana perasaan awak masa tu? Ke.. awak memang jenis manusia yang tak ada perasaan? Jenis manusia yang suka tengok orang lain dalam kesusahan."
"Jangan tuduh abang macam tu. Okey! Abang minta maaf. Abang mengaku memang salah abang. Abang yang plan semua tu. Abang nak tahu perasaan sayang pada abang masa tu. Mungkin cara abang untuk dapatkan sayang salah tapi percayalah abang buat semua ni sebab abang masih cintakan sayang. Abang nak sayang jadi milik abang." Terang huzair satu persatu.
Berharap afwa mengerti segala yang dilakukannya selama ini.
"Termasuk kes tangkap basah tu?"
Huzair terdiam. Ditatap anak mata afwa sedalam mungkin. Perlahan-lahan huzair mengangguk. Mana mungkin dia sanggup membohongi isterinya saat ini.
Afwa menarik nafas. Menahan sebak yang mula bertamu dalam dada. Air mata mula bergenang di tubir mata.
"Abang minta maaf.."
"Dah la! Saya nak tidur".
Usai berkata afwa terus menutup bilik. Huzair mengeluh lemah. Sekali lagi afwa terasa hati dengannya.
Vote and comment
Peace yoww
✌️😁✌️
YOU ARE READING
NOKTAH
RomancePerkahwinan yang dibina atas dasar suka sama dieratkan lagi dengan kehadiran cahaya mata yang bernama qayyum luthfi. Di saat bahagia sudah menjulang tinggi hingga ke puncak berlaku satu tragedi yang memusnahkan segalanya. "Kau pembunuh!" "Jika tiad...