BAB 20 : MOVE ON

7 2 0
                                    

Rose's Pov

Dah sebulan yana taknak keluar rumah since kejadian dekat rooftop tu. Aku dengan Cheongsan ada cari doktor, and doktor dah sah kan dia kemurungan. Mungkin sebab pasal dia hilang semua orang tu. Banyak kali jugak aku ajak dia keluar tapi dia taknak. Makan pun seciput je. Badan yana dah susut teruk dah ni. Kesian aku dengan dia. Salah aku jugak sebenarnya tinggalkan dia macam tu, di situasi dia perlukan kasih sayang dan orang yang dia sayang di sekeliling dia.

Cheongsan and Eunhwa pun turut simpati. Dah sebulan jugak aku, Cheongsan and Eunhwa bertukar-tukar turn jaga si Yana ni. Takkan nak pass kat eomma, kesian pulak eomma nak kena jaga Yana ni. Lagipun doktor kata, tak boleh buat dia stress, takut nanti dia mengganas. Aku faham maksud doktor tu. Harini aku dengan Eunhwa ada class, and nasib baik Cheongsan tak ada. Boleh dia tolong jagakan Yana.

Cheongsan's Pov

Harini turn aku jaga yana. Dalam sebulan kitaorang jaga yana, aku paling banyak jaga dia. Sebelum aku masuk ke dalam rumah yana, aku check kan mail box if ada surat. Aku tengok ada surat daripada universiti. Aku masuk lah dalam rumah yana. Rose belum keluar lagi sebab nampak kasut dia dekat depan pintu. Biasalah style orang Malaysia. "Haa Cheongsan, aku pergi dulu! Duit ada atas meja kalau yana nak makan apa-apa." Pesan Rose. "Jap weh, ni ada surat daripada universiti." Kata aku lalu hulurkan surat tu kepada Rose. Rose pun buka lah surat tu. "Astaghfirullah, Yana dapat amaran buang uni sebab dah sebulan tak datang. Haih, kita kena buat something untuk suruh yana ni keluar." Kata Rose. Aku terkejut jugak. Kekadang aku pun selalu jugak kena marah dengan lecturer sebab aku selalu tak datang class jaga Yana.

Like no one knows what happened to her. Rose pulak taknak bagitau sesiapa. Biarlah aku kena marah sekali pun, asalkan aku dapat jaga yana. Did i tell you yang aku dah fall in love dengan yana dah lama sebenarnya. Since the day aku hantar kan luggage dia dengan Rose kat apartment lama diorang. Bila aku dapat tahu pasal sebenarnya Yana dah ada boyfriend aku slow-slow undur diri untuk move on daripada Yana. Tapi tak boleh. Okay lah cukup lah pasal ni.
.

.

.
"Yana?" Soalku lalu ketuk pintu bilik yana. Yana membuka pintu biliknya dan kembali baring atas katil. "Yana, ni ada surat daripada universiti. Sorry tadi, Rose dengan aku dah baca..." Yana membetulkan posisi dia kepada posisi duduk lalu mengambil surat daripada aku dan membaca nya. "Kau betul ke tak nak keluar rumah dah? At least pergi lah class. Bukan ke haritu kau cakap dengan aku tak sabar nak habiskan degree ni pastu nak ambik master? Kau kan nak jadi pharmacists. Taknak ke kejar impian kau tu? Buat daddy dengan ibu kau happy?" Kata ku, saja cakap macam tu nak bagi dia semangat sikit. Tiba-tiba dia menangis. "Ehhh Yanaa, jangan nangis yana. Aku dah la tak reti nak pujuk orang nangis ni." Tiba-tiba yana sandarkan diri dia ke arah aku. Aku gelabah tak tau nak buat apa, dia ni dah mati ke? Lepastu aku dengar dia tersedu-sedu. Okay nasib hidup lagi. Lalu aku mengusap kepala yana. Haih, kesian betul dengan dia.

"Yana? Jangan lah macam ni. Dah jangan nangis lagi. Aku turun bawah ambik makanan untuk kau eh?" Aku dapat rasakan dia menggeleng. "Hmm habistu nak makan apa?" Soal aku lagi. "Taknak makan." Balasnya. "Kalau camtu kau tengok lah tv okay? Aku nak turun bawah kemas-kemas jap. Kau nak apa-apa, cari je aku kat bawah okay?" Lepastu dia mengangguk. Lalu aku menolak dia lembut dan ambil surat yang agak ponyok tadi sebab maybe dia marah dengan apa yang aku cakap tu.

