28

42 1 0
                                    

Ika vs Ibrahim..

Ika selamat menjalani pembedahan membuang sebelah payudara bagi menyekat kanser payudara itu merebak ke sebelah lagi payudara. Alhamdulillah pembedahan itu berjaya. Ika pun kini semakin membaik.

Jangan dekat dengan saya. Kata Ika.

Kalau aku nak dekat jugak kau nak buat apa? Jawab Ibrahim

Aku tak sempurna.. aku bukan perempuan sejati. Kata Ika. Kau carilah perempuan lain. Itu hari tu kau kan dah ada pengganti perempuan tu pun dah mengandung.

Kau cemburu ke? Kau cemburu dengan aku? Aku memang nak anak tapi bukan dengan Nana dia tu sepupu belah ayah aku. Kebetulan pulak suami dia satu tempat kerja dengan aku. Hari tu suami dia kena tahan sebab demam denggi jadi aku tolong bawak dia ke klinik. Terang Ibrahim.

Tipu. Kata Ika.

Kau cemburu ye kalau sebenarnya sayang aku kan? Haha... Ika, Ika... Wangi ye bau rambut kau. Usik Ibrahim.

Pergilah jangan sentuh aku. Nanti kau takkan puas. Kau lelaki.. ramai lagi perempuan kat luar sana yang boleh puaskan kau ib. Kata Ika lagi

Betul ke? Kalau macam tu aku nak cuba.. kalau aku tak puas aku cari isteri lain. Kalau aku puas kau lahirkan anak aku? Kata Ibrahim.

Ib...

Bismillahirrahmanirrahim..

***

Hari ini Hana dan Iskandar bermalam di rumah Ummi.

Is. Kau kembali lah duduk di rumah ni. Aku dengan Ika sepatutnya keluar dari rumah ni. Kata Ibrahim.

Kau dah kenapa abang ib. Kau tinggal je rumah. Ini pun rumah kau. Lagipun rumah ni rumah pusaka arwah moyang kau pun ada hak pada rumah ni. Lagipun is dah selesa tinggal di kawasan perumahan is tu. Rumah mak mertua taman bersebelahan dengan kawasan perumahan is. Tempat kerja is pun dekat, sekolah Intan pun depan perumahan is. Jawab Iskandar.

Abang Is dengan Hana keluar dari rumah ni bawa diri sebab Ika kan Tanya Ika.

Ika jangan cakap bukan-bukan kamu tu baru nak pulih. Tegur Ummi.

Ika mintak maaf. Ika banyak dosa dengan semua orang. Kata Ika air mata mengalir menyesali perbuatannya. Tengok Allah dah balas semua perbuatan Ika pada abang ib, abang is, Ummi dan Hana.

Kami dah maafkan Ika. Kita buang yang keroh dan ambil yang jernih. Ok.. pujuk Hana. Tangan Hana lembut menggusap perutnya yang sudah nampak agak sarat. Iskandar pun tak pernah lekang dari sisi Hana. Intan pun begitu juga, ada ketikanya intan datang mencium perut Hana. Kelihatan keluarga ini saling melengkapi dan sangat bahagia..

***

Jauh termenung tegur Hana.

Hana. Jemput duduk, Ika mempelawa Hana duduk di bangku bersebelahan taman orkid Ummi.

Terima kasih Ika.

Dah berapa bulan kandungan Hana?

Dah masuk tujuh bulan tak lama dah. Mungkin sebelum puasa.

Boleh Ika pegang perut Hana...

Sentuh lah.. tangan Ika di bawa ke perut Hana. Tiba-tiba kandungan hana mula memberi gerakkan.

Hana... Dia gerak kata Ika yang teruja.

Dia suka Ika tu.. jawab Hana.

Seronoknya... Tiba-tiba wajah Ika mendung..

Ika, Ika ada masalah ke? Tanya Hana.

Hana.. Ika mula mengeluarkan air mata.

Ika jangan menangis macam ni tak elok. Ika kalau ada masalah berkongsi lah dengan Hana mana tahu boleh kurangkan kesedihan Ika. Pujuk Hana.

Hana... Ika tak nak kehilangan abang ib.. Ika sayang abang ib. Ika nak lahirkan anak untuk abang ib. Abang ib kata kalau Ika tak puaskan dia dan tak bagi dia anak abang ib nak cari isteri baru. Tangisannya semakin menjadi-jadi.

Ika. Jangan nagis tak elok untuk kesihatan Ika. Ika kan baru pulih dari sakit. Pujuk Hana.

4tahun jadi isteri abang ib Ika tak pernah tunaikan tugas Ika sebagai seorang isteri yang taat. Apa lagi jadi ibu pada anak-anak abang ib. Ika berdosa pada abang ib Ika tak nak hilang abang ib. Kata Ika lagi.

Ika maaf, Hana tanya Ika.

Tanyalah..

Ika cinta kan abang ib? Soal Hana

Emmmm.. Ika tak tahu sejak bila Ika jatuh cinta pada abang ib. Hati ni tak senang tapi melihat dia. Jawab Ika malu-malu.

Ika dengar ni kalau Ika betul-betul cintakan abang ib Ika kena berjuang untuk dapatkan cinta dia. Tak salah pun goda suami sendiri.

Hana.

Hana dah jadi anak murid Jasmine 😅

Aku JanjiWhere stories live. Discover now