Dah dua bulan after aku apply university kat Malaysia ni tapi satu pun aku tak dapat jawapan lagi. Aku dah decide nak ambik degree in pharmacutical department while Rose pulak nak ambik civil engineering. Rose dia tak apply dekat Malaysia, dia apply dekat Korea. Ada je kat Malaysia tapi dia macam nak taknak HAHAHAH. *Tingggg* Notification tu datang daripada iPad aku. Daripada email. "WHAT THE HELL?!" jerit aku. Rose tersentak kat tepi aku and dia jerit balik dekat aku; "KAU DAH KENAPA NYAH, TAKDE ANGIN TAKDE RIBUT TIBA-TIBA JERIT TAK TENTU PASAL." "AKU DAPAT SCHOLARSHIP!!!!!!" Teruja aku bagitau Rose sampai rasa nak terjun bangunan. "YE KEEEEEE ALHAMDULILLAH!!, KAU DAPAT DEKAT MANA?" soal Rose. "Seoul National University!!" Akhirnya, setelah sekian lama impian aku teringin nak pergi Korea, sekarang dah tercapai. *Tinggggggg* Notification daripada phone milik Rose pula berbunyi.
"NUR ELYANA MOHD YAHYA!!!" jerit Rose sambil pandang aku. "Ape kau ni" balas aku sambil buat muka annoyed. "AKU DAPAT KAT SEOUL NATIONAL UNIVERSITY JUGAK LA GILAA!!" "YEKEEE AAAAAA BEST NYAAAA" aku pun excited la sebab bestfriend aku dapat masuk sama uni dengan aku. Selepas kitaorang selesai sesi jerit-menjerit and aku rasa jiran sebelah kondo kitaorang ni pun mesti macam "budak-budak ni dah kenapa terjerit-jerit macam nampak hantu siang-siang buta nii", aku pun terus call ibu aku. "Assalamuaalaikum, ibu!!" "Waalaikumussalam, ha kau nak apa?" Dengar je ibu aku cakap camtu terus aku hilang energy excited aku tu nak bagitau dia aku dapat scholarship. "Erm,nak bagitau yana dapat scholarship." "Ouh okay." "Dekat Korea."
.
.
.
.
.
."What?! No, ibu tak benarkan." Hmm, ada tak aku pernah bagitau korang yang ibu aku tak suka aku minat Korea or even pergi sana. Thats why aku excited bila dapat scholarship kat sana. "Kenapa pulak ibu? Yana dah lama teringin nak pergi sana." "Aku cakap tak boleh, tak boleh lah. Yang kau degil sangat ni kenapa?! Sedar la sikit yang kau tu bukannya anak orang kaya, nak beli tiket flight lagi, bayar rumah sewa kat sana lagi. Kau fikir murah?!" Aku tergamam bila ibu cakap camtu. Aku bertungkus-lumus study teruk-teruk time nak spm dulu, and bila dapat peluang macam ni, ibu tak bagi. "Hm, okay ibu. Okay lah, dah nak asar ni, yana letak dulu. Assalamuaalaikum." Ibu dont even try jawab salam aku and terus tutup macam tu je. Rasa sedih jugak sebab tak dapat pergi. After je aku call ibu aku, aku terus masuk bilik sebab aku dah tak boleh nak tahan air mata aku nak mengalir. Rose yang nampak aku nak masuk bilik, terus kejar aku. Tapi aku sempat tutup pintu. *tuktuktuk* "Yana, kau kenapa ni? Okay ke tak? Jangan macam ni. Risau aku." Aku tak jawab tapi aku menangis lagi teruk. Rose terus ambik kunci and bukak kunci bilik aku. Nampak je aku tengah terduduk dekat atas lantai sambil menangis, Rose terus peluk aku.
"Why ni? Cuba cerita. Ibu kau tak bagi ke?" Soal Rose. Aku diam, tak mengangguk tak menggeleng. Rose terus peluk aku dan cuba untuk menenangkan aku. "Kenapa eh? Apa yang aku mintak ibu aku tak pernah tunaikan. Even untuk kebaikan aku, future aku. Adik-adik aku mintak semua benda diorang dapat. Aku ni anak angkat ke apa?!" Aku bercakap dalam nada geram. "Heiii, no no. Kau bukan anak angkat. Yana, dengar sini. Maybe ibu kau tau benda yang lebih baik untuk kau." Rose still nak tenangkan aku. "Ni lah yang terbaik untuk aku! Aku tak kira dengan cara apa sekali pun aku nak jugak study kat sana. Lantak lah aku kena buat 3 kerja part time sekali pun aku sanggup, asalkan aku dapat study dekat sana without using her money, even satu sen sekali pun!" Tekad aku dan terus menepis tangan Rose yang sedang peluk aku lalu terus ke toilet. Selesai mandi semua, aku call dengan Luke and cerita apa yang dah terjadi harini. Dia cakap nak tolong bayarkan tiket flight semua, tapi aku tak bagi. Aku ugut dia, kalau dia bayarkan ticket flight aku, aku jual cincin haritu tu and bagi duit tu dekat dia balik HAHAHAHAH. And yea dia tak takut pun sebab dia tau aku tak berani nak buat camtu.
*Not gonna lie, yana's mom just like gothel. Tak layak ada anak hm... by the way, thank you dah baca finally till here. jangan lupa vote !!!
YOU ARE READING
FINALLY
Genç Kurguits a life story about Elyana, who always being left by every people that she loves. "Kenapa ibu suka buat Yana macam ni?! Yana ni siapa untuk ibu?!" Yana menyoal ibunya. . . . . "Rose, aku minta maaf..." "Sudah-sudahlah Yana. Aku penat dengar maaf...