1 hour later,

Aku tengah tengok tv, tiba-tiba yana keluar daripada bilik dia dan turun ke bawah dah bersiap-siap makeup semua. Not gonna lie, she looks super pretty today like masa aku jumpa dia time sem first dulu. After sem kedua dah start pun aku tak nampak dia makeup macam ni balik. Like before ni pun cantik je, mungkin disebabkan apa yang jadi dekat dia dia dah malas nak cantik-cantik dah. "Kau kenapa tenung aku lama-lama? Aku cantik eh?" Tegur Yana. Lah aku tenung dia je ke dari tadi? Terus muka aku membahang sebab malu. "Aaa m-mana a-ada." Balas aku, ha ambik kau gugup terus nak cakap. Tiba-tiba yana gelak. Aku tersenyum sebab dah lama tak dengar dia gelak macam ni. Aku rindu, jujur aku rindu nak tengok dia happy. Sebab dia memang seorang yang happy person, jarang tak nampak dia happy. Lucky Luke dapat girlfriend macam dia ni, tapi tu dulu la.

"Erm, kau nak keluar pergi mana ni?" Soalku. "Jalan-jalan, jom?" Dia ajak aku jalan-jalan ke?! AAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Apa lagi aku angguk je la. Kinda happy cause she cuba untuk keluar daripada bilik dia and rumah. Act dia jarang keluar bilik jugak sebenarnya.

.

.

.

.

XXX MALL

Aku bawak dia pergi Mall. Kinda a fresh starting point for girls yang dah lama tak keluar right? Aku ajak dia beli baju, tapi dia taknak. Dia just nak makan je. So yea, aku belanja lah dia makan yang grand-grand sikit sebab dia taknak baju hshs. Tengok dia makan pun lawa. "Kau dah kenapa, HAHAHA tak habis-habis tenung aku camtu dari rumah lagi." Kata Yana lalu memukul tangan aku. "Tak ada lah, dah lama tak tengok kau macam ni. Cantik." Balas ku. "Ouh selama ni aku tak cantik ke macam mana?" Balas Yana. "Takkk selama ni kau cantik jugak. Harini macam extra! Maybe sebab dah lama aku tak nampak kau macam ni hehe." Yana tersenyum je. EEEE DIA SENYUMMMM AAAAA AKU BLUSHING HAHAHAHAH. "Apa yang buat kau tiba-tiba rasa nak keluar hari ni?" "Erm, betul jugak cakap kau tu, sampai bila aku nak macam ni. Better aku keluar and move on daripada semua ni. By the way, thank you jagakan aku. Antara kau, Rose and Eunhwa, kau lah pakling banyak jaga aku. Thank you. Even kadang-kadang aku pernah marah-marah dekat kau sampai pukul kau pun kau still tak mengelak and try untuk stop kan aku. Sorry pasal tu. Tak apa, lepas ni aku akan start balik pergi class and tak nak dah menyusahkan kau or Rose or Eunhwa. Korang banyak dah tolong aku. Thank you do, aku sumpah terhutang budi dengan korang, hmm. One day nanti kita semua ada masa free aku nak belanja korang semua makan macam ni hehe." Kata Yana. "Ehh tak pe lah. Benda kecik je, sokay. Bagus lah kau nak pergi class. Go chase your dream gurlllll !" Sorak aku dan Yana hanya gelak. EEEE COMEL. "Ha lepas ni nak pergi mana?" Sambung aku lagi. "Makan ice cream nak? Aku belanja hshs, sebab kau jagakan aku HAHAHAH." "Okay boleh! Jom!" Kata aku lalu pergi ke kaunter bayaran and bayar makanan kitaorang.
.

.

.

.

BASKIN ROBINS

For those yang tak tau, Baskin Robins ni kedai ice cream tau. "Eh yana, icecream kat sini mahal la, kita makan icecream murah-murah cukup lah." Pujuk aku. "Alah, tak ape lah. Tadi kau belanja aku makan grand-grand tu boleh pulak? Apa salah nye, kau belanja main, aku belanja dessert. Ha kan sweet tu HAHAHAH." LAHHH DIA CAKAP CAMTU, BLUSHING BODOWWWW!!

Setelah selesai pilih flavour and bayar, kitaorang duduk dekat salah satu meja dalam Baskin Robins tu. "Erm yana? Can i say Something?" Soal aku.

*EHEHEHEHE curious ke? Ke tak HAHAHAH takpe lah. Jangan lupa vote hehe thank you and enjoyyy ! <33

FINALLYWhere stories live. Discover now