New year new me. Itu lah azam aku and prinsip aku untuk tahun ni. Nak let go semua benda yang pernah jadi kenangan pahit dalam hidup aku. Bukak buku baru la katakan. Btw saja nak cakap yang aku dah break dengan senior aku tu, sebab banyak sangat orang tak suka. So yea kinda lega jugak sebenarnya bila kau masuk sekolah and no one cakap pasal kau dah. But hakikatnya still sama, orang still tak suka aku jugak. Nahhh idgaf.2020 kinda tough for me. And yea i think its a productive year for me too. Setiap tahun sekolah akan adakan hari sukan and setiap form 1 dan form 2 wajib join pertandingan senamrobik antara rumah. Form 3 pulak akan join pertandingan kawad and form 4 dan form 5 akan dibahagikan separuh-separuh either kena hias khemah, buat baju budak-budak senamrobik and kawad or jadi conductor untuk senamrobik/kawad. By the way, in the same month, sekolah aku ade buat musical theater, its about our legend woman, Mahsuri. Aku as dancer, ofcourse kena masuk and dancers semua jadi extra je la dalam theater tu. Accept for Sofia, she wanna try something new. Sofia pergi audition for main character as kawan-kawan Mahsuri and yea she's got it and im so proud of her. While aku, Maya and Aleena kitaorang stay as dancer je sebab kitaorang tak rajin nak kena hafal script yang panjang gila tu and nak kena bahagi masa untuk berlatih senamrobik lagi. Aku, Maya dengan Aleena kitaorang ada jugak join kelab netball. And yea everyday is a tiring day. Dari pagi sampai pukul 4pm kitaorang kena pergi sekolah. Netballers pulak nak kena ada dekat court pukul 3.30pm and kitaorang training untuk tournament for next month until 6pm. 6.30pm dah nak kena kosongkan asrama untuk pergi makan beradab dekat dewan makan seterusnya solat maghrib dan isyak berjemaah dekat surau and yea kitaorang ada masa 30minit je nak bersiap semua. After dah siap solat isyak, semua orang yang terlibat dengan theater kena ada dekat dewan sekolah untuk voice warm up before pukul 9pm.
Kitaorang baca script, berlatih menari semua tau-tau dah pukul 12.30am. Sepatutnya after solat isyak tu kitaorang kena pergi prep (class preparation) untuk buat la apa yang patut, macam study ke buat homework ke kemas kelas ke. But mostly semua masuk prep sama ada tidur atau makan, tak pun membawang dekat belakang kelas hahaahah. Ada je yang buat homework tu, tapi tak ramai mana la. Minggu yang sungguh memenatkan tu jugak la banyak homework cikgu aku bagi. Guess what, ofcourse la aku tak siap😭😭 tapi nasib baik cikgu tak kisah sebab aku ni budak theater. One day ni, aku ada kenal seorang senior aku ni, lelaki la ofcourse. Luke. Character dia as ayah Mahsuri dalam theater and aku pulak dah macam private dancer dia sebab semua scene dia aku kena ikut dia. Start situ la aku dengan Luke jadi rapat. Plus ada kawan Luke ni pulak crush kat aku, memang Luke je lah selalu jadi 'posmen' kawan dia tu.
____________________________________________________________
Ada satu hari ni, one of the dancer bergaduh berebut siapa nak jadi Mahsuri time dia kecik. And yea ramai la berpihak antara Shida dengan Fify. Aku pon tak tau nak vote siapa sebab Shida tu classmate aku, Fify tu pulak dormmate aku. So, aku tak vote sesiapa and aku jadi 'talam dua muka' dengan diaorang. Ofcourse there are always orang yang selalu busuk hati dengan aku (tapi aku tak tau siapa) yang bagitau Shida aku ni ada mengata dia jugak. Salah aku jugak, tapi benda yang aku cakap tu still betul and bukan aku sorang je yang perasan benda tu. Shida ni pun marah la aku dalam kelas, and aku pon malu+sedih sebab aku dengan Shida ni rapat la tapi tak ada la rapat sangat pon. Meja Shida ni pulak betul-betul depan aku, and imagine i need to see her annoyed face everyday. Aku tak salahkan dia pun yang dia nak marah aku ke apa ke, memang salah aku. Tapi benda yang buat aku sakit hati when dia cakap Luke tu takkan pandang aku pun, jangan nak berangan. Aku macam wow this girl, aku rasa nak maki hamun je dia time tu tapi tak apa, aku simpan dulu semua dendam aku tu.
After a few weeks theater dan senamrobik habis, negara kita ni tiba-tiba kena timpa musibah, iaitu virus Covid-19. Yea, makcik corona kita sudah datang untuk membawang bersama kita, okay ape yang aku merepek ni. That time, semua sekolah tutup, pm kita buat pkp and semua rakyat Malaysia tidak dibenarkan keluar daripada rumah kecuali ada hal mustahak. Dan disebabkan pkp ni jugak la ramai rakyat Malaysia kehilangan pekerjaan dan ada syarikat yang rugi berjuta-juta ringgit lagi-lagi sektor penerbangan yang tak dapat apa-apa sebab kita tidak dibenarkan keluar atau masuk mana-mana negara sekali pun. Nak keluar rumah pon tak boleh, apatah lagi nak keluar negara. Masa ni ramai yang sudah meninggal akibat covid-19 ni dan hospital diseluruh Malaysia terlalu penuh dengan penyakit covid sehinggakan tidak cukup kakitangan perubatan untuk menyelesaikan masalah ini. Tapi time tu, apa aku kisah yang penting aku dapat duduk rumah main game cukup🥲😅
Dah sebulan lebih kitaorang tidak bersekolah, and terperuk je dalam rumah, aku decide nak approach Luke sebab aku bosan tak bersembang dengan sesiapa. Masa tu Luke ada buat ig story and aku la yang buat first move dulu. Sembang punya sembang memang lagi aku ter fall in love lah dengan Luke. Hujung bulan 3 macam tu, Luke confess dengan aku yang dia sebenarnya dah lama suka aku since time theater lagi. Aku time tu tak tau nak react apa sebab aku terkejut sebenarnya crush kita suka kita balik *uhukuhuk* And yea start daripada sini lah aku rasa happy gila sampai aku lupa makna kesedihan tu.
*Hi, sorry kalau part ni a bit bosan. I dont really have idea actually cause otak sekarang tengah fikir pasal exam je. Esok aku punya last paper so doakan everything is fine and aku boleh jawab dengan lancar dan tenang okay? Btw thank you dah baca FINALLY even baru 2 bab je, insyaallah dalam masa terdekat aku akan publish lagi 2 bab :)
YOU ARE READING
FINALLY
Teen Fictionits a life story about Elyana, who always being left by every people that she loves. "Kenapa ibu suka buat Yana macam ni?! Yana ni siapa untuk ibu?!" Yana menyoal ibunya. . . . . "Rose, aku minta maaf..." "Sudah-sudahlah Yana. Aku penat dengar maaf...